« Den politiske trampolin

Boligejerne kommer til at betale for skattereform – hvis den da bliver til noget

72 kommentarer

Hvis regeringen vil gøre alvor af at sænke skatten på arbejde “markant,” som det fremgår af regeringsgrundlaget, så er der kun et sted for alvor at hente pengene, og det er hos boligejerne.

Jo, man kan lege lidt med øget brugerbetaling eller kaste sig over landbruget, men det batter ikke det store. Skal en skatteomlægning have den ønskede effekt, så vil boligejernes rentefradrag blive yderligere barberet, eller ejendomsskatten sat op – eller begge dele. Kravene til en kommende skattereform er, at lettelserne er markante, at de er fuldt finansierede, forbedrer konkurrenceevnen og øger arbejdsstyrken med mindst 7000 personer.

Til gengæld kan boligejerne glæde sig over, at en skattereform efter al sandsynlighed først vil kunne træde i kraft efter endnu et folketingsvalg, fordi S-SF’s løfter til boligejerne både før og efter valget i september trods alt har været nogle af de mere manifeste. Og så skal Venstre og Konservative med i et forlig, mener regeringen.

Når der kun er øget boligbeskatning tilbage som den altoverskyggende finansieringskilde, skyldes den en række forhold:

For det første har regeringen allerede plukket de “frugter,” som hang lavest. Skatteskruen har allerede fået et ekstra vrid i de første uger med SRSF. Der er næppe mange flere milliarder at hente yderligere, uden at det får en række negative effekter. I sidste uge fremlagde regeringen således en klima- og energiplan, som betyder højere afgifter for 5,6 milliarder kroner på el og varme fuldt indfaset i  2020. Ugen før indgik regeringen forlig med Enhedslisten, som øger afgifter på sukker, fedt, tobak og alkohol, som fjerner fradraget for sundhedsforsikringer og medarbejderaktier og indfører en ny arbejdsskadeafgift. I alt nye skatter og afgifter for 5,1 milliarder kroner.

For det andet ligger en skattereform med mere skat på boliger og mindre på arbejde helt i forlængelse af de Radikales ønsker genem mange år. Ud over at svinge taktstokken i regeringen, så lytter partiet som bekendt også til økonomer, og netop denne skatteomlægning er, hvad de økonomiske vismænd længe har anbefalet. Margrethe Vestager har samtidig sagt ultimativt nej til både bankskat og millionærskat, som ellers var markante valgløfter fra S og SF i valgkampen.

For det tredje er øgede erhvervsskatter som vil belaste konkurrenceevnen, udelukkede, til gengæld ligger det af fordelingsmæssige årsager lige for – i regeringens optik – at beskatte boligejere yderligere – og de dyreste boliger mest. Alle undersøgelser viser, at det især er i toppen, der skal lettes, hvis man vil øge arbejdsudbuddet, og det kan kun – hvis løftet om den sociale balance skal holdes – lade sig gøre ved at opveje disse “skattelettelser til de aller rigeste” ved at hente provenuet hos andre velhavende grupper – boligejerne.

Så langt, så godt. Sådan ser den hemmelige tegning sandsynligvis ud i hovederne på regeringstoppen. Om der kan skabes et flertal for den, er til gengæld tvivlsomt. Den økonomiske krise vil række langt ind i 2012 og 2013 med et underdrejet boligmarked til følge. Nye skatter vil sende det på en ny nedtur med en yderligere depressiv forbrugerstemning til følge.

Dertil kommer, at reformen næppe kan gennemføres med Enhedslistens stemmer. Det er hverken Enhedslisten eller regeringen interesseret i. En valgkamp om tre-fire år med boligskatter som hovedkonfrontation med den borgerlige opposition nærmer sig politisk selvmord. Så Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti skal med i en større skattereform, ellers bliver den ikke til noget.

Og vil de det? Hvis meningsmålingerne ser ud som i dag, og regeringen er under pres, er svaret formentlig nej, så vil fristelsen til at påføre regeringen endnu et nederlag være for stor. Til gengæld har VK er stor interesse i at nærme sig de Radikale, som har vist sig tættere på de borgerlige i den økonomiske politik.

 I sidste uge krævede formand Lars Løkke Rasmussen på Venstres landsmøde, at der gennemføres “rigtige skattelettelser” altså ikke bare omlægninger. Finansieringen af dem er et lavere offentligt forbrug og nedskæringer -  Ikke ligefrem nogen fremstrakt hånd til forhandlinger med SRSF.

72 kommentarer RSS feed

Citat “det er især i toppen, der skal lettes, hvis man ønsker at øge arbejdsudbuddet”. Straks tænker jeg på det lave incitament for folk på offentlig forsøgelse til at søge arbejde, da mange faktisk taber penge på lavtlønsarbejde. Måske skulle man øge beskæftigelsesfradraget og sænke de offentlige ydelser så tilpas meget, at det faktisk kan betale sig at arbejde for lavtlønnede???

Den eneste måde dette vil virke på er ved at drastisk at nedsætte det offentlige forbrug da det offentlige og specielt den offentlige administration er den virkelige synder.

Specielt ejendomsskatten er interessant at følge. Hvor mange gange en folkepension skal ejendomsskat og ejendomsværdiskat ugøre i fremtiden. I øjeblikket udgør ejendomsskat, for mit vedkommende, ca 45.ooo kr pa plus ejendomsværdiskat på 63000 kr pa. Folkepension minus skat er 33oo kr pr md. altså ca. 40000 kr pa. Skal folkepensionister tvinges til at sælge, hvor alle huse falder i værdi og alligevel ikke kan sælges?? Interessant.

Efter 10 år med skattelettelser til de allerigeste, har der ikke været skyggen af “øget arbejdsudbud”. Kan vi stadig basere vores politik på økonomiske fantasier?

Ja, man oplever at skatteopkrævning er som en flytteforretning. Frem og tilbage fra den ene til den anden adresse.

Dette helt uagtet, at skat kun kan opkræves af realiserede indkomster, altså når man har penge på lommen og ikke, f.eks. et hus men ingen penge.

Lad os dog komme til fornuft og alene beskatte realiserede indkomster ved kilden og så droppe alt andet. Også alle fredrag.

Så bliver vi fri for ligninger, skattevæsen, restskatter og alt andet bureaukratisk pinderi.

Bent Winther, hvad er pointen med dit indlæg ? Der er intet nyt – det ligger sig blot i den tilsyneladende endeløse række af ønsketænkende blogs der ser en borgelig regerings genkomst som den eneste frelse. Hvorfor fornægter man at verdensbilledet og økonomien er tæt på at smelte ned og at en tilbagevenden til præ 2008 tilstande er højst usandsynlig ? Hvorfor fornægter man at den hidtidige borgelige regering ikke har kunnet dæmme op for krisen (naturligvis), men i en lang række tilfælde har styrket omfanget af denne nationalt ?

Ja, boligejerne kommer til at betale. Det gør vi alle sammen – også de velbjergede topskatteydere. Så stop nu den blåøjede malstrøm, hvis eneste formål kan være at fastholde disciplene i et gigantisk selvbedrag – ja og så selvfølgelig sælge nogen aviser til dem der ikke tør se realiterene i øjnene.

