Fire grunde til at Thornings nytårstale vil skuffe kernetropperne
103 kommentarerRegeringens usædvanligt dårlige start, ringe meningsmålinger og interne gnidninger har fået først SF’s bagland, siden Socialdemokraternes og senest kommentatorer på dagbladet Politiken til at efterlyse visionerer – det gør de med jævnlige intervaller – hvad er den røde kurs? Den nye start? Hvad er den næste byggesten i den socialdemokratiske velfærdskonstruktion? Hvor er projektet?
Både lederskribent Kristian Madsen og tænketanksdirektør Peter Mogensen mener ligefrem, at Helle Thorning Schmidts nytårstale vil være “hendes sidste chance” for at vise, at hun ikke blot er en teknokratisk forvalter – en “blank person,” som forfatteren Henrik Dahl kaldte hende, men en visionær tænker, der er i stand til at sætte tydelige røde aftryk på samfundsindretningen.
Men det kommer næppe til at ske. Jo, måske vil Thorning-Schmidt på det retoriske plan med historiske referencer kunne svinge sig op i Svend Auken’ske dimensioner af solidaritet og omsorg for de svageste. Men heller ikke mere. Og der er mindst fire grunde til, at hun vil skuffe og ikke være i stand til at holde den store visionære kernevælgertale, der lægger nye spor ud for fremtidens Danmark.
Den første er måske den mest indlysende. Den 4. januar indledes overenskomstforhandlingerne på det store private arbejdsmarked. Blot at antyde konkrete nye reformer eller spille ud med indholdet af forslag, som berører almindelige lønmodtagere, er det samme som at spænde ben for vigtige og i forvejen besværlige overenskomstforhandlinger.
For det andet er Helle Thorning-Schmidt leder af en koalitionsregering, hvor Det Radikale Venstre og en “blå” økonomisk tankegang står meget stærkt. At bevæge sig ud i spekulationer om fremtidige politiske udspil, som ikke allerede er en del af det besværligt konstruerede regeringsgrundlag, vil enten invitere til nye interne gnidninger eller forudsætte, at de tre partier i al hast bliver enige om et appendix til grundlaget fra det berømte sorte tårn på Amager. Og det er ikke realistisk.
For det tredje – og vigtigste – så befinder Danmark og resten af Europa sig i en historisk dyb krise, som lægger endog meget stramme bånd på, hvilken økonomisk politik et lille land tilknyttet den kriseramte euro kan føre. Spørgsmålet er, om der overhovedet længere findes en rød og en blå vej, når man sidder i økonomiske problemer til halsen: Recession, store tab af produktionsjob og et gigantisk underskud på de offentlige budgetter.
Uanset om statsministeren hedder Lars Løkke Rasmussen eller Helle Thorning-Schmidt er vejen ud af krisen at fortsætte med reformer, der udvider arbejdsstyrken på lang sigt, offentlige nedskæringer og en målrettet plan for vækst og beskæftigelse, der forbedrer Danmarks konkurrenceevne. Denne krise er kendetegnet ved, at midlerne til dens overvindelse i meget stor udstrækning er dikteret af finansmarkederne og renterne på statsobligationer.
Hvor man tidligere kunne diskutere en ekspansiv – og rød – fianspolitisk vej ud, så er der i dag kun en: At sætte tæring efter næring og få kassen til at stemme, hvilket den seneste aftale om en ny europagt vidner om.
I direkte forlængelse heraf er man nødt til – som det fjerde – at konstatere, at de store politiske projekters tid er forbi. Som oftest identificeres de først længe efter, at en regering har forladt tronen, hvor man i historiens klare lys kan se, hvad det var for forandringer, der skete. Det danske velfærdssamfund, som er bygget op i dag, har aldrig haft nogen masterplan, det er først og fremmest kommet til verden, fordi regeringer har stået over for konkrete udfordringer, som de har forsøgt at løse med de midler der var ved hånden. Det er ikke noget projekt. Og i dag er det i endnu ringere grad politikerne, der svinger taktstokken over samfundsudviklingen.
Så selvfølgelig er de hamrende skuffede i S og SF’s bagland, fordi de er blevet fortalt noget andet – at der var en anden vej, at der var plads til en bred vifte af nye offentige udgifter, at man kunne skabe et samfund med større lighed end et af verdens mest lige samfund og meget andet. Men hvis disse skuffede røde vælgere forventer en visionær ny kurs, kan de kun blive endnu mere skuffede.
Statsministeren har i sin tale ét stærkt kort på hånden: Krisen. Og det kan hun spille med al den autoritet, hun formår at lægge i det. Den er skyld i alle de brudte løfter, i historisk offentlig økonomisk smalhals, og den er årsagen til, at det nu gælder om at stå sammen, at enhver skal yde sit, og hvad en statsminister ellers kan finde på at sige til danskerne på sådan en første dag i 2012.
103 kommentarer RSS feed
“Jo, måske vil Thorning-Schmidt på det retoriske plan med historiske referencer kunne svinge sig op i Svend Auken’ske dimensioner af solidaritet og omsorg for de svageste. Men heller ikke mere.”
Ja, og så er da jeg også tilfreds
Det er klart at Helle Thorning som leder af en koalitionsregering ikke kun kan tillade sig at tale til de socialdemokratiske kernevælgere, men – og det lagde hun jo heller ikke skjul på under valgkampen – at hun skal tale til alle vælgere – som midtersøgende (læs kompromissøgende) statsminister. I min optik at hun skal fremstå som landets leder og ikke som socialdemokratisk statsminister. Om det så gør hende til en mere teknokratisk leder er så en smagssag, men set fra min vinkel er det en meget mere professionel tilgang til at styre et land, hvor hun bliver nødt til at placere den ideologiske vinkel som prioritet 2 (hvormed den jo stadig er der).
Jeg er enig med dig i, at den siddende regering på mange områder er bundet af mekanismer, der ikke er politiske, såsom de værktøjer, der skal benyttes til at løse en økonomisk krise. Men der er mange områder, hvor det alligevel er vigtigt der bliver lagt en politisk vinkel på. Her tænker jeg specielt på befolkningens værdisæt som efter 10 års VKO styre er (ja igen min holdning) slemt beskadiget – så som behandlingen af/retorikken om fremmede og fattige/syge som især den sidste tids Carina diskussioner og udvisninger er gode eksempler på.
I tænkesættet om lighed ligger jo implicit et princip om medmenneskelighed, og kan den siddende regering ikke gennemføre dette via skattestigninger (og gudskelov for det – men så kan der jo omfordeles istedet), så ligger der et stort stykke arbejde med at få os danskere til at tænke/tale mere medmenneskeligt og mindre klassedelt. Og lad os ikke underkende effekten af hvordan vi taler til og om hinanden.
Jeg bliver nødt til at kommentere Rikke Nielsen’s kommentar.
Hvad angår statsministerens nytårstale så ville jeg vel melde afbud hvis jeg var Helle T. da hele mit (Helle T.)politiske billede rykkede gevaldigt eller ligefrem faldt fra hinanden da den ny regerings regnedrenge fik kørt excel modellen for Danmark amba igennem.
Det der er sket er ganske enkelt at der er skabt en vished hos statsministeren godt hjulpet på vej af Vestager, om at velfærdssamfundet som vi kender det vil blive grundigt revideret og en hel del af borgernes rettigheder vil blive væsentligt reducerede (som overalt i den vestlige verden)og en regerings agenda i 2011/2012 i stor grad er dikteret af globalisering hvor der er helt andre spilleregler som har en kæmpe indflydelse på samfundet, arbejdspladserne, økonomien mv. sjovt nok var der ikke en der brugte ordet globalisering i valgkampen uanset at det er en altovervejende faktor for al politik.
Dertil kommer at i ministerrækken findes ministre som aldrig ville få bare et mellemlderjob udenfor Christiansborg, og disse er stadig af den overbevisning at velfærd er noget befolkningen har krav på – uden at bekymre sig om fakta, som er den at et mindretal af befolkningen forsørger majoriteten og dette i en stærkt globaliseret økonomi hvor en sygeplejerske i Tysklnad tjener 60% af den danske ditto, men har en stort set samme købekraft.
Er den røde regering en løftebrudsregering, en forbudsregering, skatte eller afgiftsregering. Måske det bliver afklaret i nytårstalen. Eller forbliver den en ‘det vil jeg ikke udtale mig om’ regering. Eller ‘Her går det godt fru Thorning’ regering.
Hvis jeg var HTS ville jeg tale om nogle af de største problemer for det danske velfærdssamfund, men som ingen endnu har fundet konkrete løsninger på. Først og fremmest betydningen af følgende fakta:
1. De fleste danskere er parate til snyde og bedrage statskassen via sorte aftaler, karteller mv., da risikoen for at blive opdaget er lille og straffen herfor er lille eller ikke eksisterende?
2. Vores kontanthjælpssystem hvor det for nogen ikke kan betale sig (i kroner) at arbejde?
Mærkesagen velfærd i alvorlig fare, så længe ovenstående er fakta. Hvem har tillid til systemdanmark idag? Måske børn, gamle og svage, men resten af os har jo tabt tilliden fuldstændigt. Selv politikere spekulerer i skat, leasing med tysk moms, tildeler sig selv overoverlukraktive pensionsordninger og skattefrie godtgørelser mv. Derfor er egne behov også blevet styrende for adfærden hos helt almindelige danskere. Jeg er hverken forarget eller dømmende, men kan bare konstatere, at problemerne relateret til ovenstående, bidrager kraftigt til at velfærdssamfundet er i overhængende fare.
Var det ikke på tide at politkerne går forrest og gør det nødvendige? Her er en hårdt tiltrængt vindersag til Helle, hvis den gribes rigtigt an. Men hun skal nok starte med nogle personlige indrømmelser
især venstrefløjens berøringsangst for at gøre noget konkret
Jeg tilhører kernetropperne. Jeg stemte og stemmer på HTS. Jeg glæder mig hver dag over at vi nu kan trække vejret igen. Der er muligheder.
‘Blå’ tankegang bestod af skattelettelser kombineret med voldsomme stigninger i offentlige serviceudgifter. Økonomisk uansvarlighed. Desuden bestod blå politik i systematisk manipulation af den offentlige debat. Kortsigtet kontraktpolitik kombineret med spin.
Vi har fået fri debat igen. Og rækken af huller i de offentlige finanser er stoppet. Når man ufinansieret lover guld og grønne skove som blå regering, ja så rammes man af den som en boomerang. Det var det der skete med finanskrisen. En lille krusning i verdensøkonomien og den blå kasinoøkonomi væltede omkuld.
Samtidig betød omklamringen fra DF at Danmarks eksportbrand og internationale omdømme gik i bund. Og enhver vision blev kvalt i ønsket om at vende tilbage til Danmark i 50′erne.
Tænk sig, der er en levende debat og kritik inden for ‘egne’ rækker, Henrik Dahl, Peter Mogensen, Ritt Bjerregaard osv. Demokratiet er begyndt at virke igen.
Regeringen består af samarbejdende partier, hvor kompromis’er er åbenlyse for os vælgere. Vi får igen lov til at stemme efter vision og holdning, men må indstille os på at der også er andre holdninger som har ret.
Jeg glæder mig over HTS’ internationale udsyn og netværk. Jeg tror på de langsomme løbende resultater, der ikke lefler for os vælgere gennem kortsigtet kontraktpolitik. Danmark er blevet en del af verden igen, ikke en øde isoleret ghetto i Skandinavien.
Det burde Bent Winther have skrevet. I stedet for at lægge sig i slipstrømmen af borgerlige spindoktorer.
Jeg glæder mig til HTS’ nytårstale. Bare vent, – hun lover ikke guld og grønne skove eller plasker os til i symbolpolitiske initiativer a la Fogh og Pia K.
Jeg tror HTS’ tale bliver kedelig. Med andre ord: Jeg tror der bliver et sagligt indhold. Det har vi ikke haft i mange år.
Og forresten, – jeg får kvalme af klicheen om at ‘arbejdsudbuddet skal øges’.
Det dækker over at Danmark, – som del af verdensøkonomien, naturligvis, har et helt ubegribeligt og ufatteligt menneskeligt og økonomisk ressourcespild.
Vi har 800.000 i den arbejdsduelige alder, som er udenfor arbejdsmarkedet. Det er ikke arbejdsudbudddet der skal øges, men derimod efterspørgslen efter arbejdskraft der skal øges.
Udsagnet om arbejdsudbuddet der skal øges kan være korrekt for en lille del af de 800.000 (et antal rockere, indvandrere m.v., – en mindre gruppe samspilsramte kontanthjælpsmodtagere også).