Hvad med finansiering via offentlige besparelser? Den aktuelle Euro-krise er en direkte følge af velfærdsstatens uhæmmede forbrug og dermed offentlige underskud. Jeg kan ikke begribe, at de borgerlige partier ikke udnytter den aktuelle krise til at at argumentere for en mere begrænset velfærdsstat, når nu det er så åbenlyst, at det er velfældsstaten, og de enorme underskud på de offentlige budgetter, primært i sydeuropa, der er skyld i krisen. Naturligvis kombineret med uduelige politikere.

Hvorfor er det tabu i DK at tale om en radikal reduktion af den offentlige sektor?

det er uforståeligt i disse krise-tider.

Med en regering som ikke har problemer med at bryde løfter, kan man forvente alt! Jeg har ikke meget tiltro til at de laver om på den procedure, så et godt råd til boligejerne må være! Penge skal ind under hovedpuden! Stormen er på vej og denne gang bliver det slemt…

BRYD TABU – Hvorfor ikke sænke overførselsindkomsterne?
Hvorfor er det ALTID de som YDER der skal YDE MERE – Hvad om de der nød, nød lidt mindre? PENGE kan GODT hentes andre steder end hos boligejerne. sænk alle offentlige udbetalinger med brutto 200 kroner/md, så er der 2,5 milliard årligt mere at gøre godt med! (200,- gange 2 millioner gange 12 måneder minus manglende skatteværdi).
sænk så skatten på arbejde med 200,- pr måned. [gøres nemt ved at øge jobfradraget]

Næh.
Pengene skal hentes hos lejerne.

Hvorfor skal vi andre blive ved at betale lejeres husleje?
I kolde kontanter hver måned?

Det var da også på tide, at boligejerne begyndte at yde lidt til samfundet efter at have scoret gratis friværdi de sidste 10-15 år, mens vi andre har knoklet.

Liberalt? Konservativt?
Ikke i min bog.

Man slås af ubændig trang til hysterisk krampelatter over kommentarer som:
“Pengene skal hentes hos lejerne” i kombination med klynk over, at en folkepension ikke rækker til at bo i eget hus…

Til oplysning kan nævnes, at visse “lejere” via Landsbyggefonden allerede har været på hæftigt overarbejde med at finansiere eks. “ghettoplaner” og “kvarterløft” som ejerne ikke har puttet ekstra penge i. Og det med penge, der var sat til side til nødvendig vedligeholdelse i den almennyttige sektor.

Stigende huspriser er også delvist et produkt af samfundsudvikling såsom offentligt finansieret infrastruktur osv. og egentlig ikke noget de fleste har gjort en særlig personlig indsats for at opnå. Hvorfor er det så tabu at flytte skat fra “nyttige” tiltag i form af ekstra arbejde til “uproduktiv” gevinst i form af ejendomsværdistigninger?

Så kan boligejerne jo bare smøge ærmerne op og arbejde mere. Er det ikke hvad der generelt forlanges af alle (andre)?

PS. Og hvor er alle de ledige jobs, der skulle udgøre alternativet til de ovenfor foreslåede sænkede overførselsindkomster?

Jeg er enig i faktummet at skatten skal sættes ned på den sidst tjente krone – men finansierings forslaget om øget boligskatter er bare at fodre hunden med sin egen hale.

Der er kun en ting der duer som finansieringskilde, og et som mange økonomer og politikere bevidst eller ubevidst overser: statens ekstreme forbrug skal ned.

Årsagen til at vi overhovedet er kommet i denne situation er årtiers gavebod fra politikerne og en misforståelse om at de “rige” er en uudtømmelig pengemaskine.

Den skattereform regeringen har med i regeringsgrundlaget er ret spændende. Men tør de gennemføre den med Enhedslistens stemmer?

Personligt ser jeg gerne en reform, hvor Helle Thorning og Ole Sohn (der på utallige TV klip, forarget benægter de vil røre boligbeskatningen) laver en aftale med Enhedslisten og de Radikale om samme og evt. går til valg på det. Uha, det bliver spændende.

Det virker fuldstændig usandsynligt at Løkke eller Pia på nogen måde, skulle være interesseret hjælpe med at forhøje boligbeskatningen. Vil regeringen spare sig til skattenedsætelser er Venstre måske med. Og hvis det er overfor udlændinge er DF med.

Begge scenarier er lige usandsynlige.

Men at få SF og Venstre eller de Radikale og DF med i en skattereform, der skal lette skatten markant på arbejde, er lige så sandsynligt som at Ole Sohn fortæller åbenhjertigt om sin fortid bag jerntæppet. Det kommer ikke til at ske.

Var boligbeskatningens beståen ikke et af Helle T’s 2 såkaldte “markante skatteløfter” (et der kan forventes at holde)? Det lyder umiddelbart som det ultimative selvmordsløfte, hvilket jo er helt perfekt set med borgerlige briller.

Til Morten:
Hvorfor skal boligejere arbejde endnu mere, mere. End alle andre?

Jeg ved ikke hvilket TABU(evt. omtale af tabu) du refererer til?
Men jeg referer til at det er fuldstændigt umuligt at snakke om at sænke de offentlige ydelser.
Se bare på dine egen kommentar.
Det er fuldstændigt umuligt at komme med forslag går i mod mantraen; “Vi kræver bare mere ind og forlanger – At de som yder skal yde mere!”

[ PS. Og hvor er alle de ledige jobs, der skulle udgøre alternativet til de ovenfor foreslåede sænkede overførselsindkomster?
Skrevet af Morten Hansen, 28. november 2011 kl. 14:52]

Hvem/hvilken lov: Siger at der skal være ny opfundne jobs som alternativ?
Måske den samme lov som siger at man: Kun må bede de som yder om at yde mere!
Eller hur?

Bryd nu det TABU, og få skåret ned i velfærds ydelserne inden vi går konkurs!

Det fjerner jo ikke ligefrem velfærden bare fordi vi skærer dem ned med 2% før skat.
Tværtimod det kan sikre os mod konkurs og dermed varig velfærd – Lidt mindre end nu – men varig!

Som radikal vælger må jeg da sige, at financiering via reduktion i det offentlige forbrug og reduktioner i overførselsudgifterne er at foretrække men financiering via følgende er også en mulighed

1) Højere skat på ejerboliger
2) Andelsboligernes fritagelse for ejendomsskatter skal sløjfes (tilgengæld får de så rentefradraget)
3) Fjernelse af lejernes boligsikring. Samtidig spares administration og kontrol, dvs offentlige ansatte kan fyres.

Sparede midler fra punkt 1 til 3 skal så gå til fjernelse af diverse skatter og afgifter.

Til dels er det vigtigt at skatten af den sidst tjente krone bliver væsentlig lavere

Da alle grupper i samfundet vil have bidraget til de øgede skatter på bolig kan man så se på fjernelse af visse administrativt dyre gebyrer som har den sociale ende nedad. Eksempel: Licensen.

VKO kan glemme alt om at de radikale vil nærme sig dem.
VKOS værdier ligger milevidt fra de radikale når man tænker på arbejdsløse, flygtninge , kultur, forskning og uddannelse.
Det ville være smart at beskatte gevinster når ejendomme sælges og nedsætte skat på arbejde.
Kort sagt beskat arbejdsfri indtægter.
Det bliver nødvendigt for at få underskuddet væk.
Jeg håber at den nuværende reger8ing indser dette
ved næste finanslov.

Problemet i hele EU er, at ingen reelle reformer gennemfoeres, hvor staterne gaar paa skrump, magt afgives til den private sektor, i form af et rigtigt gennemgribende push for nye arbejdspladser i det private (flere 100tusind nye arbejdspladser), alt imens minimumsloenninger ophaeves, og loenninger for ufaglaerte goeres flydende, samt skattetrykket saenkes drastisk paa arbejde.

Regnestykket er saare simpelt; – hvis den danske stat har indtaegter paa 605 milliarder – boer 100 milliarder gives i reelle skattelettelser ( uden daekning ved omforde.ing fra andre omraader), hvorefter stats budgetttets udgifter fastsaettes til max 405 milliarder, saaledes, at der ligger en opsparing i statsbudgettet paa 100 milliarder, der foerst og fremmest kan betale gaeld af, for derefter at holde Danmark sundt og gaeldfrit, og ikke som idag, hvor udgifterne ligger 95 milliarder over indtaegterne, og man derfor hvert aar koerer naermere afgrunden.

Med et system, hvor over 3 millioner ikke bidrager, vil et udgiftsniveau paa 405 milliarder aarligt naturligvis vaere en haard noed at tage til sig…….men bedre vi selv faar tingene paa plads nu, end at mappe-dyrene kommer om 3-4 aar, og paatvinger os saadanne forhold, naar vi med dagens Helle Thorning politik er gaaet bankerot……

Det er interessant at se, hvordan segmenter der for blot 4 år siden truttede med på flexicurity-modellens lyksaligheder nu insisterer på en ensidig “genforhandling” af modellen og taler om “overforbrug”.

Hvis nogen skulle have glemt det, så er de danske arbejdsmarkedsregler med deres gunstige muligheder for hurtig hyring & fyring baseret på eksistensen af et velfungerende sikkerhedsnet, der kompenserer for korte fyringsvarsler.
Nu er moden (ikke overraskende) på dette borgerlige organ så, at den ene side skal acceptere forringelser uden at få noget til gengæld. Og det for at servicere en ejerboligsektor, hvis produktionsværdi er lig 0.
Tør øjnene og husk på dengang “Sankt Schlüter” nærmest fra den ene dag til den anden skar drastisk i rentefradraget – se det var noget der for alvor gjorde ondt på boligejerne.

Men nej, det er da også urimeligt at den ejersektor (hertil regner jeg også hovedparten af andelsboligerne – de er de facto ejerboliger), der stod for den største del af den nationale boble og blev skattebegunstiget skal betale en del af regningen hulkhulkhulk.

Engang var “arbejdsfri indtægt” et skældsord, men under boligboblen blev det ophøjet til et ideal. Alt i alt et kedeligt symptom på et systematisk problem, hvor Vesten (med enkelte undtagelser) efterhånden ikke for alvor “tjener” på andet end royalties og spekulationsgevindster. Det hedder en rentier-økonomi og en sådan er både uholdbar og ustabil.

Fedtafgiften er Altså fra dine Blå vennes tid
Hr. Bent Winther….

Journalister vurderer på meningsmålinger. At være kommet skidt fra start er at gå fra lidt over 50% til lidt under . Altså i meningsmålingerne. Egentlig er det fantastisk at det ikke er mere end 2-3% udsving med det medietryk oppossitionen sammen med JP, BT, Berlingeren o.a. lægger på regerinegn. Jeg beundrer folk. De ser journalisternes show. De bimler og bamler rundt uden selvkritik-journalisterne. snakker og skriver, diskuterer med hinanden i et væk. Skaber historier og sætter dem i selvsving, så virkligheden skal forsvinde. Men den er der -borte fra medieveerdenen. Der lever den. Og selvom folk kan forvirres og manipuleres rigtig meget så tyder meningsmålingerne på, at der dog er grænser for hvad medierne formår. Regeringen har jo nået noget på de rigtige problemers område. Man kan være uenig i hvad de vil. Men de er kommet “godt” fra start ud fra det de ville. Og det kan folk godt se. De er ikke kommet godt fra start i forhold til en stor del af medierne. Og det skader selvfølgelig. Men hvor meget i det lange løb er tvivlsomt. I bund og grund burde de danske medier generelt tage sig sammen og være lidt selvkritiske. Måske er det for lille en andedam til at nogle journalister tør gå imod deres egne. Og simpelthen kræve et højere niveau. Hvor saglighed, dybde ,uafhængighed, fairness og en bedre proportionssans kommer i højsædet. Det trænger vi meget til. Det er alt alt for sølle.

Hjorth, jeg er meget enig i, at det er yderst problematisk at kapitalgevinster på fast ejendom er skattefrie.
Den nye finanslov betyder at det i endnu større grad end hidtil kan betale sig, at reducere sin pensionsopsparing som jo beskattes hårdt via pensionsafkast-beskatning (15%), ingen fradrag for administrationsudgifter, beskatning ved udbetaling, diverse modregningsordninger osv

Til sammenligning så er hele kapital-gevinsten skattefri ved opsparing for frie midler i mursten hvis bare man selv bebor dem dvs

skattesystemet opfordre folk til at investere i mursten i stedet for via pensionsopsparing at investere i virksomheder (aktier) eller statens gæld (statsobligationer)

Den øgede pensionsbeskatning der er aftalt med denne finanslov er derfor direkte absurd da den risikerer at beskadige statens langsigtede indtægter og øge dens udgifter da det gør det endnu mere attraktivt at spare op i frie midler i mursten som man bor i.

Lars Løkke Rasmussen på Venstres landsmøde, at der gennemføres “rigtige skattelettelser” altså ikke bare omlægninger.
Sjovt nok har de lige haft 10
ved Magten. Bent Winther ikke troværdigt..

Han er da heller ikke helt uden humor, LLR.
Efter at være blevet taget i at snyde med dansk økonomi – som han ovenikøbet påstod at han havde sat to streget under – så vil han nu holde det nye flertal op på Forsigtighedsprincippet fordi nogen skal jo gøre det.

Manden som havde ansvaret for at budgetlægge med indtægter som der ikke kom, og som ingen andre troede på ville komme. Der røg 1 milliard årligt.

Manden som havde ansvaret for at budgetlægge med at DSB – som er et selskab der har kæmpeunderskud – skulle aflevere kr. 300.000.000 til at dække statens underskud.

Manden som havde ansvaret for at love jyderne en motorvej som skulle betales med en dækningsløs check på et milliardbeløb.

Manden som efterlod en underskud i statsfinanserne på 96 milliarder kroner og rekordlav vækst.

Han er nu blevet den som vil vogte over at det nye flertal fører en forsvarlig økonomisk politik.

Det er da humor i høj klasse, og det virker også som om at partimedlemmerne har svært ved at finde ud af hvordan de skal reagere. Men da de jo har fået besked på at de jo alligevel ikke må bestemme noget, så kan de jo lige så godt tage det som den underholdning det er.