Som generel model er udsagnet fuldkommen meningsløst manipulatorisk spin.
Hver gang jeg tænder for tv’et eller slår op på en avis’ netside, og damen helt tilfældigt og uden varsel toner frem, får jeg først et mindre chok og derefter en følelse af have det fysisk dårligt.
Så jeg skal af den grund under ingen omstændigheder udsætte mig selv for at se eller høre denne glatte, blanke og falske Cruella De Vil-agtige person med papegøjestemmen.
Det kan højst blive til at skimme et referat. For dog at følge lidt med.
@Alfred Larsen
Den er hverken eller: den er en nu-har-vi-jo-ikke-90-mandater-så-vi-er-uskyldige-i-alt regering.
@Rikke Nielsen
Du mener, befolkningens værdisæt er beskadiget efter 10 års VKO politik og nævner Carina-diskussioner, lighed og omfordeling. Betyder det, at du er fortaler for, at vi igen skal undergrave dansk økonomi ved at mindske encitamentet for at arbejde og derved forøge mængden af danskere på passiv forsørgelse? At vi igen skal hige efter et samfund, der – ligesom folkeskolen – fungerer ved at bruge al kraft på at bære de ressourcesvage op, mens dem, der vover at være lidt for effektive skal trækkes ned i fællesskabets klaustrofobiske omklamring. Hvis det er det, du mener, så synes jeg, at du udviser samme mangel på basal økonomisk forståelse, der bringer os den ene taber familie efter den anden i Luksusfælden uge efter uge. Hey, måske det kunne lægge plottet til et nyt nationalt reality show – Forsørgelsesfælden.
Jeg har altid været stolt af at betale den høje skat til et samfund, hvor mine penge bliver brugt på at hjælpe de ægte svage… dem som er ramt af sygdom, uforskyldt arbejdsløshed osv. Den stolthed er bare gennem de sidste 15-20 år stille og roligt blevet afløst af flovhed over, at jeg bruger så meget af min tid på at understøtte et samfund, hvor så mange af mine penge bliver brugt på at financiere karrierenasserøve i en sådan grad, at der slet ikke er tilstrækkelige ressourcer til at hjælpe den førnævnte svage gruppe.
Det, som VKO regeringen har banet vej for, og som du taler så hånligt om er, at det er blevet tilladt at indse, og endda omtale, at mængden af folk, der kræver deres ret uden at gøre deres pligt vokser uforholdsmæssigt. Selv de røde partier indrømmer det nu – omend ikke højlydt. De eneste, der stadig fornægter det (og til dommedag vil fortsætte med det) er EL. Men de har jo også endnu mindre økonomisk begreb end de stakler, vi håner i Luksusfælden. Mon ikke de bliver de første gæster i “Forsørgelsesfælden”?
@ Ole Mikkelsen
Ja den er god… Et af de lande som er allerhårdest ramt, Storbrittanien havde en “rød” regering indtil for 2 år siden.
Det var “blå” blok som gennemførte efterlønsreformen, som nedbringer det offentlige forbrug, noget som den nye regering i øvrigt har kæmpet hårdt for at forhindre.
En lille krusning i verdensøkonomien??
Vorherre bevares, dit indlæg er så selvlysende rødt at man føler sig hensat til Red Light District i Amsterdam. Der ville regeringes politik i øvrigt også føle sig fint hjemme.
@ Bent Winther:
Du skriver frejdigt: “Denne krise er kendetegnet ved, at midlerne til dens overvindelse i meget stor udstrækning er dikteret af finansmarkederne og renterne på statsobligationer”.
Hvem har bedt dig om at skrive den konklusion i et indlæg om nytårstalen fra the right honourable prime suspect ms. Kinnock Thorning?
Krisen er vel direkte forårsaget af manglende liberalpolitisk lyst til at slå ned på de finansielle platugler, der i 00erne har lånt sig til kunstig vækst – for derefter at få statsstøtte til at undgå at betale gælden, de samtidig har skabt. Iøvrigt ved at låne sig til mere kunstig vækst?
Det Pan-europæiske Farum eksperiment, denne gang uden drukholdet fra Restaurant Sepp – men i stedet med ærlige Grækere, Italienere, Portugisere, Irlændere og Belgiere – der hvor EU har hovedsæde – og nu ovenikøbet også har fået en regering efter 2 år. Good look, bad feeling som de siger i Kina….
Liberal økonomisk EU politik, der frit oversat til dansk betyder liberal omgang med andre folks penge.
Inklusive fru Thorning og husbonds vækstorienterede, sociale, demokratiske og ikke mindst skattefrie livsførelse for andre folks penge. Nu bare tilsat Ida Auken og Ole Sohn som et ekstranummer i showet.
Helle Thornings nytårstale er skrevet og allerede udkommet i Politiken. Og budskabet lød i de dage:
“Europa har ikke råd til vækst og velfærd. Men Europa kan. Europa skal. Europa vil. Derfor må der komme store velfærdsafsavn og økonomiske reformer. Især for borgerne i Europa. Men EU skal gå forrest i verden og vise vilje, lederskab og styrke. Og nu er jeg jo lige blevet chefen for det hele….”
“Først og fremmest viser vi lederskab (og mig selv) ved at bruge 5-800 mio kroner på at være vært for de rigtige mennesker fra EU – naturligvis betalt med andre folks penge. Naturligvis fra Europa”. (jo ikke af mig selv. Jeg mener nemlig stadig, jeg husker, at vi bor i Schweiz. Eller var det nu min mand?)
Dernæst viser “Europa” lederskab ved at skabe endnu flere EU kommissorier til the right honourable mr. & ms. Kinnock Thorning, Family and Friends. Den første offentlige jobansøgning til Thornings fremtidige pensionsbetalinger fra EU kommer netop i nytårstalen.
De uofficielle – har hun drøftet med Angela Merkel de seneste 2 måneder. Mens Danmark har drøftet 2-300 løftebrud, 2 tidligere ministre, der bør stilles for retten, et halvt hundrede spindoktorer, der bør samme vej og et par nuværende minstre, der bør overveje konsekvensen af eventuelt kommende retssager. Plus det løse.
Resten af talen – den om Danmark som Nordeuropæisk provinshul i et EU på vej mod sammenbrud. Den om en kvindelig statsminister, der ikke kunne drømme om at bekymre sig om Danmarks interesser før sine egne. Men blot fortsætter de daglige løgnehistorier mens hun søger nyt job i EU. Den del af talen, glemmer vi nok at fortælle.
Og er det ikke, hvad der kendetegner krisen i Danmark?
Smukt, Ole Mikkelsen. Mine egne synspunkter og håb går i samme retning.
Godt nytår til alle!
Problemet med venstrefløjen er at de lever deres liv som biografgæster.
Imens de dybt følelsesmæssigt involverer sig i en forestillingsverden efter eget valg, flyver den virkelige verden ubemærket forbi dem.
Og i den virkelige verden knokler små blå mænd med at holde biografen kørende og servere popcorn til gæsterne.
desperate housewives
i frit fald!
Det kan jo ikke undre at “Ole Mikkelsen og K.Bennedsen” straks kaster sig om halsen på hverandre og derefter falder på knæ for deres store guru den mega-falske HelleT!! Utroligt.
når det er sagt, så vil hendes tale naturligvis blive så totalt intetsigende og en masse emner vil hun jo naturligvis aldrig komme ind på. Det er alle de hvor hun allerede har snydt vælgerne så det runger! (Det kan de 2 ovennævnte slet ikke forholde sig til, hvorfor? Ja, det kan man spørge sig selv. Jeg har hørt andre røde sige “at man jo skal have over 90 mandater for at få noget igennem”!!!) Ja, men der er noget der hedder samarbejde partierne imellem – det kunne man finde ud af under VKO, hvor S f.eks. tit var med til nye forslag og love.
Men nu – UHA, nej så hellere lyve o.s.v.
Boligpakken som S og SF ville gøre præcis som VKO FØR valget – AFLYST straks efter valget.
Hvad med de 5.000 kr. til pensionisterne??? Tror man ikke man kunne samle stemmer/mandater til det?
Betalingsringen kommer hun NOK heller ikke ind på – selv hendes egne borgmestre er imod!!!!
Flere indvandrere TØR hun måske tale om, da hele hendes vennekreds er med på den.
Søvnigdal skal hun nok heller ikke tale for meget om.
Skat slet ikke – hun mangler stadig meget selv at forklare, men har jo haft ekstrem hjælp af de socialdemokratiske pampere (Erling Andersen incl.) indenfor told og skat.
Klimaet, klimaet – kan måske blive hendes taleemne.
EU vil hun nok også snakke en del om – der vil hun sikkert gerne ende om forhåbentlig et lille årstid, hvor hun er afsat igen.
Privatskoler og billeasing, modetasker m.m. kommer nok heller ikke med i talen.
De aktuelle meningsmålinger nok heller ikke.
Nej, jeg tror – som flere andre også at jeg ikke gider se på hendes utroværdige øjne og høre på hendes papegøjestemme. Men Godt Nytår danskere, jeg føler med jer/os!
Af hensyn til mine tæer, vil jeg skåne mig selv for at bivåne hendes pinlige tale/selvpromovering.
Nu har jeg hørt så meget bavl fra denne desperat housewife, at jeg er helt overbevist om, at der aldrig vil komme noget som helst mere fornuftigt ud af hendes kæft, end bræk.
Det vil jeg ikke ødelægge min Nytårsdag med!
Selv Anker Jørgensen og Poul Nyrup var da til at holde ud, selv om de nu heller ikke var for spidse, men denne her! pffsstt!
Helle skal nok få den ged bababeret, regeringen skal fortsætte deres målrettede plan for genopretningen, af Danmark både moralsk,velfærds mæssigt og en kasse der stemmer.
Det vil Helle gøre i sin nytårs tale, og så kan kommentatorer og det Blå hyle kor, flette næbet, så der kan føres reel politik for DANMARKS skyld.
Ja, EEN ged har hun da fået “bababeret” som en “Per Mortensen” skriver!!
Man begynder at forstå, hvordan en Hitler, en Stalin, en iransk leder, m.fl. virkelig kunne få folk “revet med” – trods at de var – ligesom HelleT “Kejserens nye klæder” om igen.
Men selv en “Per Mortensen” opdager nok sandheden en dag.
Når man betænker at rød blok har kopieret 99% af de borgerliges finanslov er det himmelråbende at huske på hvordan rø blok teede sig undervalgkampen. Det eneste de har gjort er: hæve ulandshjælpen (hvilket i princippet betyder at vi har lånt de penge da staten er i underskud), fjernet kontantlovsloftet (så færre giver arbejde) og øget afgifter så butiksejerne har lavere omsætning (undtagen butikkerne i Tyskland natiurligvis
TAK til Jens Aggerbeck for et fremragende indlæg!!
Hver gang jeg tænder for tv’et eller slår op på en avis’ netside, og damen helt tilfældigt og uden varsel toner frem, får jeg først et mindre chok og derefter en følelse af have det fysisk dårligt.
Skrevet af Niels O-lsen, 30. december 2011 kl. 13:50
Sådan er der så mange af os der havde det hver gang træmanden og den fyrede Skatteminister, Fogh tråde frem på skærmen. Også sidenhen da fadbamsen ak’a billags-rytteren tråde frem på scene som som vikar! Jeg nyder at det nu er dig der lider
@Ole Mikkelsen
Du skriver, som altid, en masse ensidigt vrøvl, der ikke har noget hold i virkeligheden.
Det eneste næsten korrekte du har skrevet er, at der har været for høje stigninger i offentlige udgifter under VKO. Dog har det næppe været et erklæret mål, som du antyder, men det er helt klart skuffende. Stigningerne i de offentlige udgifter bliver vanen tro selvfølgelig endnu værre med den nye regering.
De kompromiser du glæder dig over på egne og andre vælgeres vegne, tvivler jeg på at du finder samme glæde over i regeringen. Når HTS proklamerer at de selvfølgelig vil søge kompromiser over midten, mener hun jo i virkeligheden, at hun desværre ikke har noget andet valg med hendes nuværende mørkelilla konstellation, hvor hun kun kan få sin politik gennemført enten ved kompromiser over midten, eller ved inddragelse af det kompromisløse, kommunistparti på den anden side.
Det er i øvrigt mere end almindeligt fornøjeligt, at du på den ene side ønsker, at efterspørgslen på arbejdskraft skal øges, mens du på den anden side tilbeder en regering der med nuværende politik opnår det stik modsatte, og ville gøre det i endnu højere grad hvis de ikke havde R ved tøjlerne.