Men rart at vide at Venstre mener det samme før et valg – under et valg – og efter et valg.

Derfor vil Venstre ikke gå med til højere skatter og afgifter. Nåh jo. Det vil de jo alligevel gerne.

Derfor vil de jo gerne lave en kickstart for dansk økonomi. Nåh nej. Det vil de jo alligevel ikke fordi krisen er blevet alvorligere.

Derfor vil de jo gerne danne regering med K. Nåh nej. Det vil de vist alligevel ikke.

Derfor er de EU-skeptiske. Nåh nej. Det er de vist alligevel ikke.

Før valget delte de værdifællesskab med DF. Under valget skiftede det jævnligt. Og nu efter valget var det kun i forbindelse med tegningerne at de delte værdier.

Jo det er sandeligt godt at man ved hvor man har Løkke og Venstre.

Men det er måske det forhold som gør at det er så svært for de mange liberalister her på bloggen at forholde sig til noget som helst i disse uger.

Men de er jo tro mod Venstres slogan.
Simple før valget – simple under valget – og simple efter valget.

Og i mellemtiden er forhandlingerne om finansloven færdige med en række brede forlig og en række afgørende kursændringer aftalt med det parlamentariske grundlag.

Jo man må sandelig sige, at den nye regering er kommet fantastisk fra start.

Og for dem som er i tvivl kan de jo læse den undersøgelse som Politiken beskriver fra de udenlandske journalister som skriver om Danmark. De er ikke i tvivl om at Danmarks omdømme faldt i de ti år VKO sad ved magten og at det allerede er tydeligt at der er sket en ændring heraf.

Bent Winther du har en fremtid som S-pin-D hos Vænstre..

Skattereform = nordsøolieaftalen..

En anden ting Hr. Bent Winther der må ses frem til får lidt mere bevågenhed er det såkaldte service eftersyn af nordsøolieaftalen som får nordmænd og englændere til at klaske sig på lårene af grin over danskerne, Bendtsen Lidegaard og Co overså alle formaninger fra eksperter og visemænd, men det nok ikke så spændende igen nu da det er chefredaktørens bror(politiken) der er fedtet ind i den olie, kan i sige 75 milliarder som vi kunne have trukket fra de -95 milliarder, plus den mega regning 25 milliarder vi kommer til at få for oprydningen ,ja der er meget der skal gøres bedre og rydes op i, Brians amagerbankkoks kostede også lige et par håndøre 2,1.OSV OSV.

God vi har fået en reform villig regering…
Der er fanme noget at rydde op efter 10 år`s
Sidden på sin flade r..

Hvis vi skal beskaere den offentlige sektor – hvilket nok kan give mening – hvilke ydelser skal saa bortfalde?
Og hvis disse ydelser nu anses som unoedvendige eller undvaerlige, hvorfor har man saa ikke fjernet dem for laenge siden?
Og hvem har ansvaret for en oppustet offentlig sektor?

sjovt nok! Der mangler 100.000.000.000 kr, som er soldet op til skattelettelser. Havde man regnet med, at ingen kommer til at betale?

En lejer, der har en årsløn på op til 407.322 kr får boligstøtte af kommunen på op til 6.533 kr/måned. Hver måned.
Hele tiden.
Lejere får sociale ydelser.

Boligejere betaler og betaler og betaler og har ingen rettigheder.

Carsten Bugge,

Boligsikring, boligydelse, etc, som lejere får fra kommunen.
Det skal fjernes.

Boligområdet skal normaliseres.

Jenni, hvordan når du op på de astronomiske boligtilskud?

Jeg har eks. tidligere fået boligsikring, da min indtægt var meget lav. Sikringen var ca. en plov om måneden (ift. en husleje på vel i omegnen af 3500 kr/mnd), jeg var på SU + det jeg måtte tjene ved siden og fik boligsikring til alle mine kvadratmeter.

For det skal lige nævnes, at der er en hel del begrænsninger i boligsikringens størrels (enlige uden børn får en kraftigt reduceret boligsikring, og der kan maks. gives boligsikring til 65 kvadratmeter for en enlig, er boligen større sænkes boligsikringens andel af den samlede leje).

Og havde du eks. tjekket… skal vi sige “Vejledning om regulering pr. 1. januar 2011 af satser efter lov om social pension m.v.” (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133911), der regulerer satser for boligsikring og -ydelse, ville du se følgende:

“Maksimal årlig boligydelse (lov § 23, stk. 1): 41.400 kr.” (Boligydelse er forbeholdt pensionister)

“Maksimal årlig boligsikring (lov § 23, stk. 1): 38.628 kr.” (det er den “almindelige boligsikring alle lejere kan søge)

Dividér med 12 (antal måneder pr. år) og resultatet bliver:
Pensionister kan maks. få 3450 kr./måned i boligydelse.
Almindelige lejere kan maks. få 3219 kr/måned i boligsikring.

Den maksimale boligydelse (forbeholdt pensionister) er 3450 kr./måned

Den maksimale boligsikring (“almindelige” lejere) er 3219 kr./måned (og kan i øvrigt kun i særlige tilfælde overstige 15% af huslejen i husstande uden børn)

Morten Hansen

Nej.
Vrøvl.
Jeg har tallene fra borger.dk
Tallet jeg oplyste er for en enlig.
Er der også et barn, er beløbene større.

Og jeg kender en, enlig, der havde husleje på 8.672, der fik 6.409 kr om måneden i boligstøtte.

Lejeren skal principielt selv betale 22 000 kr om året, 1866 om måneden, men det fraviges også, så lejeren selv betaler endnu bliver mindre.
Der fås også indskud og flytning, osv betalt af kommunen. Også varme, osv.

Til Morten vedr dit indlæg kl 21:20.
Vil det sige at hende den “fattige” førtidspensionist med 2 børn fra dagens version af ekstrabladets fattig-jul:

Samlet hver eneste måned får:
Førtidspension: 16.594,- (skal beskattes, men kun bund+kommune dvs der er “kun” ca 12.000,- udbetalt)

PLUS-
Boligstøtte: op til 3219,- som er SKATTEFRI…. lad os antage hun “kun” får 1500

PLUS-
Dertil kommer checkene for børn alle SKATTEFIRE:
Fra Far: kommer 2×2139,- pr måned.
Fra Kommunen til mindste kommer: 1×13452,- årligt
Fra Kommunen til største kommer: 1×10.584,- årligt
PLUS børnetilskud til enligeforsørger på : 2×1240 /kvt.

Altså en samlet skattefri udbetaling pr måned på HELE:
6.254,-
plus førtidspentionsudbetaling på 12.000,-
plus boligsikringen på 1.500,-

SAMLET får denne såkaldt “fattige” altså [KUN?] 18.269 kroner for at gå hjemme.

Ja hun lider af en grum sygdom og der er ret skidt. Der har jeg sgu ondt af hende og børnene.

Medicin der koster hende 300,- pr måned i medicin.
Dermed har hun 18.000,- /md at gøre godt med før alle udgifter.
Og der er INGEN udgifter til pasning af børn for hun får friplads.!

Hun hører derfor til blandt verden absolut rigeste elite!
Folk i Afrika slår hinanden ihjel for meget meget mindre.

Hvis ejendomsmæglerne ville sætte husene til salg til en realistisk pris, så ville ejendomsmarket nok igen få lidt momentum. Ejendomsmæglerne lever efter min mening i den drømmeverden og vil ikke se virkeligheden i øjnene og så længe det gør sig gældende vil boligmarket forblive stagneret (krisen er altså ikke over om lidt!!) en boligbeskatning vil måske medføre, at prisen på mursten var mere i trit med virkeligheden. En prisstigning på 50-75% er jo helt ude af dimensioner.
En helt anden sag, det med at fjerne fradraget for sundhedsforsikringerne, det er da torske dumt, hvis det betyder at ansatte så dropper denne ordning, hvem er det så lige der kommer til at betale for behandlingen og den øget ventetid til behandling (læs sygemelding), ja det er jo os alle sammen, istedet for et forsikringsselskab!! Og hvilken indtægt giver dette ophørte fradrag i forhold til den mere udgift det koster. Iøvrigt er det jo ikke kun direktøren der har en sundhedforsikring!!

Skattestoppet bør virkelig ophæves, det er simpelthen for asocialt. Det rigeste i de dyreste boligområde får virkelig noget ud af det, hvorimod folk i yderområdet ikke har meget gavn af det. Der er priserne på boliger næsten tilbage på niveauet 2001/2002, der er skattestopsværdien.Der bor samtidig de lavestlønnede.

Naturligvis bliver det os boligejere, som skal betale gildet!!!
Sådan er de rødradigale nu engang skruet sammen i deres feberhede hoveder!
Sådan har de ALTID været og vil ALTID være!

Desværre er vi i den situation, at netto-nyderne nu er i flertal overfor os netto-YDERE!

For at tækkes nydernes stadigt stigende flok, må de rødradigale landsskadelige kræfter selvfølgelig stjæle pengene hos os, som forstår at holde hus med vores sølle rester efter det landevejsrøveri ved højlys dag, som finder sted fra SKAT´s side!

Bent Winther inviterer til pseudodebat. Den vestlige samfundsmodel aka “velfærdssamfundet” kan ikke længere finansieres gennem skatteopkrævning og da finansmarkederne efterhånden er temmelige lunkne på at låne til vælgerbestikkelsen tilbagestår kun to muligheder: 1) Finansiere velfærdsstaten med seddelpressen = Hyperinflation, 2) Afskaffe velfærdsstaten og vælgerbestikkelsen.

De borgerlige (jeg er selv borgerlig) der tror at man kan afskaffe eller drastisk beskære velfærdsstaten men iøvrigt køre uændret videre med markedsøkonomi/kapitalisme skal ikke begynde at glæde sig…. for velfærdsstaten var og er et nødvendig kompensationssystem, der blev etableret fordi det var (og er) tvingende nødvendigt at have et sådant system.

Vælgerbestikkelsen (“gratis” velfærdsydelser) er simpelthen et middel til at dække for kapitalismens indbyggede urimeligheder. Som det gradvist er ved at åbenbares i Grækenland, så kan man ikke fjerne dette kompensationssystem uden at samfundet bevæger sig faretruende mod voldelige optøjer og revolution. Vi har ikke set det værste i dén anledning endnu.

Så bottomline, man kan ikke afskaffe velfærdsstaten uden samtidig at afskaffe kapitalismen i sin nuværende form. Der er selvfølgelig alternativer til det dilemma Vesten og kapitalismen befinder sig i p.t. Det ene er total handelsprotektionisme – vandtætte skodder mellem lande med højt lønniveau og lande med lavt lønniveau = stort set ingen handel mellem Vesten på den ene side og Kina, Indien, Brasilien m.v. på den anden side. Det vil gøre det muligt at køre videre med den eksisterende samfundsmodel yderligere nogle årtier, når de store lønforskelle ikke længere kan underminere de Vestlige samfund.

Det andet alternativ kan findes i en bog skrevet af en amerikansk journalist, senere politiker for 132 år siden. Jeg siger ikke mer´

Kim, det var den slags protektionistiske tiltag som kombineret med en finans og gældskrise udløste den store depression i 30-erne. Du foreslår så noget tilsvarende i en situation med finans og gældskrise men i endnu større skala, så jeg vil forvente, at det vil give en endnu mere dyb depression end den i 30-erne hvis man fulgte dit forslag om protektionisme.

Befolkningerne i Europa må forstå at de skattefinancierede velfærdsstater var pyramidespil som der ikke var råd til. Desto længere tid befolkningerne er om at forstå det desto flere grundydelser i samfundet skal fjernes som følge af den statsgæld der opbygges.

Fantastisk nogle endelig har indset, at dem der har fået mest de sidste 10 år, og også vil tjene mest på en skattesænkning, også måske skal bidrage lidt.

Ned med skatten, og med bolig skatten.

Det var selvfølgelig: Op med boligskatten, tak.

@Gustaf Uffe Nymand
Mener du også der skal betales boligskatter, hvis ejendommen ikke stiger i værdi. Forklar gerne hvorfor?

Søren
Jeg foretrækker boligbeskatning efter svensk model hvor der er tale om kapitalgevinstbeskatning af et eventuelt overskud ved boligsalg men hvor der er fradrag for dokumenterede vedligeholdelses-udgifter.

Et sådan system kunne faktisk samtidig få gjort noget ved sort arbejde.

Kristian Larsen skriver

“Det var da også på tide, at boligejerne begyndte at yde lidt til samfundet efter at have scoret gratis friværdi de sidste 10-15 år, mens vi andre har knoklet”

Sikke da en arrogant kommentar, som må være baseret på uvidenhed. Siden 2007 er værdien på boliger jo raslet ned, så mange boligejere i dag er teknisk insolvente! At boligejere “ikke kan finde ud af at knokle”, må være udtryk for dine fordomme. Det har i hvert fald intet med virkeligheden at gøre.

@Gustav
Hvis du kun er tilhænger af gevinstskatter, hvorfor argumenterer du så for højere løbende ejendomsskatter i ovenstående?

Vi kan sagtens blive enige om at beskatte gevinster, såfremt de løbende boligskatter så bortfalder. Men du kan ligeså godt beskatte eller afgiftbelægge retten til at trække vejret eller gå med næsen i sky, når du først fraviger at der skal være en indkomst eller uhentsigtsmæssig adfærd (afgifter). Socialister forbeholder sig endvidere retten til at formuebeskatte, uagtet at der allerede er betalt skat for at opnå formuen.

Er du uenig? Forklar gerne?

Almindelige danskere har altid betalt regningen for Christiansborg’s hokus-pokus økonomi!

Således uden undtagelser er brandskatterne på almindelig løn og forbrug steget for hver ny regering i de sidste 40 år.

Følgelig er dansk vækst verdens laveste og omvendt proportional med brandskatterne på almindelig løn og forbrug.

Tju hej hvor det går for Christiansborg!