Men din troværdighed eller generelle forståelse er vel bedst beskrevet med dine egne ord: “En lille krusning i verdensøkonomien og den blå kasinoøkonomi væltede omkuld.”. Det er vist hermed tydeligt, at du mildt sagt har et problem med perspektiver.
Slutteligt må jeg beklage, at det ikke var helt sandt, da jeg sagde at du kun havde skrevet en korrekt ting. Der er en ting mere, som jeg er enig med dig i: “HTS’ tale bliver kedelig”.
For Die-hard VKO’er er der aldrig noget at komme efter. Heller ikke den dag deres Guruer må gå den tunge gang ind i en Fængselscelle.
Nogle af jer er hjernevaskede og totalt uden for pædagogisk rækkevidde.
Kristian Andersen
Gudskelov er der nogle som har bevaret jordforbindelsen og sund fornuft. Tak Kristian for dine mange indsigtsfulde og velargumenterede indlæg fra SFO’en.
Det er så flot, at Bent Winther er istand til at forudsige og bedømme en tale han ikke har hørt.
Bliver det næste at bekrive et liv han ikke har afsluttet.
De politiske kommentarer er så ringe, så personfikseret, så nedladende og giver aldrig det indtryk, at den siddende statsminister/regering for tiden er alles statsminister/regering.
Personnedgørende tomsnak.
USA’s politik er i de danske journalisters optik lig Obama mig her og Obama mig der. Hele det politiske apparat i USA hører vi ikke meget om, det er for svært og tager for lang tid at researche og få en historie ud af.Så banal personfikseret som nu denne artikel.
Hvad skal man mene om f.eks dette afsnit:
De uofficielle – har hun drøftet med Angela Merkel de seneste 2 måneder. Mens Danmark har drøftet 2-300 løftebrud, 2 tidligere ministre, der bør stilles for retten, et halvt hundrede spindoktorer, der bør samme vej og et par nuværende minstre, der bør overveje konsekvensen af eventuelt kommende retssager. Plus det løse.
Der fornemmes en iboende vrede og manglende format i de udbrud, der kommer på papiret både i hovedartiklen og i mange kommentarer.
Hvorfor? hvorfor ikke en seriøs gennemgang af den politiske dagsorden.
Hvem og hvorfor lægger Politiken papir til så ringe en omgang.
Havde Helle Torning-Schmidt været en fodboldspiller havde alle journalister ligget på maven for talentet, dyrket det og fået det til at vokse i rollen som målscorer for landet sammen med holdet i stedet for at fremføre en sådan gang ynk.
Fraværet af positiv omtale af regeringsgrundlaget, ja bare dele af det i s.f. alenlange indlæg om brudte valgløfter, må være begrundet i, at pressen sammen med den detroniserede tidligere regering sidder meget frustreret og stikker enhver kæp ud de kan komme afsted med. Nu en kæp i talen, der endnu ikke er holdt.
Hvor verdensfjernt.
@ Bent Winther
Hvor ved du fra hvordan HTSs tale bliver?
Er det bare et forsøg på, på forhånd at sætte en negativ dagsorden.
Ville du også modarbejde en ny chef på Berlingske – bare fordi?
Skal folk ikke have chance for at manifestere sig?
Finde deres plads, finde deres platform?
Ville du byde en ny kollega velkommen med samme mistro og disrespekt som du fremviser her?
At Henrik Dahl og Peter Mogensen kommer med den ene efter den anden mere bombastiske melding, fortæller vist mere om deres eget behov for selvpromovering, end det drejer sig om kølig analyse.
Fint indlæg, er stort set enig med dig.
En ting slår mig, du skriver at vi skal “udvide arbejdsstyrken på lang sigt”.. hvad mener du med dette og hvordan skulle det foregår. ( med indvandre eller ..det hjælper ikke at forkorte dagpenge periode, da de arbejdsløse er med i arbejdsstyrken, så måske førtidspensionisterne ??) og hvad ville dette gavne, hvis der ikke er jobs..hører flere og flere sige dette og er ikke helt med på hvad der egentlig menes???
Godt nytår til alle
Den italienske loverboy Berlusconi har, med et frækt blik, spottet Thornings “vuggende” aktiv. Så iført et par stramme jeans og kameravinkel bagfra kan det da stadig blive en sebar nytårstale!
Man kan jo sætte lyd på mute. Godt nytår!
Undskyld men er statsministerens Nytårstale ikke en tale til hele den danske befolkning og ikke kun til de socialdemokratiske vælgere.
Mit nytårsønske er at medierne begynder også at skrive om de positive ting, som regeringen står for eller i det mindste skriver lidt om alle OVK s kovendinger og dem var der mange af.
Torben Knudsen
“Havde Helle Torning-Schmidt været en fodboldspiller havde alle journalister ligget på maven for talentet, dyrket det og fået det til at vokse i rollen som målscorer for landet sammen med holdet i stedet for at fremføre en sådan gang ynk.”
Hvis en debutant på landsholdet konsekvent omtalte tidligere spilleres fejl og mangler og lige så konsekvent underpræsterede selv, ville det blive en kort karriere.
Så sammenligningen holder altså ikke. En mere korrekt analogi ville være Per Bjerregaard fra Brøndby. Han er også overbevist om egne fortræffeligheder, og giver medier og fans skylden for nedturen:)
Agter ikke at spilde tid på at høre på HTS. Det havde jeg heller ikke gjort selvom statsministeren havde været Lars Løkke, Andres Fogh, eller en helt fjerde. De er fulde af lort alle sammen, uanset partifarve. Ser frem til en stille nytårsaften, uden fjensyn, uden krudt, uden gæster, uden tam-tam. Bare lidt god mad og en flaske bobler eller to, og til køjs lidt efter midnat, hvis jeg ellers gider at holde mig vågen så længe. Så kan politikere og andre platugler ellers rende og skide i havet og sejle ad helvede til på klumperne. Til alle andre: Godt nytår
Mon ikke statsministeren vil gøre det kort som hun altid gør for at undgå at svare på de enormt mange presserende spørgsmål og politiske skandaler og fup og svindel løgn og bedrag over for vælgerne som hun kun anser for dumme stemmekvæg man ikke kan tage alvolig.
Vi kan desværre ikke blive fri, men her er den så.
statsministeren nytårstale:
Som jeg har sagt så tit, det kan jeg ikke svare på!
Jeg kan ikke bruge min tid til hele tiden at besvare spørgsmål jeg har besvaret tidligere(læs: hvornår var det og hvad? 1864?). I øvrigt skal jeg hjem til min udenlandske man, han kommer hver torsdag.
Husk hvis HTS begynder at tale om hele folket, så gælder det kun det røde folket.
Talen for grønland bliver erstattet af talen om EU, selvsagt.
Det er IKKE en tale – men en oplæsning
fremstillet af Lykkerofts eks. svigersøn og CORYDON -
“dukke dejlig” vil optræde i en ny designer robe.
læs franske og britiske aviser -
Det bliver en kæmpe udfordring for HTS at have hele sendefladen for sig selv.
Der skal rent faktisk et budskab ud over rampen, og hun kan ikke håbe på spørgsmål fra journalister så hun kan give standardsvaret: Det hverken kan eller vil jeg udtale mig om…
Endnu en henvisning til den tidligere regering og dens påståede ugerninger vil være et fodskud af dimensioner, som befolkningen let vil kunne gennemskue.
Faktisk ville det bedste for hende nok være at springe talen helt over i år. Damage control hedder det vist nok:)
Fremtidsmål: Flyt Landbohøjskolen til Viborg, som Lærerhøjskole for landbrugslærere i U-landshjælp fra Folk til Folk, så står en ny tids bonde på sin toft; forhaver i Sydslesvig er velholdte og baghaver i Tønder er velegnede som kolonihaver med skolehaver for bedsteforældre og børnebørn.
Ribe og Haderslev Stift har brug for et skoleskib og et universitetshospital i Esbjerg og Flensborg. Go´ nyår.
Sikke en omgang ord-gejl, hvor man allerede inden nytårstalen ved hvad reaktionerne vil blive.
Og en gentagelse af at den nye regering føre “blå økonomisk politik”. Intet kan jo være mere forkert.
“Blå økonomisk politik” var jo lig med store underskud, hvor man intet reelt gjorde for at bringe arbejdsløse i arbejde, men var optaget af at dele gave ud til de velstillede.
Den nye regering har lige fået vedtaget en finanslov som på afgørende punkter gør op med denne form for “økonomi”. Væk er den fattigdomsskabende politik. Væk er ligegyldigheden overfor arbejdsløse. Væk er den manglende indsats overfor manglende konkurrenceevne. Væk er en politik som skaber minusvækst.
Altså den form for økonomisk politik som de borgerlige kommentatorer har rost – medens de har nydt deres store skattelettelser.
Hvorfor man har behov for at kritisere den nye regering for at ville fortsætte denne form for økonomisk politik virker meget underligt, når nu det jo netop er på dette område der sker størst forandring.
Men måske er det for at give “de blå” æren for den nye regerings resultater som kommer i de kommende år?
Det kræver ikke stor kunst at læse en tale op, som andre har skrevet. Men man må formode, at hun har godkendt indholdet.
Problemet for hende er, at ligegyldigt hvor smukt hun taler om solidaritet, og at de bredeste skuldre skal bære mest, at det skal kunne betale sig at arbejde osv., vil der ikke være nogen, som tror, at det er andet end ord.
Har man én gang tabt sin troværdighed på gulvet, ligger den pladask dér som et knust æg, der aldrig bliver helt igen.
@Janus Ulriksen
Hvad med om du ser på blå regerings konkrete resultater og forskellige tiltag gennem de sidste 10 år i stedet for at leve i en boble?
Jeg opfordrer dig til at dømme på resultater i stedet for dine egne fordomme.
Vi står i en situation hvor en historisk opgang blev formøblet i skattelettelser og offentlige ‘serviceforbedringer’ (læs: offentligt bureaukrati i form at en milliard målinger af alle offentlige institutioner, som et ligegyldigt nævn behandler og sender tilbage med 3 decimaler).
Resultatet er, – som du kan læse af dagens JP, at nedslidte mennesker ikke kan få hverken førtidspension eller efterløn.
Det gør ondt langt ind i sjælen og jeg er ikke i tvivl om hvem der har ansvaret.
Men jeg er fuldkommen enig i at efterlønnen til privilegerede middelklassedanskere ingen steder hører hjemme, derfor glæder de radikales indflydelse mig.
Jeg lover dig at jeg ser på ‘rød’ regerings resultater. Hvis de ikke er tilfredsstillende, – jamen så er jeg ikke rød vælger. Det er der i øvrigt ikke noget nyt i for mig, bare til orientering.
At man kan nå frem til den konklusion, at det er ligegyldigt om statsministeren hedder Lars Løkke Rasmussen eller Helle Thorning-Schmidt er helt uforståeligt. Forskellen er som nat og dag og en ny periode med den borgerlige politik havde på alle punkter nedsmeltet vores velfærdssamfund, og videreført den mærkværdige holdning at overtrædelse af lov og ret, og afgivelser af urigtige oplysninger er uden betydning, når ens støtteparti er tilfreds med at være midtpunktet for yderligere stramninger på udlændinge.
Forandringerne er på utallige punkter allerede blevet stærkt forbedret, hvilket også gælder forholdet til vores naboland, hvis leder igen vil tale med vores statsminister under fire øjne.
Også godt nytår til dig, Arne Rud!
Stakkels dig “Peter Hansen”. Du kan ikke forstå, at vi danskere “blå eller røde” ønsker at folk holder deres løfter!!! Hvor er Boligpakken som S og SF lovede at de OGSÅ ville gå ind for.??? Hvor er de 5.000 kr. mere til pensionisterne??? Hvor er løftet om at betalingringen ikke skulle indføres med lille flertal? Hvor er løftet om ikke flere afgifter??? EET løfte har dine røde holdt: Væk med grænsekontrollen (trods at 66% danskere ønskede den). Nu fiser danskere over grænsen og køber alt fra smør til marcipanbrød for at slippe for de vanvittige priser som den røde regering har præsenteret. Masser af flere indvandrere, hurtigere asyl m.m. flot gået! Imod flertal igen.
EU – katastrofe – men jo HelleT-s nye arbejdsplads, når hun snart bliver fyret.