Omlægning af skat fra arbejde til bolig er samfundsøkonomisk fornuftigt
Mest rimeligt er det så hvis det laves som
1) Kapitalgevinst-skat på fast ejendom men dog med fradrag for dokumenterede forbedringer og vedligeholdelser
2) Fjernelse af andelsboligernes fritagelse for ejendomsskatter
3) Fjernelse af lejernes boligsikring

En omlægning hvor man i stedet for kapital-gevinstskat på fast ejendom i stedet øger den løbende ejendomsbeskatning er samfundsøkonomisk også fornuftig men langt mere uretfærdigt da
1) Boligpriser bevæger sig i bølger så det ville betyde, at dem der købte på toppen skal betale skat af et underskud
2) Det er mere rimeligt, at folk skal betale skatten når de faktisk har pengene i hånden.

At jeg ikke udtrykte mig mere præcist i mit første indlæg var en fejl og det medgiver jeg gerne.

Jeg er indædt modstander af formue-skatter da det straffer folk der sætter tæring efter næring og selv sparer op til dårlige tider i stedet for at overlade uforudsete problemer til samfundet

Der er visse skatter der gør det attraktivt at emigrere når man som mig har en god uddannelse og en filosofi om at sætte tæring efter nåring

1) Høje skatter på løn-indkomst
2) Formue-skatter.

Bent Winther:

> Den økonomiske krise vil række langt ind
> i 2012 og 2013 med et underdrejet
> boligmarked til følge.

Det er direkte rystende at man UDEN UNDTAGELSE i pressen skal høre betegnelser som “underdrejet boligmarked” og “krise på boligmarkedet”. Det er simpelthen “biased” at beskrive det aktuelle boligmarked på denne måde. Det er 100% ensidigt ordvalg, og ignorerer TOTALT at der også er noget der hedder boligKØBERE på et boligmarked.. UANSVARLIG pressedækning! Der er ikke tale om “krise på boligmarkedet”! Der er tale om en situation, hvor prisene er højere en købere vil betale, og det udtrykker bare den HELT naturlige situation, at det er “købers marked”! Hold nu op med denne ensidige pressedækning! Konklussionen må være, at det er tiden til at sætte priserne ned. Punktum!

@Gustav
Jeg kan så oplyse dig om at andelsboliger ikke er fritaget for ejendomskatter, da også de betaler en ikke ubetydelig (og de næste mange år stærkt stigende) grundskyld. Jeg betaler fx ca. 1500/md alene i grundskyld (via huslejen) for min andelslejlighed på Frederiksberg. Dertil kommer at andelshaverne ikke får rentefradrag for andelsforeningens renteudgifter, hvorfor andelshavere i virkelighedens verden, allerede betaler noget der svarer til fuld boligskat. Der kommer derfor ikke meget skatteprovenu i statskassen ved at fjerne fritagelsen for ejendomsværdibeskatningen, som de normale ejerboliger betaler (jeg går ud fra ligestille andelshaverne og normale boligejere).

Området er som for bilerne gennemsyret af socialistisk misundelses og omfordelingspolitik, hvis eneste formål er at holde beskatningen af arbejdsindkomst nede under de 70 %, som selv socialister uden overblik kan se er gak gak.

Så er det rigtigt at boligejerne af andre årsager fik en arbejds og skattefri fri indkomst i en periode. Men det er som om socialisterne koger af raseri over at udplyndringen ikke har været effektiv nok og at de penge skal betales tilbage til fælleskassen. Koste hvad det vil.

PS: Men jeg er enig i at området trænger til en for alle parter retfærdig reform og at også skatten på arbejde er så høj, at ingen med omløb i hovedet laver mere end højest nødvendigt.

Normalt når jeg kommer med punktet “andelshaverne skal betale ejendoms-skatter” inkluderer jeg også bemærkningen, at andelshaverne tilgengæld skal have glæde af samme rentefradrag som dem der har ejerbolig
Formålet er at skabe ensartede beskatningsregler for dem der bor i ejerboliger og dem der bor i andelsboliger, da der ellers er en situation hvor den ene gruppe fokuserer på at den anden gruppe skal betale mere i skat til at financiere skattelettelser der gavner den første gruppe.
Det ændre så ikke på, at det er hensigtsmæssigt at øge beskatningen af boliger for at sænke skatten på indkomst, da det rent faktisk vil have dynamiske effekter.

“Det er hensigtsmæssigt at øge beskatningen af boliger for at sænke skatten på indkomst”, skriver Gustav Uffe Nymand.

Forstår ikke rigtigt.

Sænker man skatten på arbejde for i stedet at opkræve samme beløb via boligbeskatning, så er manøvren helt neutral og overflødig.

Forestiller man sig, at det provenu man sænker indkomstbeskatningen med, alene skal udredes af boligejerne – og således ikke lejere, så er der inviteret til “borgerkrig”.

@Gustav
Nu taler du igen for større ejendomsskatter uden at der nødvendigvis er en gevinst at beskatte. Er du enig med dig selv i dit tidligere indlæg eller med Margrethe Vestager og de røde?

Er vi enige om at andelshaverne allerede betaler kæmpe ejendomsskatter ifa. grundskyld?

Er vi så enige om at der ikke vil være det store skatteprovenu i at ligestille andelshaverne med almindelige ejerboliger jf. deres manglende rentefradragsret?

Skal husejere og andelshavere hvor boligen er faldet til langt under købsprisen også (stadig) betale ejendomsskatter? Hvis ja, så forklar gerne hvorfor du finder det rimeligt Gustav?

Prøv med et klart svar denne gang ;-)

Skatten på arbejde er for høj og skal sænkes for at få flere til at vælge arbejde fremfor passiv forsørgelse samt at få flere til at vælge at investere deres tid i at få en uddannelse.

Det kan financieres på forskellige måder:
Min foretrukne financieringsmodel er ved at reducere i antallet af offentlige ansatte samt at reducere offentlige overførselsudgifter. Eksemplet med Carina og hendes vanvittigt store offentlige ydelse på 16000 efter skat viser der generelt er alt for høje niveauer for offentlige ydelser.
Næstbedste financieringsmodel er så ved at flytte beskatning fra arbejde til bolig. I det tilfælde foretrækker jeg en løsning som består af 3 dele
1) Kapital-gevinst skat på fast ejendom men med fradrag for dokumenterede vedligeholdelses-udgifter
2) skatteteknisk Sidestilning af andelsboliger med ejerboliger
3) Afskaffelse af lejernes bolig-ydelse. Det er så den der har en væsentlig del af grunden til den vanvittig høje ydelse som Carina-typer kan opnå på offentlig forsørgelse.

En dårligere model for 1 vil være højere ejerværdi-beskatning, da det som nævnt vil betyde at folk kan blive beskattet af et underskud hvis de har købt på toppen og i sagens natur er det kun rimeligt at folk først skal betale når de har pengene i hånden.

Samfundsøkonomisk er det dog bedre at få en skattereform der sænker skatten på arbejde og øger ejerværdi-beskatningen af boliger hvis alternativet er ingen skattereform da der er en del dynamiske effekter af lavere skat på arbejde, men som nævnt, det er ikke nogen financieringsmodel som jeg er glad for.

Den eneste måde hvormed man kan klare dette – nedlæg dette velfærdssamfund! Det skal ihverfald beskæres meget kraftigt. Se denne fattigdoms diskussion det foregår pt,. det er fuldkommen latterligt. I mange tilfælde kan det ikke betale sig at arbejde, hellere sidde på velfærdsbænken – nyde livet – og lade andre betale. Hvilken stolthed må disse mennesker ikke have, når de ser på os tosser, der arbejder hver dag.

@Nymand

Jeg synes såmænd du har gode forslag, f.eks. omkring beskatning af realiseret gevinst på fast ejendom m.v.

Jeg har desuden altid syntes at statsstøtte til betaling af privat gæld(rentefradragsretten) var et misfoster, der hurtigst muligt burde afskaffes.

Boligydelsen kan desværre ikke afskaffes med den nuværende struktur på lejeboligmarkedet. Min gamle mor bor i en almen ældrebolig, som er prissat til omkring 7000,- månedligt. En beskeden 2 værelses. Med en helt almindelig folkepension medregnet fuld pensionstillæg ville hun have ca 1600,- til sig selv til mad, tøj osv. pr måned. Det går altså ikke.

Problemet med det almene boligsystem er at støtten falder i lommen på hele bureaukratiet af administratorer, bygherrer, ingeniørfirmaer, håndværksfirmaer, arkitekter osv. som ‘sørger’ for almene boliger. Og desuden at den opsparing som man som lejer i det almene system indbetaler til en fælles fond jo flere gange er blevet beslaglagt som ekstra skatteopkrævning på lejere i det almene.

Derfor skal hele lejeboligområdet virkelig omkalfatres før der kan ske ændringer i f.eks. boligydelse (som jo i øvrigt ikke skal forveksles med boligsikring).

Det private lejeboligmarked indregner afdrag på ejerens gæld om en del af lejernes husleje. Tænk sig hvis man som husejer betragtede sin opsparing (=afdrag på gæld) som en omkostning…..Men derfor er lejeområdet helt betændt mht. ændringer..

Jeg burde have skrevet boligsikring og ikke boligydelse.
Man kunne dog godt overveje i forbindelse med en skattereform at fjerne boligydelsen til lejere blandt pensionister hvis man samtidig øger boligejernes beskatning (helst som kapital-gevinstskat) og i stedet ser på, om folkepensionens grundbeløb skal øges.

Som det foregår i øjeblikket er velfærdsstaten dyr at administrere fordi folk udover et grundbeløb også kan få en lang række tillæg og tilskud. Det gør at der til hvert enkelt borger er et stort bureaukrati og kontrol-aktivitet og det er ganske enkelt for dyrt.
Det ville være rart, om man kunne reducere udgifterne til kontrol og administration.

@Gustav

Du er en meget aktiv skribent, men du mangler stadig at svare på følgende:

Er vi enige om at andelshaverne allerede nu betaler kæmpe ejendomsskatter ifa. grundskyld?

Er vi så enige om at der ikke vil være det store skatteprovenu i at ligestille andelshaverne med almindelige ejerboliger jf. deres manglende rentefradragsret?

Søren
Det primære formål med at sidestille andelsboliger med ejerboliger er at undgå den nuværende diskussion hvor andelshavere kræver højere boligskatter til at financierer skattenedsættelser på arbejde.

Med de nuværende skatteregler for ejerboliger hvor der både er ejendomsværdiskat men også rentefradrag betyder det at andelsboligerne skal betale mere (ejendomsværdiskat) men samtidig opnås et skattefradrag. Afhængig af gælden i den enkelte andelsboligforening vil det betyde at nogle foreninger (dem med lav gæld) skal betale mere i skat, dem med meget gæld vil sandsynligvis skulle betale mindre i skat.
Om det med nuværende skattesatser betyder mere eller mindre skat samlet set for alle landets andelsboliger kan jeg faktisk ikke sige.

Det er dog sådan, at hvis skatten øges på ejerboliger så gør det en forskel om andelsboliger skatteteknisk er ligestillet med ejerboliger.

Jeg synes ikke det virker retfærdigt, hvis man siger, vi flytter skat fra arbejde til bolig men det er kun nogle af landets boligformer der skal bidrage.

Asocialt. Det at lade basisudgifterne ved at leve være høje er meget asocialt. Det vil betyde at kommer en familie ud for en krise (sygdom, arbejdsløshed m.m.) så indtægten forsvinder mere eller mindre, så vil den økonomisk hurtigt vælte, for høje afgifter på almindelig livsførelse er for høje (skatte og afgifter på enerigi, bolig, transport, fødevarer) gør at man ikke kan klarer sig når der pludselig sker ændring i indkomsten.
Problemet er at over de næste 15 år bliver der 200.000 flere pensionister som skal have folkepension m.m. De offentlig udgifter bliver for store. Så den offentlig sektor må blive mindre på den ene eller den anden måde. Der bliver for få tilbage i den private sektor til at betale samfundets udgifter.

B R, sålænge kommunen betaler lejeres husleje, og beskatter husejere, kan du godt se, at konkurrencen på boligmarkedet er gangsteragtigt ugunstig.

Normalisér boligområdet.
0 offentligt betalt husleje.
0 offentligt opkrævet boligskat.

Ole Mikkelsen, 29. november 2011 kl. 19:34

Vi andre skal da ikke betale til din mors husleje.
Kan hun ikke selv, må hendes børn jo hjælpe hende.
Eller hun flytter hjem hos dig.

Så har Jenni igen drukket af natpotten. Der er INGEN der får over 6000 i boligstøtte eller boligsikring i dette land. Enlige får max. 15% af deres løn og pensionister får max. 3000 et eller-andet. Det samme gælder for enlige eller familier med børn. Og jo flere voksne indtægter i boligen jo færre boligsikringskroner.

Hej Kristian.

Jeg tror du får rodet lidt rundt i tal & regler. Se mit tidligere indlæg (28. november 2011 kl. 21:14) – det hang længe i filteret, sandsynligvis pga. linket, og blev derfor ikke en del af debatten.

De 15% er eks. ikke hvor stor en andel af lønnen boligsikring kan udgøre, men af huslejen. Og flere voksne giver potentielt en større boligsikring, da det øger det antal kvadratmeter man kan få støtte til, dog modvirket af den øgede husstandsindtægt.

Men du roder ikke mere rundt end Jenni & Co., der tilsyneladende må have indregnet varmetillæg og andre sociale ydelser som “boligsikring”, og dit bud på max. månedlig boligsikring er ret tæt på det korrekte tal.

Bemærk i øvrigt adskillelsen mellem “boligydelse” (forbeholdt pensionister), og “boligsikring” (for alle andre lejere).

Ud fra de erfaringerne til nu, med den røde S SF R (EL) regering, må nok ses i øjnene – at skattereformen bliver ikke til noget – der skal nok komme skatter og afgifter på boligen uanset hvad – og, hvorfor skulle regeringen så holder løfter om ingen boligbeskatning i denne regeringsperiode, de har jo ikke holdt nogle af de andre løfter de har fremsat.
Tværtimod er de da nødt til at gennemføre en boligbeskatning i denne periode for at nå det, da de næppe opnår at fortsætte efter næste valg.

Kristian Andersen,
Tak for rosen. :-/

Min faster får ellers beløbet.
Hun er samtidig husejer.
Men hun bor altså til leje et andet sted.
Folk får boligsikring fra kommunen, når de bor til leje.
De kan sagtens eje en ejerbolig ved siden af.