Hun kan simpelthen INTET sige i en nytårstale, andet end “det vil jeg ikke svare på” – “det har jeg sagt før” “de borgerlige har ødelagt alt for DK”, “Villy skal få os ud af Afghanistan” o.s.v. os.v. (Skat kan hun heller ikke tale om – hun skylder vist nok at lægge lidt mere på bordet. Men det har socialdemokratiske pampervenner (Erling Andersen mfl. jo klaret for hende). Alle andre små danskere, arbejdere, funktionærer m.m. var jo blevet trynet af det røde told og skat, hvis de bare havde lavet en tiendedel af hendes “forglemmelser”. Privatskole og billeasing kan hun heller ikke tale om. Betalingsring som sagt slet ikke (hun ligger jo indenfor den). Uha, uha, uha, de der gider at glo på hende med de stirrende øjne (falske? -ja) og papegøjestemmen: God fornøjelse!
Jeg ved godt, at jeg ikke får svar i nytårstalen.
- – - Men hvornår viser de regnskaber for hvornår der bliver overskud (bare årstallet)for henholdvis “betalingsring” og “efterløn”.
GODT NYT ÅR.
Sjovt at læse domme over en tale der ikke er holdt. Godt nytår.
Der er godt nok ikke mange emner hun kan berører uden at ramme ind på løftebrud.
Dem der snakker om at øge arbejdsudbudet og ledige jobs, glemmer at med de afgifter som denne regering indførere er direkte gift for samfundet, vi er allerede beskattet alt for meget, og mere vil bare øge hastighede in beskæftigelses nedgangen, og lede til en katastrofe.
Andre der taler om at VKO formøblede en højkonjektur, Det er på sin vis korrekt, men VKO gjorde noget som ingen Rød regering (til min kendskab) har gjordt, og det var at få vores udelandsgæld nulstillet, at krisen så medførte at budgette ikke længere hang sammen er en anden sag, men økonomisk var Danmark rimligt rustet til det.
Havde vi haft en rød regering kunne det havde været en katastrofe, kæmpe udlandsgæld, og en offentligsektor totalt ude af kontrol..
VKO lavede mange fejl, en af dem var at lade den offentlige sektor vokse, den skulle havde været skrumpet, fordi der var mangel på arbejdskraft, og derfor skulle folk havde været flyttet fra offentlig ansættelse til privat ansættelse og det offentlige effektiviseret…
Samtidigt skulle skatterne havde været lette væsentligt, (ikke de få vittigheder som rød blok klager over), og afgifterne skulle havde været reduceret.
Havde vi gjordt dette ville vi havde været i en enorm stærk position, med lavere lønningere (pga lavere skatter), derved kunne fastholde og tiltrække virksomheder der søger stabilitet, og vores krise ville ikke havde været så dyb som den er.
Med en rød regering er jeg bange for at facit ville havde set meget værre ud.
Problemer vi har nu er at den røde regeringe magter, og ønsker ikke at lave de nødvendige tiltage… Krisen er langvarig, og derfor kan vi ikke låne os ud af den, uden at gå i knæ, derfor hedder kuren massiv nedskæring i offentlige udgifter, nedskæring i skatter og afgifter, for at skabe gunstige grobund for nye og eksisterende virksomheder, men de gør nøjagtig det modsatte, og de midlertidige jobs de køber (for ca 1 million kroner om året) dækker ingen gang den arbejdsløshed de skaber ved deres finansiering af disse midlertidige jobs..
Vi har en katastrofe, men jeg tror vi vil høre hende synge og danse om.
Solidaritet, Fællesskab, bredesteskuldre skal løfte mere, vi skal yde til bedste evne m.v.
Men jeg har et spørgsmål til hende, hvor var solidariteten, fælleskabet, og samfundet da jeg for førstegang i mit liv blev arbejdsløs, og på trods af 15 års medlemskab af en A-kasse, ikke kunne få en krone i dagpenge, ej heller i kontanthjælp.. Jeg som havde betalt ca 5 millioner i skatter og afgifter, og prøvet at starte virksomhed i Danmark..
Hvor var solidariteten, og fælleskabet, da jeg var ved at blive smidt ud af min bolig, pga jeg ikke kunne betale husleje (sølle 4000dkk om måneden), og skatte væsenet kom og forlangte penge som de reelt ikke havde ret til, men pga en depression havde jeg ikke energien til at kæmpe mod dem. Samt hvor var solidariteten da jeg med en depression, og selvmordstruet gik til lægen og bad om hjælp, for at få at vide, indtil jeg havde prøvet at begå selvmord var der ingen hjælp…
Hvor var den!!!
Måske skulle man lave en børnehave for alle dem, der får ondt af alle de løftebrud.
Ser med forventning frem til, hvor vi atter kan købe verden og lade dankortene gløde for andres penge. Er der ikke nok af dem, så opfinder vi bare nogle flere.
Jaj vé ha en blå ballon, en af dem med farve på. Der er gule og røde – øh nårhj nej ikke røde.
Der er blå balloner og solen er så blå mor, en østers er en vesters og trafikken starter i bælum, tynder ud i tarm og ender i skive.
Er I så utilfredse, så bliv udlændinge i udlandet. Totalt billigt I ikke kan respektere, I har tabt et demokratisk valg.
Og det mærkelige kræmmeri, som de ny nu laver, er bestemt ikke værre end det I selv har udsat os for igennem 10 år med stabler af skraben til sig, nedgøring af hele folkegrupper og løgne, der får Münchausen til at ligne en ren amatør.
Utroligt folk med så dårlig hukommelse, så i det mindste ikke er i plejehjem med GPS og asbestforklæde.
Søren Vendelboe skulle så lige slå tilbage. Min hukommelse siger det akkurat som efterlønnen var en klar aftale, hvor Nyrup/Jelved jo startede på at få den ned fra dens høje udgangspunkt med de høje renter.
Som jeg husker det, så var der begyndende højkonjuktur, hvor AFR har fået billig sol og medvind.
Fortsatte men Løkke, så var han altid i bumsetøj på tegningerne og måske også som nudist.
Her er jeg sikker på, Thorning vil klare det bedre uden åbent oprør.
Nu vil jeg forsøge at være lige så “seriøs” som de “røde” her på bloggen!
Analfabetismen er vidt udbredt i Danmark. Godt 20% af befolkningen er kun kommet til A i alfabetet!. Derfor sætter de et kryds ud for det eneste bogstav, de kender.
Ligeledes med regnekundskaberne. Hvis “blå” kommer med noget, hvor 2 og 2 skal lægges sammen, så bliver det enten 3 eller 5 i den “røde verden” – alt efter hvad man finder opportunt!
På en nytårsnat – med dronningens ord: “Gud bevare Danmark”. Der skal overnaturlige kræfter til, for at landet kommer helskindet igennem med den nye regerings samling af amatører på ministerposterne!
Statsministeren er ikke amatør på alle områder: I skatteunddragelse er hun helt igennem professionel!!
Nåh ja, hvad vil hun sige? Det sædvanlige: Ingenting!
Jens Holm “slå tilbage” ta dog lige og læs hvad jeg skrev.
Stakkels dig “Martin Larsen”.
For det første er det mærkeligt at du vil prøve at opfinde argumenter uden bund i virkeligheden – og for det andet er det synd, at du afslører dig som en mand der har svært ved at se en kvinde som leder af Danmark. Du må have nogle problemer som vi andre åbenbart skal lide med.
“Hvor er Boligpakken som S og SF lovede at de OGSÅ ville gå ind for.???”
Den forsvandt da Løkke ikke ville indgå en aftale inden valget og da han inden regeringen blev dannet meddelte at han ikke ville stemme for, hvis der kom et regeringsgrundlag som indeholdt afgiftsstigninger.
“Hvor er de 5.000 kr. mere til pensionisterne???” Det forsvandt da forudsætningen – finansieringen – ikke kunne samle tilslutning blandt vælgerne som blot var i nærheden af 50%. Sådan er fungerer al form for demokratisk virksomhed, at man skal stemme på de partier som står for det man gerne vil have gennemført og så håbe på at det har opbakning fra et flertal.
“Hvor er løftet om at betalingringen ikke skulle indføres med lille flertal?”
Hvilket løfte? Det har aldrig fremgået af valgprogrammet, at VKO skulle have vetoret for dette forslag. Så nu er du pludselig sur over at et valgløfte bliver gennemført. Det er nu ikke nemt at gøre dig tilfreds.
“Hvor er løftet om ikke flere afgifter???” Hvilket løfte? Valgprogrammet indeholdt forslag om yderligere skatter og afgifter, men da der ikke var flertal af vælgerne der støttede op om dette, så blev det til en mindre afgiftsstigning end opstillet i valgprogrammet. Disse manglende indtægter er også årsag til at flere forslag ikke kan gennemføres umiddelbart.
” EET løfte har dine røde holdt: Væk med grænsekontrollen (trods at 66% danskere ønskede den). Nu fiser danskere over grænsen og køber alt fra smør til marcipanbrød for at slippe for de vanvittige priser som den røde regering har præsenteret. Masser af flere indvandrere, hurtigere asyl m.m. flot gået! Imod flertal igen.”
Hvor mange løfter skal vi nævne som allerede er opfyldt i forbindelse med den første finanslov.
Fjernelse af de fattigdomsskabende ydelser
Fjernelse af brugerbetaling på sygehusene
Fjernelse af skattefradrag for private sygeforsikringer
Indførelse af loft over klassekvotienter
Fjernelse af loft over udbetaling af børnepenge
Den kriminelle lavalder forhøjes til 15 år – igen
Flere praktikpladser så unge kan gøre deres uddannelse færdig
Indsats mod udlændinge der arbejder mod reglerne
Og sådan kunne vi jo fortsætte. Lige som der du har ret i at den tåbelige græseaftale er annulleret fordi et flertal af vælgerne jo har stemt på partier som var modstander af denne idiotiske aftale.
Hvor du så ved fra at et flertal af vælgerne nærmest kræver denne aftale kan jo undre.
“EU – katastrofe – men jo HelleT-s nye arbejdsplads, når hun snart bliver fyret.”
Ja der er jo over 3½ år til næste valg, så hvordan du kan fantasere om at Helle “snart bliver fyret” har vist ikke rod i det danske demokrati. Men meget tyder jo på at det har du jo et særligt forhold til.
“Hun kan simpelthen INTET sige i en nytårstale, andet end “det vil jeg ikke svare på” – “det har jeg sagt før” “de borgerlige har ødelagt alt for DK”, “Villy skal få os ud af Afghanistan” o.s.v. os.v. (Skat kan hun heller ikke tale om – hun skylder vist nok at lægge lidt mere på bordet. Men det har socialdemokratiske pampervenner (Erling Andersen mfl. jo klaret for hende). Alle andre små danskere, arbejdere, funktionærer m.m. var jo blevet trynet af det røde told og skat, hvis de bare havde lavet en tiendedel af hendes “forglemmelser”. Privatskole og billeasing kan hun heller ikke tale om. Betalingsring som sagt slet ikke (hun ligger jo indenfor den). Uha, uha, uha, de der gider at glo på hende med de stirrende øjne (falske? -ja) og papegøjestemmen: God fornøjelse!”
Tror du ikke dit had til landets leder har udviklet sig i en grad så du har svært ved at holde hovedet koldt og tænkbart? For hvis du virkelig er repræsentant for det yderste højre, så har de da flere problemer end blot den nødvendige oprydning efter 10 år med magtmisbrug.
Peter Hansen — stop dit/jer evindelige ævl om “du hører til på den yderste højre fløj”!! Hvor fanden har du/I det fra?? Jeg er en ganske almindelig demokratisk man i 60,erne med lang livserfaring. Jeg KUNNE være socialdemokrat, hvis betegnelsen holdt!!! Men det gør den jo ikke og har ikke gjort siden Staunings tid. Og SÅ længe har jeg ikke levet.
Jeg går – “Peter Hansen” – primært ind for at hjælpe de svage, de syge, (sygehusene), de ældre (pensionister), og danskere der YDER noget til samfundet. Hvis du kalder det for “yderste højre” er den gal med din dømmeevne m.m.
Men måske ,at jeg også altid vil hjælpe demokratiske lande med at få demokrati, gør mig “ekstrem”? At jeg var mod Hitler, Stalin, Saddam, Bin Laden, Gaddafi m.fl.?? Er det DET du ikke kan lide?
Nej, at du kan finde på at kalde Overklasseløget, Helle-Gucci, privatskole, skattehjælpere, billeaser (tysk) bopæl indenfor betalingsringen m.m. for en SOCIAL-demokrat – FLOT – se det er DER humlen ligger begravet. Der er intet socialt over hende. Og bliver der aldrig.
Her er et relevant emne – de teknisk insolvente danskere: http://www.stavnsbundet.dk
Jeg tilhører også kernetropperne. Jeg stemte og stemmer også på HTS. Jeg glæder mig ligeledes hver dag over at vi nu kan trække vejret igen og at Espersen og Langballe ikke står smiskende bag Claus Hjort med deres skålpund kød for at have deltaget i endnu en (slet skjult eller ikke-forstået) nedskæring.
Jeg glæder mig yderligere over, at det politiske klima er på vej væk fra fra et klima. hvor det nærmest var legalt (måske ligefrem ønskeligt), at der foregik ting, der ikke tålte dagens lys. I flæng nævnes Kristian Jensen grundlovsbrud, Hjort Frederiksens vildledning af Folketinget, som dokumenteret på P1, og nu de seneste tilfælde, der vel nærmest tyder på, at Venstre er inficeret med en miltbrand af ulovligheder.
Jo, der er meget at glæde sig på over og til, når Helle Thorning i aften holder sin tale. Og så kan talen i øvrigt bedømmes efterfølgende, hvis man må foreslå Hr. Winther dette
> Martin Larsen, der hævder at være demokratisk
Så må du jo respektere, at et flertal har fjernet grænsekontrollen,- så simpelt er det jo!
Ligeledes må du vel, som demokrat, acceptere de offentlige myndigheders afgørelse. Vil du ikke det, må du jo, som alle andre, der er utilfredse, gå til domstolene. Ellers er det jo blot “en gratis omgang”, du fremturer med.
“Martin Larsen”
Du er ikke den første ude på højrefløjen som mener at du egentlig er socialdemokrat. Det mener Pia K. jo også at hun er med Hans Hedtoft som forbillede.
At du var modstander af Hitler (hvilket 99,999% af den danske befolkning har været siden 1945) har jo været nem nok for dig siden du jo er en årsung i 60erne.
Og jeg er sådan set også ligeglad med at du ikke har personlig sympati for socialdemokratiets valgte leder og landets statsminister. Der er jo ligegyldigt. Lars Løkke og Pia K var jo også ligeglade med at vi var mange der ikke brød os om at de stod for ledelsen af Danmark.
Nej det som er gennemgående usympatisk er, at du – og mange andre ude på højrefløjen – mener det er nødvendigt at forvanske kendsgerningerne for at angribe det nye flertal. Og at I er argumentresistente i så høj grad som I er.
Så hvad byggede du din påstand om at det var lovet at der ikke ville komme afgiftsstigninger?
Hvor er din dokumentation for at betalingsringen ikke skal gennemføres uden at der var bredt flertal for den?
Så kom nu med fakta der kan underbygge bare disse to påstande fra dit overdrev.
For at blive nede i muddergrøften. De “røde” mener altså, at demokrati er at lyve – stærkere end ti vilde heste kan rende – før et valg og så dementere og gøre det modsatte efter valget!
Med en tidligere “topkommunist” som minister har den “røde pseudo-regering” da vist med al tydelighed, hvad den mener om demokrati!
Med dens løgne er den kommet til magten – kun for magtens skyld – og ikke for at forændre en tøddel, der ikke kan gavne “kællingen” selv.
A.E.
Lyve før et valg det er når man udsender et brev til alle boligejere og advarer om at ens modstandere vil nedsætte en skattekommission for så at forringe vilkårene for landets boligejer – hvorefter man efter et valg hvor man har flertal for sin politik nedsættet en skattekommission hvorefter man ender med at forringe vilkårene for boligejerne.
Se det er et klasseeksempel på at lyve og bedrage før et valg.
Men det var jo A. Fogh og Venstre der stod for det “lille” nummer.
Eller som gik til valg 4 gange på at man ville have et skattestop og så næsten 300 gange ændrede på skatter og afgifter.
Men det var jo A. Fogh og L. Løkke som stod for det “lille” nummer.
Før valget i 2011 var det jo f.eks. et punkt i S/SFs valgprogram, at man skulle indføre en skat på bankerne, hvorefter pengene skulle gå til forbedringer i skolerne.
Desværre var der jo under 45% af vælgerne der støttede denne politik. Men med alle dem som bagefter er blevet sure over at det ikke blev gennemført kan man jo undre sig over, at de ikke stemte på S eller SF. Så var det jo blevet gennemført.
På samme måde er der jo klar sammenhæng mellem at indføre en trængselsring omkring København og forbedringerne i den kollektive trafik – herunder nedsættelse af priserne. Heldigvis har et flertal af vælgerne jo støttet denne politik som så vil blive gennemført. Hvorefter en masse af VKOs støttere ikke kan forstå, at priserne ikke nedsættes 2 år før indtægterne kommer ind i kassen.
Det sidste viser jo blot, at de ikke har forstået forskellen på VKOs økonomiske politik og det nye flertals. Tiden hvor man brugte pengene før man havde dem er forbi og kommer forhåbentlig ikke tilbage igen.
Til Peter Hansen!
Du har naturligvis ret – det er bare mig – der har hørt forkert!
Når man ikke kan tælle til 90 mandater før et valg -så man kan nok heller ikke dagen efter valget. I hvertfald ikke hvis man er S-SF`er. Helt klart!
Ja, lad os komme tilbage til Middelalderen.
Bymure omkring alle købstæder – større byer – med opkrævning af afgift/told for at passere bygrænsen.
Det fremmer mobiliteten. Helt klart!
Nej, der jo nogle dumrianer, der ikke har forstået det enestående ved betalingsringen – at de skal betale 40% mere med offentlige befordringsmidler for at komme frem til og tilbage fra arbejde – hvor der var lovet takstnedsættelse.
Men alle, der har stemt på S-SF har naturligvis været helt klare over det! Med en “rød pseudo-regering” ville det eneste valgløfte, der blev holdt:
Øgede skatter og afgifter – Jeg håber I kommer til at nyde det!”
Ligeså lidt velvilje, der var hos VK og ikke mindst O til for alvor at rundbarberer de off. udgifter, ligeså lidt vilje er der hos RAF.
Så hellere gældsætte kommende og nuværende generatioenr endnu mere.
Dette i kombination med yderligere beskatninger af personer og virksomheder er med til at hamrer endnu et søm i DKs ligkiste.
Jeg spejer med længsel efter IMF og de nødvendige besparelser ala GRIIS landene senest Spanien.
Med det velfærdsniveau vi har tillagt os, så burde det være en smal sag at beskærer de off. udgifter med 10-15% over maks 2 år.
“Lyve før et valg det er når man udsender et brev til alle boligejere og advarer om at ens modstandere vil nedsætte en skattekommission for så at forringe vilkårene for landets boligejer – hvorefter man efter et valg hvor man har flertal for sin politik nedsættet en skattekommission hvorefter man ender med at forringe vilkårene for boligejerne.
Se det er et klasseeksempel på at lyve og bedrage før et valg.”
Ja, og så den klassiske med slet ikke at sige noget overhovedet, og så efter valget som en tyv om natten fremsætte forslag om eksempelvis kommunalreformen. Men sandt nok,- de løb da ikke fra noget løfte, teknisk set
Uanset hvad Helle siger, så vil hun være en med brudte valgløfter! Og et appendiks til regeringsgrundlaget er ikke nødvendigt. For selv det der står i grundlaget kan jo være fejlbehæftet iflg. Vestager. Så det kan vi heller ikke stole på. Denne regeringskonstruktion duer ikke og burde hurtigst muligt komme på den politiske histories museum.
Jeg mener, det er forfejlet at tale om løftebrud. I den S/SF’ske selvforståelse var det bare en hel masse, man sagde for at vinde magten, og aldrig noget, det havde været hensigten at levere.
Det er soleklart, at HTS aldrig var blevet statsminister på at love det, der kom til at stå i regeringsgrundlaget.
Det rigtigt ord er ikke løftebrud men vælgerbedrag. Nu venter regningen, uanset, hvad HTS vil underholde med i aften. Hun skal nok gøre det godt hvad angår formen, men indholdet kommet til at afspejle Dahls bedømmelse = blank person
A.E.
Jeg tror ikke kun det er din hørelse der er dårlig.
Der må jeg være en grund til at du bliver ved med at tale om at betalingsringen er det eneste løfte som er opfyldt.
Hvad med fjernelsen af brugerbetaling på sygehusene? Det er jo fjernet til glæde for alle barnløse som nu igen har håb om at kunne få et barn.
Vil du erkende at det er et valgløfte som er opfyldt eller er der stadig noget galt med din hørelse?
Hvad med afskaffelsen af fattigdomsskabende ydelser? Vil du erkende at der her er tale om et valgløfte som er opfyldt eller er der stadig noget galt med din hørelse?
Hvad med indsatsen mod arbejdsløshed med gennemførelse af en kickstart til 17,5 milliarder over to år og med omlægning til en grøn økonomi? Vil du erkende at der her er tale om et valgløfte som er opfyldt eller der det stadig kun hørelsen der er noget galt med?
Hvad med indførelsen af forsigtighedsprincippet i offentlig styring af økonomien? Vil du erkende at der også her er tale om et valgløfte som er opfyldt eller er det stadig kun hørelsen der er noget galt med?
Hvad med fjernelsen af den skadelige grænsebomsaftale? Hvad med den kriminelle lavalder på 15 år? Hvad med afskaffelsen af minimumsstraf i knivloven? Hvad med afskaffelsen af mediebeskatningen? Hvad med afskaffelsen af fradragsret for private sygeforsikringer? Hvad med loft over pensionsindbetalinger? Hvad med styrkelse af SKATs indsats mod multinationaleselskabers skattebetalinger? Hvad med styrkelsen af indsatsen for psykisk syge?
Kan vi være enige om at der her er tale om valgløfter som er indfriet eller er der meget mere end hørelsen som du har problemer med?
I det her gode selskab kan man jo nok ikke forvente at der er nogen der vil forholde sig til at Venstre snød alle boligejere ved at gøre det som man beskyldte sine politiske modstandere for at ville gøre – nemlig at nedsætte en skattekommission med henblik på at gøre skattereglerne dårligere for boligejerne.
Vi mærker ellers første “ratebetaling” herfor ved skatten i 2012.
Men hvem husker ikke Venstres valgløfte om at “lukkedagene” skulle afskaffes. Og som opfyldte løftet ved i stedet at indføre “lukkeuger”.
Se det er jo et valgløfte som er til at tage og føle på.
Men hvad så med planerne om at sælge TV2? Ja det er vist stadig 11 år efter ikke solgt.
Men hvad så med at give beboerne i almene boliger mulighed for at købe deres bolig? Ja det blev vist også mest til et slag i luften som ikke rigtigt blev til noget.
Hvis vi så ser på “moralen” lidt ud over det med at holde løfter, hvilket parti har så tidligere i dansk historie haft 3-4 kommissionsundersøgelser til at afklare om man har overtrådt dansk lovgivning i en sådan grad at det kan medføre rigsretssager? Forhåbentlig vil den “rekord” tilhøre det liberale parti mange år frem i tiden for det er et bevis på en moral som ikke mange misunder det liberale parti.
@Peter Hansen
Den tidligere regering havde indført brugerbetaling på behandling for barnløshed, vel at mærke efter forgæves statsfinancierede forsøg. Det har den nye regering så fjernet igen, og dermed overholdt et løfte… desværre. For nu er det jo ikke en menneskeret at få børn. Måske skulle alle de forkælede karriereforældre i stedet bruge kræfterne på at forsøge at adoptere nogle børn, der virkelig behøver nogle kærlige forældre i stedet for med vold og magt kæmpe for at videreføre de dårlige gener, der måske er skyld i, at de ikke har nemt ved at videreføre arten selv.
Afskaffelsen af fattigdomsydelser samt kontanthjælpsloftet – eller tilskyndelsen til yderligere passiv understøttelse, som det retteligt burde hedde, er også gennemført som lovet.
En ‘kickstart’ bliver gennemført som også i en eller anden form blev lovet før valget. Nu må vi håbe, at de ikke får ødelagt det også. Det bliver spændende at se, om det kaster noget af sig.
Men en længere liste kan jo laves over valgløfter, der blev fremsat før valget, men ikke er blevet til noget, fordi det åbenbart er kommet meget bag på flere partier, at de ikke fik 90 mandater selv. Flere af disse valgløfter er nogle, der har holdt på eller flyttet mange stemmer hos rød blok. Af samme grund har bruddet på disse vigtige løfter også forårsaget en endnu større flugt væk fra S og SF, og det er allerede nu problematisk at tale om et flertal bag beslutningerne. Der er flere mandater bag beslutningerne, ja. Men de mandater er blevet godt udhulet.
Vi må jo håbe, at alle stadig kan huske sammenhængen mellem løfter og resultater i rød blok, når vi om fire år skal have en ansvarlig regering, der holder hvad de lover, tilbage.
Janus Ulriksen
Jeg kan forstå at du er enig i, at der er mange af valgløfterne som er blevet gennemført.
Jeg synes det er helt ok, at du er uenig i selve politiken – det er jo derfor vi lever i et demokrati. Og det er jo netop derfor man fører en valgkamp for at afklare hvem der ønsker den ene eller den anden form for politik.
Det jeg har prøvet at vise er, at påstanden om at der ikke er gennemført valgløfter er latterlig og total udokumenteret.
Derudover har jeg prøvet at vise eklatante eksempler på direkte løftebrud fra partiet Venstre, som ingen af de borgerlige deltagere vil forholde sig til – for her var der jo tale om løftebrud på områder hvor man havde genvundet sit flertal til at gøre det man havde lovet.
Og jeg har svært ved at forstå påstanden om, at man før et valg ikke skal fremlægge den politik man gerne vil stå for – men skal fremlægge en politik som allerede har taget højde for at man skal indgå i aftaler med andre partier. Det er dog en underlig måde at forvente at man forhandler med andre ved at give dem indrømmelser før forhandlingerne går i gang.
I denne valgkamp havde man jo travlt nok ved at kritisere SF for de steder hvor de havde givet indrømmelser til S for at man kunne lave et fælles valgprogram. Så måske var det en fordel, hvis man efter et valg kunne huske hvad man havde sagt før valget.
Eller at vi nu efter et valg overhovedet ikke aner hvad VKOI står for. I nogle situationer ved vi jo hvad hvert af disse partier mener, men vi har pt. ikke noget bud på hvad det blå alternativ kan blive enige om i resten af valgperioden. Eller efter et valg, hvor V/Løkke allerede har meddelt at de vil have en “reel” skattelettelse uden at man har kunne fortælle for hvem, hvor meget og hvordan det skal finansieres.
Men måske kommer det inden valget om 3½ år, for man kan da ikke forestille sig, at V ikke fremlægger et program hvor man er sikker på at der ikke efterfølgende skal laves indrømmelser overfor KOI?
Peter Hansen! Jeg er dybt imponeret!
Alt det du nævner koster penge – men ikke andre indtægter end forhøjede afgifter – ca 25% af udgifterne – indtil videre! Finansiering krone for krone – du er i sandhed “rød” og har ikke en skid forstand på økonomi!
Men det var da en “velkomponeret” nytårstale – ikke flere falske løfter – det ville også have været ulideligt!
Ikke engang løfte om flere kommissioner – det har den nuværende regering i løbet af godt et par måneder vist danmarksrekord i at nedsætte! Ak ja, stakkels den – og stakkels dig!
Har lige hørt Helle Thornings nytårstale og Berlingske Tidendes blå soldater har allerede dømt hendes tale ude.
Dit indlæg, Bent Winther, er et rigtig passende sted for en opfølgning på førtale-diskussionerne
Først og fremmest vil jeg sige at Helle Thorning er en fantastisk kommunikator. Dygtig og professionel fremlæggelse af budskabet.
Selve budskabet var meget som jeg havde forventet det på forhånd (ligesom reaktionerne også er meget som forventet, da vi jo er igang med næste valgkamp
.
Hun formåede at få tegnet de socialdemokratiske kerneværdier om netop pligten til at yde uden at snyde og retten til at blive hjulpet i svære tider uden at skulle udstilles som syndebukke af den grund.
Netop den værditale som jeg tidligere i denne tråd talte om ville komme. Og en tiltrængt værditale fordi nogle af os i disse krisetider har behov for at udvælge syndebukke for krisen, og her er det ofte nemmest af pege på de svage som f.eks. Joachimm B. Olsen gør for på den måde at score billige points.
Med en tiltrængt reform af dagpengeområdet som Helle Thorning nævner i sin tale, vil jeg også mene (som Mette Frederiksen også tidligere har udtalt) at det er nok i sig selv at omfordele på de enorme summer, der i forvejen er i det sociale område, således at de bliver brugt bedre på for eksempel uddannelse istedet for ligegyldig aktivering. Netop socialområde med respekt for individet og ikke et socialområde med mistanke om folks motivation til at yde.
Min egen holdning er også, at vi som vidensbaseret land skal fastholde netop så mange vidende danskere som muligt og dette kan ikke lade sig gøre ved at vi øger uligheden som Berlingske ellers fremstår som fortaler for. At øge uligheden er en gammelsdags industriel tankegang, og dér er vi bare ikke mere. Vi er et informationssamfund. Skal vi kunne leve med god velfærd i fremtiden i et informationssamfund er uddannelse alfa og omega. Forestil jer et virksomhed, der ikke kan få kompetent arbejdskraft fordi vi har valgt at øge uligheden i samfundet og dermed har valgt at devaluere os til et industrisamfund. Hvad er en virksomhed uden kompetente arbejdstagere og hvilke konsekvenser vil dét få for dem som gerne vil betegne sig som eliten – dem som har overskud til at lave virksomhederne?
Så summasumarum fra min side. Flot tale med fokus på ordentlighed og en understregning af at selvom vi er i hårde tider så skal vi igennem dem med skindet på værdighedens næse
Og godt nytår til jer alle.
@Ole Mikkelsen
Jeg har skam i høj grad blå bloks resultater igennem de sidst 10 år i mente, når jeg måler den nuværende regerings (mangel på) resultater.
Men der skal ikke herske tvivl om, at jeg selvfølgelig er farvet af mine egne præferencer. Jeg vil heller ikke lægge skjul på, at jeg ikke er tilfreds med alt hvad blå blok har (og ikke har) opnået de sidste 10 år. Men under alle omstændigheder er det lidt trættende at høre, at blå blok har spoleret en helt fantastisk økonomi. Den blå regering benyttede fremgangen til at reducere statsgælden. En gæld der på trods af et historisk højt skattetryk under Nyrup end ikke var blevet forsøgt nedbragt. Senere blev vi som bekendt ramt af den enorme globale finanskrise, som du vist kaldte “en lille krusning i verdensøkonomien”. Det er lidt komisk, at du tordner over spin i regeringen, når du samtidig vælger at forvanske blå regerings periode så voldsomt.
Derudover har blå blok lavet rigtig mange fornuftige tiltag for at mindske den voksende gruppe af passivt forsørgede stakler, som er skabt af socialdemokraterne med følge. De har også arbejdet for at sikre, at vores sociale sikkerhedsnet ikke er blevet helt amputeret af masseindvandrende lykkeriddere. De har også arbejdet hårdt for at sørge for, at det stadig kan betale sig at arbejde for det mindretal i landet, der knokler hver dag, for at resten kan opretholde en levestandard, som nogle påstår kan kaldes fattigdom, men som verdens rigtige fattige ville misunde dem.
Resultatet er overhovedet ikke, at nedslidte mennesker ikke kan få førtidspension. Efterlønnen blev langt om længe afskaffet, ja. En flok selvmedlidende mennesker, som kun efter egen overbevisning er nedslidte havde åbenbart en forventning om, at førtidspension ville erstatte efterlønnen 1:1. Men så har de jo tydeligvis ikke fattet meningen med at afskaffe efterlønnen. Efterlønnen var jo ikke alene en førtidspension for nedslidte mennesker, men også et 5 årigt tilskud til greenfees og andre livsvigtige udgifter. Fakta er, at man ikke kan køre et budget, hvor de løbende udgifter vokser år for år, mens de løbende indtægter falder eller stagnerer. Spørg bare grækerne. Det kræver et ansvarligt parti at turde sætte tæring efter næring. Men nu har vi i stedet fået Socialdemokraterne, som sætter tæring efter valgløfter.
Når vi nu om fire år får den rigtige regering tilbage, må vi se, hvor lang tid de skal bruge på at rette op på de skader HTS har nået at forvolde på landet.
A.E.
Du har da nogle problemer med at holde fast i dine argumenter.
“Kun et valgløfte” var vist parolen.
Bagefter at vi så har vist en række punkter som var med i valgprogrammet, kan du ikke få dig selv til at indrømme at du var fyldt med l… og propaganda.
Istedet skal vi så høre, at der er tale om flere udgifter som ødelægger økonomien. Og det kommer så fra en tilhænger af det styre som skaffede os et underskud på mere end 100 milliarder – hold da op for en økonomisk viden du har.
Det mest interessante er nemlig, at det nye flertal ikke har gennemført for en krone udgifter uden også at have for en krone indtægter. Havde det også bare været tilfældet med VKO.
Men efter dette slipper vi vel for at skulle læse flere indlæg fra dig om, at S/SF ikke har gennemført mere end et valgløfte. Og så er det nye år skam startet helt godt.
@Peter Hansen
Du siger, at du ikke kan forstå, at man ikke må give løfter om ting, man godt kunne tænke sig at gennemføre uden at vide, om man kan få det forhandlet igennem. Jeg er ligeglad hvordan du vender og drejer det. De ting blev ikke fremlagt som partiernes politik. De blev fremsat som valgløfter. Og jeg mener, at det er dybt uetisk, løgnagtigt og burde være kriminelt at sige “40% billigere tog- og buskort i København”, “Tolærerordning i små klasser”, “Højst 24 elever i folkeskoleklasserne”, osv, osv, kun for at få et flertal til at danne regering, som altså primært er skabt af løfter, der ikke blev til noget.
Janus Ulrichsen
Jeg ved ikke hvordan du bærer dig ad med af skelne mellem det valgprogram som man fremlægger og så valgløfter. Men måske er du nødt til at være så upræcis for at kunne holde fast i ideen om at man gør det modsatte af hvad man ville.
Men rent faktisk vil der blive gennemført en trængselsring som vil give de indtægter som kan forbedre den kollektive trafik og nedsætte priserne.
Rent faktisk er det aftalt at man allerede nu starter op med to-lærerordningen og så lad os se hvor langt vi kommer på de 4 år.
Rent faktisk er der aftalt et loft på 28-elever allerede nu – og så lad os se hvor langt vi kommer på de 4 år.
Men nu var det jo ikke en hemmelighed for vælgerne, at S/SF skulle have R med i en regering hvis der skulle samles flertal. Og det var heller ikke en hemmelighed for vælgerne at R ikke ville være enig i alle punkterne i valgprogrammet.
Alligevel var vi nogen som stemte på S/SF fordi de stod for den politik vi var enige i. Og for hver gang de får gennemført noget som er helt anderledes end det vi blev påført under 10 år med VKO er vi henrykte. At der så er mange borgerlige/liberale som er skuffet over at S/SF ikke får deres politik gennemført er nok til at leve med.
Thyras murere og tømrere byggede Dannevirke med brystværn og parabolskjolde for toldere ved Hærvej og Drivvej og Sønderjylland går atter på to ben med en kystbane fra Glückstadt til Esbjerg. Frederikstad, Hollænderbyen, med kanaler som Venedig, er fristad for religiøse mindretal, li´som Fredericia. Ribe og Haderslev Stift har brug for et skoleskib og et universitetshospital i Esbjerg og Flensborg. En Tønderfestival er festlig og folkelig, men en domkirke er arkitektskole for kirker, se Jelling.
@Peter Hansen
Du har vist misset noget i den offentlige debat. Der vil (måske) blive gennemført en betalingsring. Der er intet konkret fremsat om nedsatte priser på kollektiv traffik. Kun hensigtserklæringer… men vi har jo set, hvor meget de er værd.
Tolærerordningen er sat i værk?
Et loft på 28 elever er allerede aftalt?
Har du nogle gode referencer, der kan bakke disse overraskende nyheder op?
Jeg har forstået, at du sagtens kan leve med den store mængde valgløfter, som man løber fra efter valget. Heldigvis er der en masse vælgere, der er lidt mere kvalitetsbevidste end dig, hvilket vælgerflugten fra S og SF tydeligt viser. Så er det jo i bund og grund ligegyldigt, hvad du og jeg synes om valgløfter og brud på samme.
Den dobbelte standard for løftebrud vil åbenbart ingen ende tage. Hvis blot aviserne ville tage ders oplysende opgave seriøst, vil det tage få minutter at finde:
Syv løftebrud fra VKO:
Psykiatrien: Løkke lover i 2007 at stoppe sengelukninger. Da var der 3.297 sengepladser. I 2010 var der 3.175 sengepladser.
Overbelægning: De Konservative lover i 2007 at stoppe overbelægningen på sygehusene. Det forekommer stadig.
Supersygehuse stå færdige i 2017, lover Løkke i 2007. Planen skrider med flere år.
Responstiden i akutberedskabet skal højst være 15 minutter, lover regeringen i 2007. Målet er ikke nået.
Skadestuer: Højst to timers ventetid, lover Venstre i 2009. Målet er ikke nået.
Kræftbehandling: I valgkampen i 2007 lover Venstre, at alle kræftpatienter skal have et pakkeforløb, der sikrer dem akut behandling. Mindst hver fjerde patient inden for 8 ud af 11 kræftsygdomme venter stadig for længe.
Kontaktperson: Alle patienter skal kun have én kontaktperson, lover regeringen i 2007. Mange patienter får stadig ikke nogen.
Læg dertil Venstres løgnbaserede skræmmekampagne om at A ville nedsætte en kommision, der havde til formål at bestjæle boligejerne. Efter valget nedsatte Venstre den selv!
Lad os nu komme videre!
Janus Ulriksen
Du vil gerne have en reference til en begyndelse på 2-lærerordning og et loft på 28 elever.
Det er da nemt nok. Læs finansloven for 2012 som nu er vedtaget. Kan forstå på dig, at det er nemt for dig at kritisere det nye flertal uden at følge med i hvad noget så centralt som en finanslov indeholder. Der er nu ellers mange aviser som bringer korte oversigter over ændringerne.
Og ja – til forskel fra dig kan jeg leve med at man skal indgå aftaler med andre partier når man ikke selv har et flertal. Du har dog endnu ikke kunne forklare hvordan du kunne leve med at man gjorde det modsatte af hvad man sagde man ville – selv om man havde et flertal, sådan som jeg nu har beskrevet det i forhold til Venstre.
Og da du så mangler argumenter synes du det er nok at henvise til nogle meningsmålinger her 3 år og 8 måneder før et valg. Det må være en stakkels trøst når du formentlig ikke har fulgt med i hvor mange af de vælgere som er i tvivl (og derfor ikke tæller med) som hælder til rød blok. Det er over 60% af vælgerne. Så mon ikke det er et argument som kan ændre sig mange gange inden næste valg når man tænker på hvordan meningsmålingerne så ud for bare et år siden?
Spørgsmålet er , hvorfor ville hun være Statsminister, fordi den medicin hun vil tildele Danskerne , er vendt 180 grader den medicin som var maddingen i valgkampen.
Hun tabte valget fik nøglerne af EL & B , bare fordi journalisterne ville af med Pia, og selv om det lykkedes, bliver prisen nok for høj.
Nytårstalen var ud af M. Jelved,s mund og det gamle kneb med at tørre den tidligere regering, stopper aldrig, og den manglende optimisme som byggesten manglede, og det eneste positive om talen var at talen var båndet, og fremtidens politik bygger på tørre økonomiske tæsk.
Før valget skulle fremtiden bygges på fremgang, men nu skal byggestenen så være det sorte hul, og så må vi alle lease vores håb hos Fleegård i Flensborg.
Tak for håbog fremgang.Finn Bjerrehave Vig
@Peter Hansen
Du har naturligvis helt ret mht. nuværende meningsmålinger. De kan ændre sig meget de næste knap 4 år. Det er også derfor, jeg skriver, at jeg håber, at vælgerne også om knap 4 år stadig kan huske rød bloks handlinger i forhold til afgivne løfter.
Men udover det giver det ikke meget mening det, du skriver. Du forsøger at lukke munden på folk med ikke-eksisterende fakta. En praksis der altså ikke kun er spindoktorer forundt.
Du har stadig intet konkret om betalingsringen, men du har åbenbart en viden, som ingen andre har, der fastslår, at betalingsringen vil blive gennemført. Hvor har du det fra?
Og så siger du hånligt, at jeg da bare kan læse finansloven 2012, da jeg åbenbart ikke følger med. Men jeg har læst, hvad der kommer ud af finansloven 2012, og det er ikke det samme, du påstår er aftalt.
Her er de ting, du påstår er helt afklaret:
- Der vil blive gennemført en betalingsring
- 2-lærerordningen starter man op med nu
- et loft på 28 elever er allerede aftalt
Her er de reele fakta:
- Betalingsring: Der er blevet fremrykket og igangsat offentlige investeringer til en kæmpe pulje af dyre investeringsobjekter, hvoraf betalingsringen er nævnt. Men da det stadig debatteres om man som sædvanligt har været for snæversynet i rød blok og om betalingsringen ødelægger mere end den gavner, kan jeg ikke se, hvordan du kan hævde, at sådan bliver det. Punktum.
- 2-lærerordning: Øhm… kig i finansloven siger du? Det mente jeg, jeg havde gjort. Nu har jeg gjort det igen. Jeg kan stadig ikke finde noget konkret om dette. Kan du blive mere konkret?
- Loft på 24 elever: Det oprindelige løfte hed “Max. 24 elever”, og ikke 28. Og der er end ikke aftalt et loft på 28 elever, som du siger. Der er derimod sat penge af til et “fleksibelt” loft på 28 elever, som måske ser godt ud i statistikker, men næppe hjælper de klasser, hvor der stadig vil være 35+ elever. Der er sgu’ langt fra et fast loft på 24 elever, til klasser med potentielt 35+ elever.
Men det er godt at se, at rød bloks kernevælgere er lige så gode til at blæse varm luft ud, som partierne selv
Janus Ulriksen
Jeg synes vi har bevæget os langt væk fra din oprindelige påstand – men uanset hvor mange gange du lige må erkende tingenes tilstand, så ændre det ikke ved at du stadig er sur over at Løkke blev vraget første gang han mødte vælgerne.
Men lad os nu tage dine sidste sure opstød:
Betalingsringen er helt rigtigt ikke gennemført. Der var vel heller ingen der troede at man mindre end 4 måneder efter regeringsskiftet allerede havde etableret hverken en aftale eller en betalingsring. Men der er ligesom ikke rigtigt noget der tyder på at det nye flertal ikke står ved forslaget som dels er med i regeringsgrundlaget og finansloven som en del af kickstarten.
Man skal vist være ret liberal for at kunne se at det er noget problem.
I forhold til et loft på 24 elever, er der altså allerede nu blevet råd til at gennemføre et loft på 28 elever. Det må siges at være en god start. Og at du så gerne vil hænge dig i, at man har lavet en ordning, hvor man laver et gennemsnit på den enkelte skole og du vælger at tro på, at det så medfører en klasse på 37 eller 45 siger lidt om at man skal have noget at hænge hatte på når man skal være sur. Skulle der blive en klasse på 30, så er der jo bare en anden der bliver på 26. Og som nævnt så er pengene afsat hertil i finansloven.
Vedrørende 2-lærer ordningen, så er det medtaget i regeringsgrundlaget som en forsøgsordning, idet man kan gennemføre dette uden at bryde folkeskoleforliget. Og forslaget er med i det som skal forhandles med de andre forligspartier i de forhandlinger som Løkke startede i 2010 og som han aldrig fik afsluttet efter sin 360 graders eftersyn.
“Folkeskole: Den nye regering lægger op til forhandlinger om et bredt folkeskoleforlig. Det betyder, at S og SF ikke kan være sikre på, om valgløfterne om 2 undervisere i de små klasser og maksimalt 24 elever i klassen bliver til noget. Der skal dog laves forsøg med 2 lærere. Alle børn skal kunne læse ved afslutningen af 2. klasse.”
Taget fra https:
//tidsanden.wordpress.com/2011/10/03/
fremdrift-resultater/
med gennemgang af regeringsgrundlaget.
Læs også resten af artiklen så du er helt opdateret med hvad der gennemføres i løbet af de 4 år.
Og glæd dig så over, at der allerede fra i dag er borgere der kan få gratis behandling på hospitalerne igen når de vil behandles for barnløshed.
Glæd dig over at vi ikke længere har fattigdomsskabende ydelser.
Glæd dig over at der ikke længere er loft over børneydelserne.
Selv om du ikke har direkte glæde af det, så er det med til at skabe et ordentlig samfund.
@Peter Hansen
Hvorfor bliver du ved med at tillægge mig motiver, jeg ikke har? Og hævde at jeg ændrer fokus, når det ikke er sandt? Det får det til at virke som om, du forsøger at gøre mig utroværdig i stedet for at forholde dig til det, jeg siger.
Mine oprindelige påstande gik på røde bloks løftebrud, og det eneste, der har ændret sig er, at jeg er blevet mere konkret. Det er du derimod ikke.
Jeg er heller ikke ‘sur’ over, at Lars Løkke ikke blev valgt. Jeg er ærgelig over det, men det har intet at gøre med, at jeg er oprigtigt bekymret over, at vi midt i en krisetid skal til at vende skuden med de skadelige virkninger, det vil have. Jeg er, og har altid været, oprigtigt bekymret over en samfundsfilosofi der bevirker, at der kastes enorme ressourcer efter at løfte grupper af mennesker, der ikke vil hjælpe sig selv, eller endda udnytter de ekstremt mange muligheder der er for at skrabe disse ressourcer til sig på trods af, at de sagtens kunne klare sig selv, hvis de var nødt til det. At dette skaber en mistillid til dem, der rent faktisk HAR brug for denne hjælp, gør det hele endnu værre, da jeg – som de fleste andre skatteydere i landet – gerne betaler for at støtte netop dem.
Så dine grundløse anklager, der kun har til formål, at skjule egne fejludtalelser ved at forsøge at gøre mine udtalelser til andet end de er, er i værste fald bare irriterende og letgennemskuelige. Gå efter manden i stedet for bolden er jo altid bedre end at indrømme egne fejl.
Med hensyn til loftet på 24 elever gentager du dig selv. Men fakta er, at et gennemsnit på 28 elever i hver klasse overhovedet ikke er det samme som et loft på 24 elever. Og i den klasse, hvor der bliver pakket 38 elever ind, er de nok ret ligeglade med, at der er 2 andre klasser, hvor der kun sidder 23 elever i hver.
Med hensyn til 2-lærer ordningen har du selv lige vendt 180 grader. Fra at sige: “Rent faktisk er det aftalt at man allerede nu starter op med to-lærerordningen”, siger du nu: “bla, bla, bla… ikke sikkert, det bliver til noget… Der skal dog laves forsøg med 2 lærere.”.
Alle dine naive glædesudbrud til sidst, vil jeg da med glæde vende 180 grader:
Jeg ærgrer mig over, at landets mindretal skal betale for at forældre skal hjælpes til at videreføre gener, som tilsyneladende besværliggør netop videreførsel af egne gener. Jeg mener ikke, at det skal være en menneskeret at få børn. Jeg mener derimod, at det bør være en menneskeret for børn, at få mulighed for, at blive adopteret af forældre, der ikke selv kan få børn, eller på anden vis har overskuddet til det.
Jeg ærgrer mig over, at vi har gjort det langt mere attraktivt for udlændinge at komme til Danmark og leve på nas fra dag 1. Jeg forstår derimod til fulde dem, der vil benytte sig af muligheden.
Jeg ærgrer mig over, at vi igen gør det muligt, at gøre det at få børn til en forretning. Jeg har kendt adskillige store børnefamilier under min opvækst i socialt belastede områder. Skønt der ikke manglede penge, var der ingen af børnene, der havde bedre vilkår af den grund. Men mødrene klarede sig fint.
Selv om jeg ikke har direkte glæde af det, så er det med til at skabe et fattigt samfund, hvor der bliver mindre til folk, der har rigtigt brug for hjælp.
Det var en flot vellykket tale fra Helle Thorning med en masse indhold. Der skal lovgives vedr. kontanthjælp, førtidspension og omlægning af skattesystemet, alle skal bidrage også dem på chefgangen.
Helle taler også meget om ret og pligt i de kommende magre år.
Flere fra oppositionen siger, at den tale kunne de også have holdt. Det må jo betyde, at de roser talen. Traditionelt roser oppositionen ikke nytårstaler, så de må jo finde på et eller andet at kritisere, så denne gang skal talen være mere detaljeret. Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre i sådan en tale.
Vi er i øvrigt mange der glæder os over at vi er fri for indflydelsen fra DF, som bestandig vil genere indvandrere. V og K må også være glade for at de ikke skal lægge sig tæt op dem.
Det var en fremragende nytårstale.
Hvor længe skal den politiske debat inficeres af Venstres spin om den nye regerings løftebrud? Er det helt gået vælgerne hen over hovedet, at Helle T. og Villy S. for det første konsekvent koblede valgløfter sammen med forudsætningen: Hvis vi kommer til magten, og for det andet med forudsætningen: Hvis der er penge i kassen?
Helle og Villy kom som bekendt IKKE til magten, hvilket enhver, som har fulgt debatten om regeringsgrundlaget vil vide. Og med det hul i statskassen, som VKO efterlod den nye regering, er det ganske forståeligt, at det må vente med indfrielse af ganske mange valgløfter.
Nu må denne kanin mere end rigeligt have tjent sit formål.
Til debatten om klasseloft og finansloven vil jeg tilføje, at skolerne er kommunernes ansvar, så midler til at gennemføre regeringens klasseloft, tolærersystem og evt. andre tiltag for folkeskolen skal findes i de kommunale bloktilskud.
Endelig vil jeg bemærke, at nytårstalens væsentligste udeladelse efter min mening var EU’s krise og Danmarks fremtid i et Europa, der er i fare for økonomisk og politisk nedsmeltning. Jeg kunne godt have brugt nogle forsikringer om, at Danmarks politiske og økonomiske fremtid er forbundet med EU, så vi alle må medvirke til, at Europa kommer ud af den aktuelle krise i fællesskab. Men jeg er også bevidst om, at den slags ikke trækker mange stemmer i dagens Danmark.
En fremragende tale, især hvis dem på overførselsindkomster kommer i arbejde, men spørgsmålet bliver derefter, hvad skal disse outsortsede mennesker lave?
Erhvervslivet som skal føre økonomien videre, hvor var deres lygte? jeg hørte kun om smertegrænser og en person i Ålborg,som ikke ville gå på efterløn, og arbejdsmarkedet havde ikke brug for hans arbejdskraft, så tak fordi efterlønnen blev udfaset, og de unge skal vente 5 år ekstra med at få et arbejde.
Der bor ca 4 milliarder købedygtige mennesker i Verden, kan vi så 5 millioner flittige dygtige Danskere, ikke sælge varer til disse 4 milliarder og bevare troen på fremtiden; det må kunne overkommes, men den rigtige politik skal være imødekommende, og hvem ønsker ikke det, hvor svært skal det være.
Tak for fremsyn.Finn Bjerrehave Vig
Janus Ulriksen når nu ikke Peter Hansen må tillægge dig motiver du ikke mener at have, så vil jeg gerne påpege, at det må være til at forstå, at man i en valgkamp benytter mulighed for at fremlægge det partiprogram man står for. Ender det efter et valg op med at situation, hvor et sådan program ikke kan gennemføres, så må man forhandler sig til rette om den bedst mulige løsning.
Det forekommer mig at du er mere end bare ærgerlig over at Løkke er sat uden for indflydelse, og efter det borgerlige snolderi, så vender man ikke bare skuden uden at det får konsekvenser, men den nuværende regering, fordeler bare byrden således, så det ikke kun bliver UnderDanmark, der skal betale for det gilde, der er holdt.
Din holdning til forældre som ønsker sig børn, og har brug for hjælp l hører en fjern fortid til, og en højere fødselsrate er vel i landet interesse. Din holdning til udlændige der kommer til Danmark og fra dag 1 lever på nas er også outdated. Vi har ifølge de fleste arbejdsgiver relaterede organisationer brug for have en stor arbejdskraft til rådighed i de kommende år, så skulle vi hellere vise den nye indvandre respekt borgere og byde dem velkommen til.
Børn koster i øvrigt mange penge for forældrene, hvorfor samfundet yder en kompensation for denne merudgift beregnet i forhold til alle de borgere der ikke har børn længere, også i alles interesse.
Til Rap And!
Rap,rap og atter rap!
Naturligvis må man lyve, omgås loven lidt (eller meget) lemfældigt og i det hele taget opføre sig utroværdigt!
Det går jeg også ind for! Det er faktisk mit motto!
Store Stygge Ulv
Hvornår mon Bent Winther kommer på banen og sletter de kommentarer, der bringes anonymt. Hvis man ikke vil lægge navn til sine udmeldinger, bør man holde dem for sig selv.
Lille Stygge Ulv er jeg ved at oplære som politiker!
Det går meget godt – Han vil vælges ind for S, SF eler R. Hans oratoriske evner er fremragende – og han er så fuld af løgn, at den dummeste del af befolkningen vil lappe det i sig som piskefløde!
Uddannelse og erhvervserfaring? Hvad skal jeg med det, spørger han. Han er en fremmelig Ulv, der forfølger sine ambitioner – magten for enhver pris!
Efterskole med mådelig 9. klasses eksamen er ikke alene nok til at komme i Folketinget – men også blive minister. Det kan du da se “Store Stygge”?
Ja, det kan jeg – bare børnechecken må følge ham til indtoget på ministertaburetten!!
Til Hans Peter Lorenzen!
Jeg er fuldkommen enig med dig! Men der er så mange anonyme på diverse blogs – så til tider kan man også vælge den samme fremgangsmåde!
Store Stygge Ulv alias Axel Eriksen
@Rap And
Sikke noget vrøvl. Der blev på intet tidspunkt nævnt, at de over 15 løfter der afgivet af S og SF inden valget og opgivet efter, var partiprogrammer. De blev fremsat som klare løfter, der ville blive indfriet, hvis partierne kom i regering. Nogle endda med klare deadlines (billigere tog og bus inden jul). Stemmer er blevet givet til partierne i forventning om, at de ville indfri deres løfter. Af samme grund er opbakning er strømmet væk fra partierne, da det er blevet klart, at folk er blevet holdt for nar. At partierne ikke engang kom i nærheden af at indfri alle deres mange løfter.
Jeg ved ikke, hvilket borgerligt snolderi, du hentyder til. Måske alle de penge, der er blevet smidt efter at afvikle den kæmpe statsgæld, der er blevet opbygget frem til og under Nyrup? Måske tab og værdiforringelser der følger i kølvandet på de globale finans- og gældkriser? Det kalder jeg ikke snolderi. Det kalder jeg nødvendig og ansvarlig økonomisk politik.
I en tid hvor der er mindre udbud af arbejde til flere mennesker, mener du, at Danmark har brug for en højere fødselsrate? At vi har brug for en øget tilstrømning af ufaglært, udenlandsk arbejdskraft? Vis mig lige nyere udtalelser, der efterspørger øget arbejdskraft i landet, som du hævder.
Du fortsætter samme brilliante logik med at sige, at mine holdninger om noget så nyt som kunstig befrugtning hører en ‘fjern fortid til’. Men uanset hvad du mener om mine holdninger, så er de absolut valide. Og jeg lægger gerne navn til dem, ‘Rap And’! Jeg kan også forsikre dig for, at jeg ikke er alene om dem. Derimode fremstiller du dine egne personlige holdninger, som var de bredt accepterede kendsgerninger. Men at præsentere formodninger som fakta gør dem stadig kun til formodninger.
Børn koster mange penge for forældrene => Derfor yder samfundet en kompensation til forældrene.
Du siger altså, at hvis noget koster mange penge, så skal staten støtte de borgere, der anskaffer sig det? Det er godt nok generøse intentioner – selv for en socialist.
Jeg vil nærmere sige, at dine holdninger om at være solidarisk med fællesskabet for enhver pris, på bekostning af de mere driftige individer, uanset hvor meget individer kræver af fællesskabet, uanset hvor meget værdi det bidrager til, eller tager fra, fællesskabet – DET er holdninger der hører til en svunden tid.
@ Janus Ulriksen:
Du skrev:
“[Valgløfterne] blev fremsat som klare løfter, der ville blive indfriet, hvis partierne kom i regering.”
Dette er en erindringsforskydning. RV var ikke medunderskriver på ét eneste af disse valgløfter, og uden RV kunne S/SF ikke finde flertal. S/SF’s to forudsætninger var, hvis de to partier fik magten til at gennemføre dem, hvad de altså heldigvis ikke fik, og hvis der var penge i kassen, hvad der desværre ikke var. Mon ikke det er på høje tid at droppe dette fnidder og begynde at diskutere politik.
Hans Peter Lorenzen: DU forstår da ikke en dyt af det hele. RV var altså heller ikke i regering med VK (O iøvrigt heller ikke) – men derfor kunne de da godt lave nogle aftaler sammen!!!
Men så ryger taburetterne vel er du sikkert bange for. Så hellere bedrage befolkningen i massevis og lægge flere skatter, afgifter, betalingsring m.m. på så Firmaerne i laaangt højere tal flygter ud af landet. FLOT. Faktisk gik det jo rigtig, rigtig godt under VKO indtil den globale krise satte ind! Udlandsgælden var væk. Men SÅ er der jo EU som nu også dit idol Helle elsker. (Der ligger jo hendes nye job!) HVOR blind kan man dog være?
@ Martin Larsen:
Men er er faktum altså, at S/SF IKKE havde lavet nogen aftale med RV om disse famøse valgløfter. S/SF havde tværtimod markeret ganske tydeligt, at der var en betydelig afstand mellem S/SF og RV på en række politikområder. Når RV så får så markant en valgsejr, kan S/SF naturligvis ikke køre videre uden RV’s støtte til regeringsgrundlaget.
Jeg støtter iøvrigt 100%, at RV valgte at støtte Helle T. i stedet for det kompromitterede VK-hold. Det er vist kun VK-vælgere, der kan se noget odiøst i det. Men selv de vælgere må vel komme til fornuft engang, når VK-regeringens talrige eksempler på magtmisbrug og vælgervildledning kommer til offentlighedens kendskab.
NB:
“Faktisk gik det jo rigtig, rigtig godt under VKO indtil den globale krise satte ind!”
Hmm, den påstand har VK-vælgere jo fremsat før. Men forskellige økonomer har altså understreget, at VK-regeringen netop forstærkede effekten for Danmark af den internationale økonomiske krise ved at slække den økonomiske politik på det tidspunkt, hvor økonomien var tydeligt på vej ind i overophedning. Det gjorde Fogh Rasmussen udelukkende for at vinde det tilstundende valg, hvilket altså desværre lykkedes ham – til skade for dansk økonomi.
Til H.P.Lorenzen!
Det er de utroligste ting folk kan finde på for at vinde et valg!
Meget mere aktuelt eksempel: Valg i Danmark 15. september 2011. De, der ønsker regeringsmagten lyver og lover stolpe op og ned!
Dagen efter er alle løfterne aflyst!
Hu, hej sikke en succes!
@ Axel Eriksen:
“Det er de utroligste ting folk kan finde på for at vinde et valg!”
Helt enig. Men nu lykkedes det jo altså heldigvis ikke Venstres korrupte tæskehold at skede Helle T.’s valgkamp alt for alvorligt, hvilket dog ikke var Venstres skyld.
Helle T. og Villy S. forsøgte at fastholde illusionen hos partiernes tillidsfolk og vælgere om, at S og SF fik tilstrækkelig styrke efter valget til at tromle RV. Dette skete som bekendt ikke. At kalle en sådan traditionel valgkampstrategi for “løgn” demonstrerer bare, hvordan VK’s vælgere anvender helt forskellige standarder for sine egne politikere og for modpartens. Dette er også ganske traditionelt, men kunne vi dog ikke se at komme videre?
… skade …, … kalde … Hmmm…
Til Hans Peter Lorenzen!
Hvis afslutningen på dit sidste indlæg var ment som “en fremstrakt hånd”, så for mig ingen alarm!
Det hjælper vist ikke nogen, hvis der gensidigt hældes skidt i hovedet på “modparten”!
Så forskellige er vi nok ikke – når alt kommer til alt!
@ Axel Eriksen:
Blot forklarhedens skyld: Er du denne A.E., som er mester for nogle – hmmm – ret mudrede kommentarer højere oppe i tråden?
@ Axel Eriksen:
Enig, men nu udviklede denne tråd sig jo altså til en gang mudderkastning mod regeringen og dem, der påtog sig det utaknemmelige job at forsvare den her i dette regeringsfjendtlige miljø.
Som jeg tidligere har “tilstået” har jeg optrådt so “Store Stygge Ulv” – og ingen anden!
Godt så. Det beroliger mig. Men det er skuffende, at bloggeren ikke rydder op i tråden, så den slags anonyme overfald, A.E. har spammet med, får lov at leve.
Kære Axel Eriksen og Hans Peter Lorenzen – kan I ikke bare diskutere indbyrdes. Vi andre gider altså ikke at se jeres vrøvl. Tak.
Ikke særligt kære Martin Larsen!
Hvis der har været blokeret for nogle af dine visdomsord her på bloggen – så vil jeg da gerne undskylde!
Skriv en kommentar