Skrevet af Morten J. W. Hansen, 30. november 2011 kl. 09:29

Jeg gentager lige, at informationen stammer fra Socialministeriet og fakta er at,
Enlige uden børn, der har en årsindtægt op til 407.322 kr kan få op til 6.533 kr om måneden i boligydelse fra kommunen.

Hvis der er børn eller flere, stiger indtægtsgrænsen OG støttebeløbet.

Ok!

@ Kritian Andersen, du får lige min fasters boligsikringbeløb her, helt nøjagtigt:
6.294 kr pr måned.

Og hun ejer en dejlig ejendom. Men bor altså til leje et andet sted.

Sådan er boligtilskudsreglerne jo.
Man kan have en formue på over 1.1 mio kr og en indtægt på 407.322 /året og samtidig score op til 6.533 kr/ måned i boligstøtte fra kommunen.

@Jenni Christensen
‘Vi andre skal da ikke betale til din mors husleje.
Kan hun ikke selv, må hendes børn jo hjælpe hende.
Eller hun flytter hjem hos dig.’

Du stiller jo et rigtigt godt spørgsmål, og jeg bliver ikke engang fornærmet :-) Enten må enhver klare sig selv, eller også hjælper vi hinanden, det er det grundlæggende spørgsmål. Jeg er tilhænger af det sidste. Du er tilhænger af det første. Men jeg er naturligvis enig med dig i at man ikke hjælper hinanden for enhver pris. Din faster f.eks. det lyder jo ligeså grotesk som fattig-Carina. Man hjælper hinanden når skæbnen, helbredet, evnerne eller andet, som man ikke selv er herre over har betydet at man ikke kan klare sig selv.

Det er min holdning, din holdning fremgår. Så må demokratiet klare resten.

I øvrigt er fattig-Carinas problem hendes husleje. Det er den der får hendes udbetalte beløb til at lyde grotesk, for der er inkluderet 3000,- i boligsikring, hvilket skyldes at hun bor til 7400,- i en 3-værelses.

Jeg bor selv i et parcelhus, der er langt større, alligevel er min husleje langt mindre, blandt andet fordi jeg ikke betragter afdrag på min prioritetsgæld som en omkostning, men derimod som en opsparing. I en lejebolig betaler lejerne for ejernes gæld kan man sige, – derfor er det ekstremt dyrt at sidde i en lejebolig. Ud over de enorme summer som lejerne betaler til administratorer osv.

Uden boligsikring ville hun få ca 13.000,-. Det lyder jo mere rimeligt. Og af de 13.000 er de 3000,- børnepenge, så nu er vi nede på 9800,- i kontanthjælp. Så er vi under fattigdomsgrænsen efter min mening, – vi ville straffe børnene, som jo er helt uden skyld i sagen.

Så problemet er det danske boligmarked, – igen, igen.

Hvis der tales om ejendomsværdiskatten som skal stige, fortsætter man med en diskussion på et forkert præmis.

Kun boligejere betaler denne skat, mens både lejere og andelshavere slipper.

Skatten er uretfærdig, da den ligger på den fysiske ejendom. Derimod slipper andelshavere, selvom de oplever stigningen i værdien af deres bolig. Stigninger der udelukkende kan henføres til grunden.

Selve bygningerne bliver normalt ikke mere værd med tiden, for ordinære huse, Faktisk bliver de slidt og der skal over tid udskiftes store bygningsbestandele, som tag, bad, vinduer, køkken osv.

Derimod giver det god mening, at begrænse rentefradraget, hvor der f.eks. også i dag gives fradrag for opbelåning i friværdien oveni den allerede relative høje fradragsværdi.

Når man sammenligner skatten i Danmark med andre OECD lande, burde det indgå i overvejelserne, da det mig bekendt ikke er andre lande der har så stort et rentefradrag og ligeledes er der ikke andre lande, med undtagelse af Schweiz der har noget tilsvarende som ejendomsværdiskatten.

Det bør bemærkes at Skatteskommissionen faktisk forelog at rentefradrag blev sænket til 25 % for alle renteudgifter, men at VKO valgte at friholde de første 50.000 pr. skatteyder og dermed fjernede en stor kilde til at sænke skatten på arbejde.

Regeringen bør følge op på det spor og reducere rentefradraget til f.eks. 20 % for alle hvilket vil give provenu til lettelser af topskatten og i bunden. Det bør her bemærkes at store renteudgifter typisk følger høj indkomst.

M.v.h.

@ Jenni:

Det er pudsigt for jeg tjekkede retsinformation hvor satserne pr. 1 januar 2011 står opført – det er også det link jeg har leveret tidligere, og det er samme sted Socialministeriet linker til.

Men hvis din faster har fået tildelt boligsikring/-ydelse efter de gamle regler (dvs. før 2003/’04), så får hun nok en del mere. Reformen havde nemlig den regel, at man max. kunne miste en tudse om året(!), eller en plov hvis man havde “lav husstandsindkomst” (hvordan det så ellers bliver udregnet).

Det var vist også dengang, at 15% af huslejen blev indført som overgrænse for, hvor meget enlige “almindelige” lejere kunne få i boligsikring (gælder ikke førtidspensionister, og heller ikke pensionister, der får boligydelse, ikke -sikring).

15% grænsen passer i øvrigt også med min erindring om at have fået i omegnen af en plov i boligsikring til min daværende husleje på 3.500 kr/måned: Ungdomsboliger er nemlig typisk designet til at opfylde kravet for boligsikring, så huslejen kan klares af en studerende, der arbejder ved siden af, uden at det er nødvendigt også at tage SU-lån.

Spring den der over: Boligejer`nes betalings model, den er forlængst gennemskuet.

Bolig ejerne, kommer først til at betale, når “systemerne” igen kommer igang. Når “finansindustrien”, ser en ny parkerings plads, med udvidelses potentionale, nemlig “beskæftigelsen”, industriel og offentlig, og boliglånenes forrentning bliver for lav. Først da, kommer boliglåntagerne i klemme, og mange boligejere, vil så kunne berette: Et sådant “system”, forstod de ikke..

Nej altså… smiler… skal jeg betale mindre i socialhjælp til boligejere… det glæder mig.

Ifølge ILO er der over 1,5 mia. mennesker på verdensplan som er i den arbejdsduelige alder og som ikke er i arbejde. Uanset hvor meget man piner og torturer dem, som ufrivilligt er sat uden for arbejdsmarkedet bliver der ikke flere jobs af den grund. I stedet for at hetze folk, som mod deres vilje er sat uden for arbejdsmarkedet, lad os se nærmere på, hvad bank direktører får for at spekulere og køre finanssektoren i sænk, hvad boligejere får uden at røre en finger, hvad AP Møller får ud af vores alle sammens olie i den danske undergrund. Hvad nu med at indføre en skat på de enorme arbejdsfrie gevinster boligejere får på boliger købt til spot pris i 1991? Hvad med om staten overtog kontrollen med bankerne, ganske som det var tilfældet under den borgerlige general de Gaulle i Frankrig? hvad om vi igen fik fælles ejendomsret til olie ganske som det er tilfældet i Norge og Brasilien

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites