Thornings reformer er i fare for at smuldre
86 kommentarerFor dem, der havde håbet på, at det danske samfund gennem en stribe politiske forlig kunne blive toptunet til at skabe vækst og fremgang efter krisen, kan det store reformår, som statsminister Helle Thorning-Schmidt har bebudet, gå hen at blive en slem skuffelse. Det skyldes først og fremmest, at regeringen har været for optaget af indre spændinger til at skabe de tre vigtige alliancer, der skal til for at få reformprocessen til at lykkes. Og her må man se helt bort fra alliancen med vælgerne, som regeringen bliver nødt til at se bort fra for en tid og så håbe, at de vender tilbage, når et folketingsvalg nærmer sig.
Når alliancerne ser ud til at smuldre sammen med det ambitiøse reformprogram, peger pilen først og fremmest mod den uerfarne finansminister Bjarne Corydon, som er udset til at være ham, der skal samle trådene. Tråde som stritter i flere og flere retninger, jo mere han lytter og ikke selv er i stand til at give et bud på, hvordan de reformer, som statsministeren i sin nytårstale mente vil kunne »måle sig med de sværeste i vores historie«, kommer til at se ud.
Den vigtigste alliance for regeringen er naturligvis alliancen med dens parlamentariske grundlag. Enhedslisten har hidtil været meget loyal over for regeringsprojektet. Men på det seneste er partiets folketingsgruppe begyndt – mildt sagt – at se med stigende skepsis på det, som man opfatter som en vanvittig højredrejning og ren borgerlig økonomisk politik – nedskæringer, skattelettelser og øget pres på ledige. I Enhedslistens folketingsgruppe har man set hinanden dybt i øjnene og er blevet enige om, at man under ingen omstændigheder vil tvinges til at stemme for forslag, som man er direkte imod. Og da Enhedslisten ser finansloven som et samlet katalog over de love, der er vedtaget i året, kan det blive overordentligt svært for regeringen at få flertal for sin finanslov for 2013 med Enhedslisten. Regeringen har troet, at den kunne tage sin venstrealliance for givet. Det kan den ikke.
Den anden alliance, som regeringen er nødt til at skabe, er til partiet Venstre. Venstre er udset til at levere stemmer til de store reformer af skat og arbejdsmarked. Regeringens strategi er at præsentere udspil, der er så blå i deres grundtone, at de minder om Venstres partiprogram, og at Venstre derfor ikke kan undgå at stemme for dem. Det vil formentlig kunne lykkes med førtidspension og kontanthjælp, men når det kommer til en skattereform, er det svært at se, hvad der skulle få Venstre med i et forlig. Regeringen har endnu ikke noget bud på, hvor den vil finde de mange milliarder, der skal til for at sænke skatten på arbejde markant. I Venstres top undrer man sig over, at regeringen ikke i det mindste har indledt foreløbige sonderinger på topplan for at lægge nogle grundsten for de senere forhandlinger. En ting er sikkert: Med omkring 32 procent af stemmerne i meningsmålingerne vil Venstre til hver en tid hellere have et valg i utide frem for et lunkent forlig.
Den tredje alliance, som regeringen har svigtet, er alliancen med arbejdsmarkedets parter – især vennerne i fagbevægelsen – som er udset til at bære en aftale hjem, der skal udvide arbejdsstyrken og forbedre konkurrenceevnen. Jo, LO og formand Harald Børsting har investeret meget i den nye regering både før valget og efter, og Helle Thorning-Schmidt kan takke fagbevægelsen for, at hun vandt valget. Derfor er forventningerne her også, at det nu er tid til at betale tilbage. Men sådan ser Bjarne Corydon og resten af regeringen ikke på det, og derfor truede statsministeren for nylig fagbevægelsen med helt at droppe trepartsforhandlingerne. Den ved, at LO vil gå meget langt for en aftale, men glemmer at LO er en skrøbelig sammenslutning af mange forskellige forbund og mange utilfredse medlemmer, som flygter i bundter. Over for dem bliver det svært at sælge en aftale, der betyder mere arbejde i en tid, hvor ledigheden er relativt høj, og hvor man allerede har givet afkald på efterløn, fireårig dagpengeret, lønstigninger og meget mere.
86 kommentarer RSS feed
…kan I ikke diskutere pÃ¥ redaktionen om det skal være ‘breaking’ hver gang al-kadavski slÃ¥r en prut.
På jeres mest læste oversigt ser det ikke ud som om det interesserer det borgerlige Danmark synderligt. Det er vist en snæver Latte/DR/Politiken hobby.
Men at indtægterne tilsyneladende vælter ind i den danske statskasse, samtidigt med vi oplever vestens største krise siden 30′erne, ser jeg gerne yderligere belyst.
SÃ¥ spiller klaveret igen for (venstre Dagblad)..
Køre den ene spin løgn efter den anden…
Ha, Venstre turde ikke lave nogen reform pga angsten
for genvalg…
Venstre (berlingeren) er i den grad en dårlig taber..
Der er mange (BLÃ…) der bliver slemt skuffet hvis den Fede og Pia kom igen….
Såvel kvaliteten som relevansen af kommentarene her en mandag formiddag er ikke opløftende.
Det er derfor passende, hvis jeg fortsætter i samme spor og erklærer, at jeg er helt enig Jørgen F. i, at sagen om den sultestrækkende “dansker” i mellemøsten allerede er tæsket til døde af medierne, og i hvert tilfælde, hænger mig langt ud af halsen.
Breaking news, Al Khawaja sultestrækker stadig, er stadig ved at dø, og bliver stadig nok tvangsfodret.
Tænke sig hvis journalisterne havde bidraget med baggrund om hvem han er (nej ikke at han har en højråbende søster), hans politiske og religiøse baggrund, hvilke organisationer han er medlem af og indsigt i hans opvækst, istedet for endeløse gentagelser af det indlysende.
Næhh, hans søster, der ridder medierne til døde med stort held med endeløse gentagelser, hun er mere spændende.
Som noget af det første satte den nye regering skatte og afgifter op, og reducerede rådighedsbestemmelser.
Dette selvom, der er underskud på statens finanser og dansk BNP vækst igennem ti år har været dumpepeter i EU.
DI og DA har netop beregnet, at arbejdstiden skal op med en time om ugen og arbejdsudbuddet op med 200.000 hvis der fremover skal være tidsvarende sygehuse, mm. balance på statsbudgettet og Danmark igen skal være blandt de 10 mest velstående lande.
Hvad er så svaret fra SSFR?
Hvad er svaret fra VKO?
Hvordan skal disse skematiske mål nås, når der ikke er tvivl om validiteten?
Hvordan vil regeringen sænke skatten markant på arbejde og hvordan vil Venstre eller vil partierne i realiteten bare beholde status fordi de ønsker magten og ikke reformer.
Finland og UK har netop sænket deres selskabsskat så den kommer under den danske og den svenske finansminister Borg, overvejer lavere selskabssbeskatning ifm. deres finanslov til efteråret.
Hvorfor foreslår de danske politikere ikke lavere dansk selskabsskat? Udenlandske investeringer og jobs går i disse år udenom Danmark og de politiske partier sidder stadig på hænderne og gør intet andet end at smalltalke.
Det er godt nok sørgeligt.
M.v.h.
Det er ikke bare Helle Thornings, SFs, Rs og ELs reformplaner der smuldrer, det er hele Danmark der smuldrer. For det som samtlige partier leverer, er i stigende omfang hovedløs og anti-dansk politik. Og derfor er das ganze molevitten på vej mod kaos og græske tilstande.
Se blot hvordan arbejdsløsheden vokser og vokser. På grund af skattetrykket, erhvervsfjendsk politik og massetilstrømning af løntrykkere fra øst og syd, som overtager arbejdspladserne og fordriver de danske lønmodtagere. Om et par år er der f.eks. næppe flere danske vognmænd og exportchauffører tilbage, osv.
Og hvordan kan fremtiden komme til at byde på andet end endnu flere nedskæringer, lukninger og forringelser, når vi danskere nu skal til at sende 40 MILLIARDER kroner eller flere, ned til Bruxelles til støtte for euroen. Og når der nu skal bruges endnu flere millioner og milliarder på diverse luksus og ekstra indvandring og snesevis af Afrika-projekter osv., osv.
EfterhÃ¥nden tales der kun om “reformer”, selvom det handler om stramninger, flere afgifter og skrotning af velfærd….. ligesom det hedder “udfordringer” hvor det drejer sig om problemer. Nysproget vinder frem overalt, men virkeligheden er den samme.
Vi er kommet dertil at danskernes liv, velfærd og menneskerettigheder foragtes af Borgens”elitære” partier, som det f.eks. illustreres af de uhyggelige forringelser pÃ¥ hospitalsomrÃ¥derne mv….. hvorfor demokratiets og danskernes/landets nedtur fortsætter….. og det vil nok sÃ¥ mange røde eller blÃ¥ reformer næppe rette op pÃ¥.
Jeg tilslutter mig dem, som gerne ser at bahrainerens saga bliver særdeles meget neddæmpet. Den har ikke interesse for ret mange danskere.
Og hold helst op med at omtale ham som dansk. Han har tiltusket sig et dansk pas, men han er ikke for fem flade ører dansk.
Mht. vicestatsminister Thornings overlevelseschancer: hvis chancen er over ½% anser jeg det for en risiko.
Jeg vil foretrække VKO-reformer.
Tja det er i hvert fald ikke fordi Danskerne ikke ER blevet advaret om hvad der sker, ved at stemme på erklærede korrupte og kriminelle politikere. Men det må jo være det de gerne vil have. Bare ærgerligt for vi andre.
@Christian L, 30. april 2012 kl. 12:33
“….og dansk BNP vækst igennem ti Ã¥r har været dumpepeter i EU.”
Den er lige hÃ¥rd nok, skulle jeg nok mene. Bevares, væksten har ikke altid været specielt imponerende, men “dumpepeter i EU”??? F.eks. bedre end Tysklands 2002-05. Og bedre end the usual suspects fra Middelhavet samt Irland og Island de seneste par Ã¥r.
Se her:
kortlink.dk/axf8
Hvad med alle andre nationaløkonomiske parametre?
Det kommer ikke bag på mig, at DF tilhængere er ligeglade med danske statsborgeres skæbne hvis de med livet som indsats kæmper for demokrati og menneskerettigheder i mellemøsten.
Ingen har endnu glemt hvordan Pia forsøgte at sætte ytringsfriheden ud af kraft, ved at ville forbyde parabol-antenner i bestemte områder for at hindre Al-Jazeera, (den tv-kanal hvis journalister med livet som indsats har dækket det arabiske forår og kampen for demokrati) i at kunne ses i Danmark. Herboende folk for mellemøsten skulle åbenbart ifølge DF ikke have mulighed for at følge kampen for demokrati og menneskerettigheder i mellemøsten. Gad vide om DF var bange for, at herboende udlændinge skulle lade sig inspirere og begynde at kræve, at Danmark skal overholde menneskerettigheder såsom retten til et familieliv.
VK med DF på slæb ville være en katastrofe. Går det parti ikke snart på efterløn, sammen med deres vælgere på rygebodegaen?
Til alle økonomi interesserede.
Nyeste tal fra Danmarks Statistik om ØMU-saldo og gæld i EU 2011.
Danmark liger pænt under EU’s 3%- og 60%-kriterier.
kortlink.dk/axfd
http://tinyurl.com/c2kh5we
“D a n ma r k i De n g l o b a l e ø k o n o mi
konkur renceevneredegørelse 2011″
Se side 15. At Danmark så efter BNI er blevet rigere, skyldes bl.a. olie og indtægter som følge af, at Danmark har et nettotilgodehavende i udlandet.
OCED forventer også, at Danmark vil have en af de ringeste vækstrater det næste årti og mindre end f.eks. Sverige, Finland, Irland, Schweiz og Norges.
@ Jørgen F og Steen T
I glemmer vist at den sultestrejkende Al Khawaja er en demokrati-forkæmper som er verdensstof. Hans kamp i fængslet har været på forsiden af alle verdens medier såsom BBC og CNN flere gange, jeg har også set både Søvndal og Thorning på forsiden af BBC, udelukkende af samme årsag.
At I ikke synes det er en interessant nyhed når en dansker er en verdensbegivenhed er jo bare rendyrket Jantelov.
For lige at komme tilbage til debattens emne
Som radikal vælger vil jeg sige:
Det vigtigste er at få gennemført de nødvendige reformer til at redde Titanic-Danmark fra undergang samt sikre at der er en aktiv politisk debat om hvordan
1) Konkurrence-evnen genoprettes
2) Der sikres langsigtet holdbart financieringsgrundlag for samfundet
3) Hvordan der på ny skal komme vækst i Danmark.
Hvis konsekvensen er, at regeringen så falder sidst i 2012, som følge af at enhedslisten ikke vil stemme for en finanslov, så er det stadigvæk en minimal og acceptabel pris at betale for at redde Danmark fra undergang.
@Gustav Uffe Nymand, 30. april 2012 kl. 14:54
Og så kører Nymand videre med sit patetiske Titanic-snak. Som i blog efter blog efter blog.
Vil du have nationaløkonomi-linksene i dag?
Niels
Der er stadigvæk et problem med
1) Små ungdomsårgange og store ældreårgange som samtidig har udsigt til at leve længere som følge af dyre behandlinger (medicin, hospitals)
2) Kommende ophør af nordsøolien
3) Konkurrenceevne i ruiner
4) Konsekvenser af boligboblen
5) Stort budgetunderskud, som dog lige er blevet nedjusteret for 2012
Det første trin i at løse et problem er at erkende at der er et problem
Jeg mÃ¥ derfor klart advare borgerlige vælgere, om at en stemme pÃ¥ V og K er en spildt stemme sÃ¥ længe at V og K satser pÃ¥ et samarbejde med DF, da det er ret tydeligt, at DF’s vælgere ikke anderkender eksistensen af de problemer som Danmark stÃ¥r over for, dvs det er usandsynligt at VKO kan levere nødvendige reformer til at redde Danmark fra undergang.
Skal Danmark reddes er man derfor nød til at stemme på ægte borgerligt-liberale partier som de radikale eller LA
@ Gustav Uffe Nymand
Hvis du i ramme alvor tror, at et systemskifte fra kongefamilien til al-kadavskis side vil ændre andet end ofrenes identitet, så er du endnu mere naiv end tilladt selv for en radiGAL vælger.
Der er tale om 2 alen ud af samme bundrÃ¥dne stykke – som det ogsÃ¥ gennemgÃ¥ende ses i ‘arabisk-forÃ¥r’ landene.
Hej Bent Winther/Venstres Pressetjeneste….
tak for en super indsats….
@ Niels O
Se:
“D a n ma r k i De n g l o b a l e ø k o n o mi
konkurrenceevneredegørelse 2011? side 15. Danmark nummer sidst i BNP vækst siden 1999.
Om statsgælden/ømu gælden. Husk at fratrække indtægterne fra nordsøolien.
PS: Kan ikke fÃ¥ linket igennem, men søg pÃ¥ “Konkurrenceevneredegørelse 2011″ fra evm.dk.
Se også OECDs opgørelser over potentiel vækst. Her ligger Danmark i bund frem mod 2036.
@Christian L
Jeg kan ikke se dit link.
Hvorfor ligger DK ikke sidst på mit link oven for?
Hvorfor skal man fratrække nordsøolien? Det var jeg godt nok ikke klar over. Hvorfor gør de det ikke på Danmarks Statistik?
Man tæppebombes bestandigt med Venstres Pressetjeneste og deres lakajer.
2 gode spørgsmål:
1. Ville oppositionen kunne have gjort det bedre end nuværende regering?
Afgjort et nej. Når der tales for eksempel som i disse dage om 3 partsforhandlinger, ville chancen være langt mere minimal for succes, end for nuværende regering.
2. Nuværende regering er parlamentarisk ufordret i sin nuværende form.
Intet tyder på at et kommende regering ikke vil få endnu sværere ved at få kludetæppet til at gå op.
Det er muligt at Løkke står som den store sejrherre efter næste valg, men han kan sagtens tænke sig at stå med et langt mere umedgørligt flertal.
Jeg glæder mig når løftebryderfjolserne kommer til at æde deres egen medicin. For de har jo selv indsat præmissen om at flertal er ligegyldigt.
Så længe løftebrudsregeringen bliver ved med at pålægge de mennesker som gider arbejde nye afgifter som i den grad vender den tunge ende nedad er det svært at se hvordan der skal komme gang i hjulene igen! Tværtimod valfarter folk til Tyskland og Sverige for at købe ind! De mennesker som har det bedst er dem på kontanthjælp og førtidspension som kan tjene nogle sorte penge ved siden af eller gå op til kommunen og bede om skattefri boligsikring m.m.
”
Hvorfor gør de det ikke på Danmarks Statistik?
Skrevet af Niels O, 30. april 2012 kl. 15:55
”
Nu er det jo ikke DS’ opgave at bedrive politik, men mig bekendt er det jo ikke forbudt at tænke selv.
Havde forrige regering udvist samme omhu som Norge og anbragt indtægterne i en oliefond, havde vi ikke haft krise i DK i dag.
At bruge olieindtægter svarer samfundsøkonomisk til at man hæver penge fra sin bankkonto og bruger dem.
Det kan være fornuftigt hvis man bruger de penge på noget som giver vækst (infrastruktur, forskning, uddannelse)
Det er dog rablende vanvid hvis man bruger dem pÃ¥ ikke-vækst generende velfærd (efterløn, ældrecheck,…)
Det betyder jo, at den dag hvor olien løber tør, der falder økonomien sammen som et korthus
Så kører møllen igen.
Enhedslisten er selvfølgelig kritiske – sÃ¥ vidt jeg husker var VS ogsÃ¥ kritiske osv. osv… det er ikke en nyhed – men vil da selv slutte af med lidt tankespind til sidst i kommentaren.
Vestas var tÃ¥belige/arrogante nok til at mene vandmøller ikke var noget de skulle investerer i, derfor er Siemens nu førende inden for det felt – mÃ¥ske skal Vestas lige nÃ¥ at fabrikere en vandmølle eller to før de gÃ¥r i gang.
Fagbevægelsen er ganske rigtigt svækket pt… men vent at se, de skal nok komme stærkt igen, nÃ¥r arbejdsløsheden for alvor slÃ¥r igennem – sÃ¥ fÃ¥r arbejderen igen tid til at organiserer sig, og derved bliver arbejderen mere magtfuld – hvor mærkeligt omvendt det end kan virke pÃ¥ en, sÃ¥ er mere fritid ensbetydende med, at folk samles.
Hvad alt klynken over at det arbejdende folk nu skal betale flere afgifter osv. angÃ¥r, sÃ¥ er det altsÃ¥ ynkeligt, at høre pÃ¥ folk, der har levet i 10 Ã¥r med hjælp fra staten ynke sig over, at de nu fÃ¥r en regning – hvad havde i regnet med? Havde i regnet med at klare frisag, nÃ¥r nu jeres huse var steget i værdi?
Intet i livet er gratis… heller ikke en pludselig friværdisstigning pÃ¥ 1.000.000 kr.
Er i øvrigt selv en af dem med pludselig høj friværdi, og arbejde… men altsÃ¥ come on, havde i virkelig regnet med staten skulle blive ved med at lulle jer ind i utopiske scenarier, hvor en almindelig tømrer pludselig skulle til at tilhøre “overklassen”?
test
Jeg forsøger at poste, men kommentarer med links står ikke engang til kontrol hos admin, men er bare væk.
?????
Niels, eneste måde at få links med i en kommentar er at fjerne de 3 w-er samt http
Det fremgÃ¥r her – Danmark havde den laveste vækst i BNP i perioden 1999 og frem til 2009.
evm.dk/publikationer/2011/~/media/oem/pdf/2011/konkurrenceevne-2011/konkurrenceevneredegorelse-2011.ashx
Tilsvarende regner OECD med, at Danmark får en af de laveste vækstrater mod 2026.
@ Niels O
Du spørger, hvorfor man ikke skal tage hensyn til olien. Øh?
1) Danmark behøver ikke at importere olie. Det giver en bedre handelsbalance
2) Danmark kan faktisk eksportere olie, hvilket giver endnu bedre handelsbalance og flere nettoaktiver i udlandet.
Dertil får staten massive indtægter fra dette.
Men olien hører naturligvis op og kan kun bruges en gang.
Her er vækstpotentialet i dansk økonomi:
http://img.borsen.dk/img/cms/tuksi4/media/nyheder.art_grafik/7406_url_343.jpg
Se også netop offentliggjort analyser fra DA og DI. Arbejdsstyrken skal udvides med op mod 200.000 strukturelt, hvis der skal skabes balance i statens budgetter og vækst, så Danmark igen kan være blandt de 10 mest velstående.
SSFR lægger kun op til 59.000 mere i arbejdsudbud og Corydon erkendte i Børsen i torsdag, at man kun så frem mod 2020 og ikke længere frem. DA mener dertil ikke, at man kan holde sundhedsudgifterne nede, da befolkningen bliver ældre og ældre og dermed skrider vækstmålet på 0,8 %. Se Børsen torsdag og fredag d. 26/27 april.
Som tidligere nævnt, burde man sætte den normerede arbejdstid op til 38/39 fleksibelt og droppe den betalte frokost i det offentlige.
Endvidere bør der ses på selskabsskatten. UK har sendt deres ned fra 28 til 23 % og Finland har sendt deres ned fra 26 til 24 ½ %. I forvejen går investeringerne uden om Danmark.
Fjern mellemrum i alle links (dette pga. evt spamfilter)
Balancer i dansk økonomi:
kortlink .dk/aw4b
Nationalregnskabet 4. kvartal 2011:
kortlink .dk/amq6
Betalingsbalancen 2011:
kortlink .dk/amq2
Udvikling i betalingsbalancen siden 1960:
kortlink .dk/9fvw
Udvikling i den økonomiske vækst 1965 – 2010:
kortlink .dk/8bpw
Statens gæld 1975 – 2011:
kortlink .dk/ahmh
ØMU-saldo og ØMU-gæld 2008 – 2011 (marts version):
kortlink .dk/asyk
Offentlig saldo 2000 – 2010:
kortlink .dk/a8sg
Offentlig saldo 2008 – 2011:
kortlink .dk/aw4r
Danmarks underskud femtemindst i EU i 2010:
kortlink .dk/9cnn
ØMU-saldo og gæld i EU 2011 (april-version):
kortlink .dk/axfd
Sund samfundsøkonomi (bla. med offentlig saldo og gæld):
kortlink .dk/apgn
Udviklingen i det offentlige underskud i 2010 (nedjusteringen fra 94 til 44 mia kr):
kortlink .dk/9fvy
Ingen udlandsgæld. Tværtimod nettoformue.
kortlink .dk/9hay
Skattetrykket 1971 – 2011:
kortlink .dk/9hxx
Vækst i EU-landene over tid:
kortlink .dk/axf8
Udvikling I BNP 1998 – 2011 plus andre grafer bl.a beskæftigelse (nederst):
kortlink .dk/9tz9
BNP pr. indbygger i Eurozonen 2003 – 2009:
kortlink .dk/9tzg
Offentlige forskningsbevillinger 2011
kortlink .dk/atbk
Nå, nu lykkedes det. Ja, man kan godt finde hår i suppen, hvis man absolut vil. Men ellers synes jeg, at der har været ganske ok økonomi de sidste ti år.
Ja, jeg synes også, at der er ting, der kunne have været en smule anderledes. Lavere offentlige udgifter, lidt bedre vækst, men jeg forstår godt, hvorfor VK fra 2001 førte en lidt anden linje end tidligere. Ellers havde de ikke vundet regeringsmagten 3 gange.
Alternativet havde været en fortsat S(R)-regreing med endnu større off.udgifter. En fortsat stor statsgæld, som Nyrup slog rekorden med medio 90′erne. Det ligger som bekendt mere til socialister at bruge penge end at afdrage gammel gæld. OgsÃ¥ selvom de skulle erklære gældsafdrag i en eller anden gammel plan.
Men hvad skal så vi lave af fremover, når I nu siger, at olien forsvinder?
Gustav foreslår plastik- og gummiprodukter. Hvad siger I andre?
Men disse ting skal måske heller ikke regnes med i nationalregnskabet.
Hvor står der i øvrigt officielt, at olieindtægter ikke skal medregnes?
Måske er der links, der ikke virker. De er ikke krydstjekket i dag. Sig til, så skal jeg prøve at finde nye.
Niels O
Du kan ikke sætte regnestykket vedr. statsgæld op, pÃ¥ den mÃ¥de du gør – indtil midt i 90′erne var landet stadig meget præget af krisen, fra “fattig 80′erne”.
@Katja Petersen
Jeg har ikke sat noget regnestykke op. Jeg linker bare til stedet med den officielle graf.
Men jeg hører gerne, hvordan man så skal illustrere statsgælden. Post gerne et link.
Niels O
Som du kunne se, var den danske vækst i BNP i perioden fra 1999 til 2009 den laveste i EU. Det samme gælder udviklingen i produktiviteten – samme kilde side 16.
I 2010 og 2011 har lande som Sverige, Norge og Tyskland også ligget over Danmark i vækst i BNP.
OECD skønner, at dansk vækst vil være blandt de laveste frem mod 2036.
SÃ¥ spammer du med links om gælden, men til hvad nytte? At sælge olien i Nordsøen er ikke en bedrift og hvor skal de næste generationer hente pengene – i deres bedsteforældres parcelhuse eller hvad?
M.v.h.
Skal andre lande heller ikke medtage visse ting i nationalregnskaberne, fordi der mÃ¥ske er en formodning om, at “noget” hører op engang ude i fremtiden?
Sveriges jernmalm f.eks.? Skal Norge heller ikke regne deres olie med? Diamantminer i Afrika? You name it.
Er det tilfældet, kan vi jo slet ikke bruge statistikerne til sammenligning.
Niels
Der er relativt mange typer af industrier hvor Danmark har gode forudsætninger
Grunden til at jeg nævnte plastic og gummi-produkter er at det specielt er produktion af den slags produkter som pt overflyttes fra Kina til Vestlige industri-lande som følge af at kombinationen af pris på kvalitet er for dårlig i Kina.
Man skal så heller ikke glemme
a) Kina er med hastige skridt på vej væk fra at være et lavtlønsland
b) Der er stigende muligheder for automatisering og ved automatisering er effekten størst i lande med høje lønninger
c) Produktionen på verdensplan bevæger sig i stigende grad væk fra masseproduktion af identiske emner til at være produktion af kundetilpassede emner og den slags produktion kan i høj grad med fordel placeres i nærheden af det tiltænkte marked. Danmarks styrke har derudover i mange år været produktion af små serier hvor fleksibilitet og hurtig tilpasning baseret på kundeønsker er væsentlige konkurrence-parametre
d) Mange firmaer har oplevet væsentlige IP-rettighedsproblemer ved at placere produktion i Kina, dvs, det har været slemt nok, til at der er en del virksomheder der reagerer ved at tilbagekalde produktion fra Kina osv
@Christian L
Du kan selv være en spammer. Det var links jeg havde lovet Nymand.
Kan du ikke bruge dem, så lad være. Du er jo kun forelsket i vækst. Men så fortæl mig, hvordan vi skal vækste.
Jeg synes det meste af DK’s økonomi har det fint.
Niels O
Poster næsten aldrig links til statistik osv… ved godt i er en tre stykker, der er meget glade for jeres links… smiler… men for det første, ved jeg ikke hvor sÃ¥danne links kan findes pÃ¥ nettet, og for det andet, sÃ¥ er det for nemt at manipulere holdninger med sÃ¥danne links.
Hvis du læser mit ovenstående indlæg, vil du kunne se, at jeg kun forholder mig til sammenhænge, ikke til specielt udvalgte uddrag af sådanne.
Ved godt det nok virker mærkeligt på dig og andre.
Har lagt mærke til, at de fleste, der bruger links på blogsiderne, som regel kun finder links, der kan bruges inden for personernes egen ideologiske holdninger, og at de derfor egentlig bare er farvede af demagogiske udlægninger af personernes holdninger.
At finde links ville for mig tage lang tid… smiler… men det mistænker jeg dig for, at du udmærket godt ved.
@Katja Petersen, 30. april 2012 kl. 18:34
Beklager, Katja, men facts er nu en god ting.
Niels O
Problemet er jo netop, at links ikke er fakta, kun uddrag af en større helhed… smiler… jeg siger ikke, at man ikke mÃ¥ bruge fakta, jeg siger at links pÃ¥ disse blogsider er langt fra fakta – de er smÃ¥ uddrag, der kan tilpasses en holdning, man ønsker at promovere.
Hvis du ser pÃ¥ fx. Breivic, Nazismen, kommunismen osv. sÃ¥ vil du i de forskellige manifester finde forskning osv. udlagt som skinbarlige sandheder – samtlige af disse ideologier bruger sÃ¥kaldt fakta… bare ikke i sammenhænge.
sagt på en anden måde, du repræsenterer ikke fakta, du repræsenterer uddrag af fakta, som du kan bruge ud fra din egen ideologi.
@Katja Petersen, 30. april 2012 kl. 18:48
Så bliver du nødt til at dokumentere, at jeg manipulerer.
Og det gør du med andre facts, som du kan finde.
Jeg har løbende brugt Danmarks Statistik, Finansministeriet (indtil efter valget, da mange gamle statistiker blev fjernet), Eurostat o.a.
Men hvis man ikke kan stole pÃ¥ disse steder…
Påstande gælder ikke. Noget som Gustav Nymand ellers ynder og gerne krydrer med drabelige ord.
Og heller ikke partsindlæg fra andre politiske spillere.
Niels O,
Du gentager jo blot, det med gælden, som er et resultat af salg af olien. Det kan man sgu da ikke bruge til noget.
Ja, andre lande vækster, fordi de er flittigere og mere dygtige og fordi de tilbyder varer og tjenester der giver dem en højere og højere indkomst, mens Danmark sakker bagud og bliver relativt fattigere.
Men om man vil være fattigere end andre og så være tilfreds med at sælge olien er jo et politisk valg.
Du svarede heller ikke på, hvad fremtidige generationer skal leve af, når danskerne i disse år har solgt ud af olien og efterladt olieboringerne tomme.
Niels O
Har nu tænkt mig at fortsætte med mine pÃ¥stande… smiler… og er ikke sikker pÃ¥, hvad du mener med partsindlæg.
I øvrigt… smiler… smart at bruge pÃ¥stand og partsindlæg om andres holdninger for at promovere sine egne holdninger som fakta – ikke at dine holdninger bliver andet pÃ¥stande underbygget af udvalgt statistik.
Men mÃ¥ da tage hatten af for dine kilder – som regel er kilderne noget mere… lad os sige lunkne.
@Christian L
En indtægt er en indtægt.
Jamen, jeg tror ikke, vi løber tør for olie. Det er noget vi har hørt lige så længe, at jeg kan huske tilbage (er 50 år). Man har altid fundet nye felter sidenhen.
Men jeg stillede også dig det samme spørgsmål højere oppe.
Du har heller ikke svaret på, hvad andre lande også skal undlade at tage med som indtægt i deres nationalregnskaber.
Tænk, hvis Tyskland og Sverige siger, at de ikke vil aftage vores produkter om 10 år. Skal vi så ikke medtage salgene til dem i de 10 år?
Derfor skal man da for guds skyld stadig finde på nye smarte indtægtskilder. Hvorfor ikke? Så tjener vi endnu flere penge.
Jeg har bare ikke selv et bud på, hvad det skal være. Men det er heller ikke mig, der kræver. Det er f.eks. Gustav og dig.
Andre typer af produkter;
Vidensprodukter
Eksempel 1:
Der er en vækst i produkter der anvender kamera-teknologi og det er et område hvor Danmark har stærke ingeniør-kompetencer
Eksempel 2:
Danmark har ret gode forudsætninger inden for udvikling af point of care diagnose apparater.
Det forekommer mig, at ændringer i fremtidens sygehus-væsen giver særlige gode fremtidsmarkeder for den slags produkter, da produkter du kan anvende i ambulancen eller i venteværelse til at stille en diagnose eller lave en indledende undersøgelse vil betyde at patienten hurtigere kommer hen til den rette afdeling hvor specialister kan tage over. I gamle dage, ville vedkommende få taget prøver der først skulle sendes til et central-laboratorim og undersøges på nogle meget store og meget dyre maskiner, men fremtiden byder på undersøgelse på stedet ved hjælp af små simple apparater, da situationen med små ungdomsårgange og store ældreårgange betyder at man er nød til at udnytte det veluddannede personale langt mere effektivt.
Eksempel 3:
Sikkerhedssystemer til elnettet. Desto mere integreret ens elnet bliver desto flere sikkerhedssystemet har man brug for, for at undgå den slags uheld der pludselig giver blackouts i adskillige lande på en gang
Tunge produkter;
Globaliseringen har hidtil været drevet af forskellige effekter såsom fortsat faldende transportudgifter, men efterhånden som olie bliver en mangelvarer så vil transportudgifter være stigende selvom anden generationsbiobrændsler vil være med til at sætte en øvre grænse over hvor dyr transport rent faktisk kan blive. Det forekommer dog, at kunne rykke ved kostpris-beregningerne når man skal vurdere, om det kan betale sig at producere forskellige typer af produkter i Asien for dernæst at transportere dem til Europa.
Søkabler og kapacitet til at udlægge søkabler:
Rimeligt indlysende at satsningen på forskellige typer af vedvarende energi vil kræve en massiv udvidelse af energi-transportnettet i Europa
a) Det betyder at energiproduktionen flytter fra nærheden af store byer hvor strømmen bruges til langt ud på landet eller ud på havet
b) På grund af tidsmæssige variationer i vind og sol vil det være nødvendigt at udveksle strøm over store afstande
Som jeg ser det
Der vil fortsat være masser af produktion i Danmark, men
1) vidensindholdet i produkterne vil være støt stigende, dvs der skal bruges et voksende antal ingeniører, programmører og lignende i forhold til tidligere
2) produktionsjob vil i stigende grad være af en type hvor den ansatte skal være håndværker / faglært samt have gode IT-færdigheder i stedet for at være ufaglærte jobs
Danmarks langsigtede vækstpotentiale afhænger derfor at at der bliver gennemført en massiv indsats til at øge arbejdsstyrkens uddannelsesniveau og erfaringsgrundlag.
At sælge ud af arvesølvet, er da ikke en indtægt af ens flid og dygtighed.
Du skriver om Sverige og jernmalm – kan du illustrere hvor meget det skulle udgøre af deres eksport og i givet fald om det pÃ¥ nogen mÃ¥de er et validt argument.
Om hvad Danmark skal leve af? Ja, de skal leve af de produkter som flittige virksomhedsejere kan sælge til forbrugere på det globale marked, fordi disse gerne vil aftage disse produkter.
Det er ikke noget som politikere skal bestemme eller udvikle, men man kan gøre noget ved rammebetingelserne. D.s.v. skat, arbedjsudbud, uddannelse og forskning + veje/infrastruktur.
Indtil 2009 sad VKO på hænderne og gjorde intet for reformer. Så kom den delvist selvskabte finanskrise i Danmark og Løkke fik pludselig travlt.
Så kom den nye regering der straks øgede skatter og afgifter, mens de svækkede rådighedsreglerne, så der røg 4.000 jobs.
Altimens står det hele stille. Boligmarkedet står også stille pga. usikker om skat og beskæftigelse og så kan man sælge så meget af olien som man kan.
Dansk økonomi blev i 00′erne svækket pÃ¥ konkurrenceevnen med op mod 15-17 %, mens tyskerne og svenskerne blev smartere og dygtigere.
Det er det som man skal gøre op med og så holde fingrene fra olieindtæfterne.
@Nymand
Det er jo kanon. Det vælter ud af dig med masser af ideer.
Jeg har dog ingen som helst forudsætninger for at vide, om disse ideer er teknisk gode eller samlet vil kunne erstatte olieindtægterne, som du og Chrstian gerne vil have.
Men lad os da under alle omstændigheder få flere indtægter, hvis vi kan.
I gang med lobbyarbejdet.
@Christian L
Jamen, så hold du fingrene fra olieindtægterne, hvis du vil.
Held og lykke med de offentlige investeringer som løftestang.
Dog meget risikabelt.
Det er som at slukke en ild i en oliebrønd med dynamit.
Enten doserer du for lidt, så branden bliver voldsomt værre.
Eller også for meget, så du smadrer hele brønden.
Men bevares, er du dygtig og heldig, rammer du bulls-eye.
Er rammebetingelserne for at udvikle nye produkter og ydelser ikke til stede i øjeblikket?
Hvad var dine konkrete bud på produkter?
@Christian L
Du behøver ikke at hænge dig i det med jernmalmen. Bare et tænkt eksempel. Men når du kræver, at indtægter fra nordsøolien ikke må medregnes, så må der være adskillige lande i verden, der også har produkter, som måske også engang har en udløbsdato.
Men stadig en indtægt er en indtægt.
Hvor mange % af finanskrisen er selvskabt? Du tænker måske på noget med boligboble, der kom før finanskrisen?
NÃ¥, men sÃ¥ var det da godt, at statsgælden var høvlet helt i bund i start-00′erne.
Ja, det med reformer kunne have været bedre. Men det er nok svært for en mindretals-regering, der hver gang de pippede om det, blev råbt i ansigtet med:
MASSAKRE PÅ VELFÆRDSSTATEN!!!!!!
Niels O
Hvem taler om offentlige investeringer? Jeg taler om, at man skal gøre Danmark konkurrencedygtigt, så der kan blive skabt jobs i virksomhederne.
Først og fremmest skal lønudviklingen i ro. Skatten på arbejde skal ned. Da der p.t. ikke er råderum på statsfinanserne, kunne man med fordel udfase rentefradraget. Det vil give 30 mia.
Selskabsskatten skal klart ned under gennemsnittet i EU og så skal man øge arbejdsudbuddet.
Jobbene skal nok komme. Virksomhederne skal bare have bedre og ikke dårligere rammebetingelser, så de ikke flytter som flødebollefabrikanten Samba eller Langlænderpølser har overvejet.
Om boligboblen, så har Nordea i 2009 beregnet at krisen ville have været 2/3 af den som kom.
Det er vigtigt at huske
virksomheder placerer i stigende grad produktion og forskning hvor de kan se
1) Der er adgang til den nødvendige velkvalificerede arbejdskraft både her og nu men også i fremtiden. Det er en af grundene til at VKO fortjener hårde slag for deres udlændingepolitik samt overophedning af dansk økonomi da,
1a) Det har stigende betydning for tiltrækning af virksomheders investeringer at ens land er attraktivt for veluddannede udlændinge
1b) Overophedningen af økonomien betød at mange unge droppede at tage en uddannelse og i stedet valgte at få ufaglærte jobs inden for byggeri eller service
Europas politikere fortjener generelt hårde slag for at de i stor stil har placeret nedskæringer inden for uddannelse og forskning, da det betyder at virksomhederne fremadrettet i stigende grad vil fravælge investeringer i Europa i forhold til Asien og Amerika.
2) Der er gode financieringsmuligheder og rimelig sammenhæng imellem risiko og indtjening. Den nye RSSF regering fortjener hårde slag for skattestigningerne hvor specielt afskaffelsen af retten til at overføre et skattemæssigt underskud fra et år til det næste er rent gift for muligheden af at tiltrække forskning. De Europæiske politikere fortjener samtidig hårde slag for at de har valgt at det er i øjeblikket og ikke først om nogle år at bankernes krav til solvens skal øges. Det er rent gift for virksomhedernes muligheder for at opnå financiering af nye initiativer.
@ Gustav Uffe Nymand, 30. april 2012 kl. 16:20
Hvilket jo netop er hvad nordmændene gør. De graver dem ikke ned oppe i fjeldet, men investerer dem offensivt.
@ Christian L, 30. april 2012 kl. 20:21
Jeg mener så ikke en regering skal ryste på hånden hver gang en større virksomhed truer med at flytte til udlandet. Den skal naturligvis lytte, men også fortsætte den nødvendige kurs.
Hvis alle disse “gidselaktioner” tages alvorligt hver gang, havde vi en selskabskat pÃ¥ minus 10 pct.
Socialdemokraterne satser på at skabe arbejdspladser og få gang i hjulene, udtaler deres formand.
Men sjovt nok er de ikke interesseret i at BEVARE de arbejdspladser der allerede er her. Dem overlader de gerne til løntrykkere fra øst- og sydeuropa mv.
Men hykleri koster jo ingenting.
Så er der også påstanden om at S er et arbejderparti. Men ledelsen består af højtlønnede akademikere, og Helle TS er vel nærmest EUs forlængede arm.
Har S overhovedet nogen sympati til overs for de almindelige danskere, når det kommer til stykket?
PS: Tænke sig, nu bruger DR en stor del af radioavisernes tid på at fortælle om rene pseudo-begivenheder, såsom filmpriser, restauranters rangfølge, åbning af et konference-center osv. Det er da helt til grin med ligegyldigt smånyt, når de fortrænger information om store og væsentlige begivenheder.
Handler det om at Nordkorea er DRs forbillede?
Preben, der er tale om internationalt anderkendte priser som omtales pÃ¥ de store internationale tv-stationer (BBC, …) samt store internationale aviser.
Det er uvurderlig reklame for Danmark som turistdestination samt reklame for Dansk Design når danske tv-dramaer internationalt viser billeder af hjem fyldt med dansk design.
Man skal ikke glemme, at turist-industrien er en af de brancher som har størst potentiale til at beskæftige danskere med lave uddannelser, så ærligt talt, du burde droppe din jantelovskritik af danskere der har været i stand til at blive verdens bedste på deres felt mens de samtidig skaffer Danmark masser af gratis reklame.
Skal Danmark klare sig i den internationale konkurrence, så er det nødvendigt, at væsentlig flere danskere kommer i verdenselite.
Det nytter ikke med den forældede danske tankegang om at det er godt nok at være med selvom man bliver nummer 2.
Jørgensen forsøgte op igennem 1970′ernes kriser at beskatte Nordsøolien. Han sad med en mindretalsregering, og en borgerlig opposition, der med korslagte arme nægtede at være med til noget sÃ¥dant.
Før de selv kom til fadet.
“Men stadig en indtægt er en indtægt.”
Man kan jo altid sælge nogle landområder. Dansk Vestindien indbragte 25 mio. dollars. Hvad kan vi få for Rømø i dag?
Eller havområder. Sæt den danske trekantdel af Nordsøen til salg, med koncessioner og det hele. Så er vi ude over alt det bøvl med olie og fisk, og det må da kunne indbringe en hel del.
Gustav Uffe Nymand……
Hvor mange potentielle turister sidder mon i udlandet og hører danske radio-aviser? Det kan næppe være mange. Og er det OK at tvære rundt i en film-pris i flere minutter, nÃ¥r det fortrænger mere væsentlig information. I forvejen fÃ¥r vi snart flere oplysninger om fjerne lande end om Danmark. Og hvis den indenrigske informationstid mest bruges pÃ¥ pjat og pseudo-begivenheder og ævl, fortielse og løgn om klimaet, velfærden, co2, ligestilling, kriminaliteten og “verdens lykkeligste folk”, sÃ¥ er vi da langt ude.
Har du slet ikke bemærket at radioaviserne ofte er en parodi på oplysning?
Det handler jo i bund og grund om at Helles “dreame team”, Bjarne Corydon og Thor Møger, har vist sig at være en total fiasko. Claus Hjort Frederiksen ville aldrig have ladet betalingsrings katastrofen udvikle sig til et sandt mareridt for regeringen. Sammenholdt med en regeringschef der kun ser statsministerposten som et karrieretrin pÃ¥ sin mod EU’s top, er der lagt op til fiasko pÃ¥ fiasko de kommende Ã¥r – stakkels Danmark!
Preben, der er tale om filmpriser som giver en hel del omtale på BBC og lignende kanaler
Foreksempel:
bbc.co.uk/news/magazine-17853928
Det forekommer mig dog at være udtryk for den taberagtige danske jantelov, når du siger, vi ikke skal omtale Danmarks internationale succeer.
Der må jeg sige, skal vi overleve den internationale konkurrence som er stadig voksende, så skal vi netop fejre vores succeer for at få flere til at satse på at blive en succes, så jo, det er yderst fornuftigt at danske medier beskriver disse priser.
Gustav Uffe Nymand…..
Det er da OK at nævne pris-uddelingerne kortfattet, men at snakke som om det er månedens eller årets vigtigste begivenhed, finder jeg er at gøre grin med lytterne.
Og BBC er vel ikke afhængig af dansksprogede radioaviser.
Det er jo så forskellen imellem DF og os radikale i en nøddeskal
For DF er det altafgørende om det er 99% eller 100% af alle flag i Danmark som er Dannebrog
For os Radikale handler det om at sikre at Danmark har virksomheder og Institutioner i verdenselite som kan agere økonomiske vækstlokomotiver for vores del af Europa.
Skal Titanic-Danmark overleve fremtidens udfordringer, så er det nødvendigt med vækst og det kræver skabelsen af økonomiske vækstlokomotiver i verdenselite.
BBC er talerør for øko-fascismen, multi-kultur radikalismen og FN konventions absolutismen.
Alle omtalte -ismer har til formål at nedbryde nationalstaternes suverænitet og befolkningernes etniske identitet.
Jeg forsager BBC og alle dets gerninger.
Kære Bent Winther,
Du har en pointe, nÃ¥r du beskriver, hvor svært det mÃ¥ være for regeringen “at sælge argumentet om at arbejde mere”, nÃ¥r arbejdsløsheden er 160.000…men..det mÃ¥ alt andet lige være endnu sværere, hvis man tager knap 1 million mennesker i den arbejdsduelige alder som er helt udenfor arbejdsmarkedet med i betragtning!!!
@Christian L, 30. april 2012 kl. 20:21
Christian Larsen,
NÃ¥, men det er da beklageligt, at du ikke selv er klar over, at du taler om offentlige investeringer.
Jeg havde egentlig lidt mere tiltro til dine evner udi det nationaløkonomiske.
Men det er måske derfor, at du normalt foretrækker Ekstra Bladets Nationen, hvor du jo underligt nok dagligt hylder din store helt Poul Nyrup. Men det er vel ud fra devisen om, at blandt de blinde (Nationens brugere) er den enøjede konge. Der er ikke mange, der har kapiciteten til at modsige dig. I øvrigt synes jeg at erindre, at du engang var af en noget anden mening end nu. Hvad skete der?
Jeg er enig i din betragtning om skatterne, men forstÃ¥r sÃ¥ ikke, hvorfor VK skal klandres, nÃ¥r de foretog tre skattelettelser. Med hylen og skrigen fra bl.a. papegøen Thorning med hendes “ufinansierede skattelettelser…sqwåååk!” som reaktion. Og igen, var VK gÃ¥et hÃ¥rdere til værks med skattelettelser, sÃ¥ havde de skræmt flere midtervælgere væk og havde næppe genvundet to valg. Fact of Life desværre i dette 50/50-land.
Nu bliver det sÃ¥ spændende at se og høre om skattelettelser i den nye skattereform. Mon de røde vælgere sÃ¥ igen forarget skriger om “skattelettelser til de rige”, eller om det nu er ok, bare det er en rød regering, der indfører dem.
Hvis du mener, at socialakrobaterne kan føre bedre borgerlig/liberal politik, så værsgo. Jeg tvivler.
Og igen. Jeg mener, at jeg rigeligt har dokumenteret, at økonomien var ok under VK. Men anerkender igen, at væksten kunne være bedre. Men det er da ikke noget at gå så meget i spåner over.
Der har vel også været andre lande, der havde mere brug for vækst. Og nu er det vel også lettere at vækste fra år til år fra et lavt BNP-niveau end et højt.
Væksten i DK var da meget god 2003-07 (for det meste bedre end Tysklands), men noget svagere de sidste par år (men bedre end Middelhavslandene etc.). Nyrup afleverede en ringe vækst i 2001.
Jeg klapper i hænderne over to ting: Statsgæld høvlet ned og fjernelse af de nyrupske ventelister pÃ¥ hospitalerne i første halvedel af 00′erne.
Den med boligboblen og Nordea 2009 vil jeg meget gerne se. Interessant. Har du et link? Står der så noget om de andre lande, og hvilke ting der her evt. var selvforskyldt op til finanskrisen, og hvor stor andelen så var?
Igen mangler jeg at se dine forslag til ny produktion i Danmark.
Niels, Offentlig pick the winner strategi fungerer ikke i praksis, da sandsynligheden er lav for at politikerne korrekt udpeger vinderteknologier.
Offentlige investeringer bør foretages på områder hvor det forbedre rammebetingelserne for at drive virksomhed såsom
1) Infrastruktur i veje, jernbaner, kloarker (for at hindre oversvømmelser), elnet og dets forsygningssikkerhed (husk pÃ¥ at olie og gas løber tør og det er ikke et hit at blive afhængig af rÃ¥stof import fra Rusland eller Mellemøsten),…
2) Forskning (antal p.h.d-er der uddannes, bevilninger til deres udstyr, skattefradrag for virksomheders forskningsaktiviteter, midler i højteknologi-fond osv)
3) Uddannelse og efteruddannelses-aktiviteter
4) Skattelettelser i marginalskatten således at Danmark tiltrækker flere dygtige individer samt får folk til at yde en ekstra indsats eller være villige til at tage en risiko.
5) Forbedring af virksomhedernes funding-muligheder (eksport-kreditter, fonde der kan give støtte til forskningsprojekter osv)
6) Hjælp til etablering af et hjemmemarked for visse typer af nye produkter. Nogen gange for at virksomheder vil udvikle et produkt er der først nød til at være et marked / efterspørgsel efter produktet. Hvis der er tale om produkter som forbedre produktiviteten i forskellige offentlige sektorer, så giver det god mening at samfundet viser interesse for at investere i at købe sådanne produkter da det så giver en mulighed for private virksomheder for at udvikle et produkt med baggrund i at have et hjemmemarked for senere at gå ud på eksportmarkeder.
Der er andre typer af offentlige forskningsinvesteringer hvor jeg er villig til at acceptere offentlige investeringer selvom sandsynligheden for succes er lav.
Personligt hader jeg betalingsmuren som pesten og finder roadpricing afskyelig, men jeg kan acceptere en større statslig investering i forskning / udvikling af GPS baserede roadpricing systemer.
1) Der er mange lande som gerne vil indføre roadpricing, men der er teknologiske problemer i at gøre det. Det betyder dog, at hvis det lykkes, så er der et større marked og få konkurrenter. Lyder som noget der kan give et eksporteventyr i et højtløns-land
2) Danmark har i forvejen et stærkt teknologisk cluster i forskellige former for trådløs kommunikation og sporing. Forskning i roadpricing giver en mulighed for at styrke det cluster ved at sikre uddannelse af en del nye forskere med relevante kompetencer, dvs hvis forskningen går galt, så har der stadigvæk været en værdifuld forøgelse af dette clusters størrelse og kompetencer som øger sandsynligheden for at store teknologivirksomheder vælger at placere udviklingsfaciliteter i Danmark
@Gustav
Jeg har aldrig advokeret for pick-the-winner. Hvor ser du det? Tværtimod får jeg fnat af lefleriet for og pengekasteriet til specielt grøn energi, som ikke bevisligt (endnu) er en god forretning. Og som er politiske projekter, der kun skal bruges til at vise, hvor åh-så-politisk-korrekte politikerne er. Betalt af skatteborgerne.
Offentlig investeringer giver for mig kun mening, når vi har et privatøkonomisk miljø, der producerer varer, der kan konkurrere og sælges, og hvor der så er brug for uddannelse.
Den anden vej med at investere offentligt, i håb om, at det får penge til at blive (for)brugt af privatansatte mennesker og firmaer, der er engageret af det offentlige, finder jeg temmelig risikabel.
Det KAN lade sig gøre, hvis staten er dygtig og doserer skatteborgernes penge rigtigt. (se min sammenligning med en oliebrand ovenfor) Men det kan også ende med, at pengene er smidt i et stort hul, hvis de privatansattes indtægter ikke herefter benyttes til forbrug, men spares op eller afdrages på gammel gæld. Så er der ikke kommet gang i hjulene.
En nybygget motorvej mellem to danske købstæder giver ikke i selv produktion i byerne, men kun midlertidig beskæftigelse og indtægt til vejarbejderne og deres firmaer.
Men er der af andre årsager kommet produktion til de to byer, ja så er det godt med motorvejen.
Det samme med uddannelse. Giver ikke i sig selv produktion, hvis der ikke er firmaer til at aftage kandidaterne. Og så rejser de bare til udlandet. Skatteborgernes penge igen spildt, da de uddannedes nyttighed giver produktion i andre lande.
Men er firmaerne og produktionen her, er det selvfølgelig godt med uddannelsen.
SÃ¥ offentlige investeringer er noget af et casinospil.
Derfor går jeg også ind for skattelettelser og lavere skattetryk, men det skal ske i små ryk og et sejt langt træk, for ikke at lave karambolage med de andre økonomiske parametre, som i fald ville kunne betyde helt forkerte konsekvenser i økonomien.
Når alt det er sagt, mener jeg dog ikke at rammebetingelserne her og nu er så ringe, at det bør afholde innovatorer og iværksættere at forsøge sig. Men jo, betingelserne må ikke blive meget værre. Og må gerne forbedres.
Så please, stop nu det der Titanic-Danmark snak. Hvad vil du iøvrigt kalde Grækenland så?
Grækenland kalder jeg en fejlet stat der er gået statsbankerot
Pointen er dog, at virksomheder investerer hvor infrastruktur og kvalificeret arbejdskraft er tilstede.
Virksomheder bygger jo ikke et forskningscenter eller en fabrik i et område hvor der ikke er den nødvendige kvalificerede arbejdskraft eller den nødvendige infrastruktur.
Vedrørende grøn energi, så forekommer det mig, at de nuværende danske energi-planer er fornuftige
1) Olie og Gas vil slippe op og det betyder at Danmarks energiforsygning skal erstattes af noget andet
2) Det er en fordel hvis erstatningen til olie og gas energi ikke vil skabe afhængighed af energi-import fra Rusland eller mellemøsten da de bruger olie-boykot som strategisk våben til at tiltvinge sig fordele
3) Den nyopførte energiproduktion skal helst ikke være afhængig af import der belaster betalingsbalancen
4) Væksten i fjernøsten samt faldende beholdninger af andre ressourcer betyder at andre typer af energi-produktion vil være stigende i pris
5) Jobs til produktion af energi-infrastruktur skal helst i størst muligt omfang gå til Danske virksomheder. Kombinationen af vind + biomasse er i den sammenhæng rimelig fornuftig
6) Der skal helst være stabile politiske rammer for at øge virksomhedernes rammebetingelser for at foretage investeringer, så alt i alt, så er regeringens politik på det område rimelig fornuftig.
Vedrørende solceller, så er der ny teknologi på vej til produktion af dem, som betyder en væsentlig prisreduktion i produktionsudgifterne. (Se side 8 special report manufacturing and innovation i the economist april 21-27 2012)
Det interessante er faktisk, at det ser ud til at gøre det økonomisk rentabelt at producere solcellerne i den region hvor de skal bruges i stedet for at producere dem i Asien og dernæst transportere dem til Europa eller Amerika.
–>> Skrevet af Niels O, 1. maj 2012 kl. 12:18
Hvilke offentlige investeringer taler du om?
Som du kunne se længere oppe, var BNP væksten fra 1999 til 2009 til svageste i EU. Frem mod 2036 er den også i bunden.
00′erne var et spildt Ã¥rti og igen. Det med gælden kan man ikke bruge til noget. Olien er hentet op i Nordsøen og solgt. Dette er ikke Foghs og Løkkes fortjeneste.
Som jeg skriver, må der mange håndtag til. Arbejdsmarkedsreformer og lavere skat på arbejde.
Ved at fjerne rentefradraget er der 30 mia. til skattelettelser. Det kan sænke arbejdsmarkedsbidraget med 2 % point og sænke topskatten fra 15 til 5 %. Det skal så være over en årrække og med overgangsordninger, men er fuldt ud finansieret. Pt. nyder boligejerne godt af ultralave renter, så det er nu det kan ske.
Selskabsskatten skal også ned.
Hvilke produkter der skal produceres afgør forbrugerne på det globale marked og de virksomheder i Danmark der forstår at udnytte de bedre rammer.
M.v.h.
@Christian L, 1. maj 2012 kl. 16:03
“Hvilke offentlige investeringer…?”
Desværre må jeg nu indse, at du er decideret økonomisk tilbagestående og politisk urealistisk. Og i øvrigt blot gentager ligegyldigheder.
Og nye produkter kan du ikke fremvise, men blot skælde andre ud.
Dygtig dreng. Tilbage til Ekstra Bladet med dig. Det er nok også det rette miljø for dig.
Ingen grund til at spilde mere tid.
@Gustav
Du svarede ikke på, hvor jeg havde udtalt mig positivt om pick-the-winner. Som du jo skyder mig i skoene.
Staten bygger heller ikke (og bør ikke bygge) en motorvej, hvor der ingen produktion er.
Og du forstod måske ikke min redegørelse om offentlige inversteringer som løftestang?
For det første er det et fornuftigt tidspunkt at gennemføre offentlige infrastruktur-investeringer
1) Der er masser af ledig-kapacitet i økonomien dvs meget begrænset risiko for at det skal give inflation eller ekstra lønstigninger
2) Den danske netto-gæld er lav (helt præcis 3,5% af bnp) selmom ØMU-gælden er væsentlig større men ved opgørelse af den er der ikke have højde for statens store konti i nationalbanken, indestÃ¥ende i statslige fonde samt værdien af statslige aktieposter. I og med, at statsobligationerne allerede er solgt til at dække forventede budgetunderskud i 2012 og 2013 (og det før seneste nedskrivning i forventede budget-underskud), sÃ¥ er Danmark ikke i fare for likviditetsmæssige problemer fra fejlede statsobligationsauktioner og renten pÃ¥ obligationerne er ekstrem lav, sÃ¥ det giver god mening at investere statslige penge i infrastruktur i omrÃ¥der hvor det i forvejen giver transportmæssig mening at forbedre infrastrukturen. Jeg taler sÃ¥ ikke om motorveje der skal forbinde 2 punkter i “the middle of nowhere”
Jeg taler om initiativer såsom udvidelse af indfaldsvejene til København, udvidelse af transport-koncepter såsom førerløs metro i centrum af de store universitetsbyer osv.
Jeg burde her uddybe:
Fremtidens vækst sker specielt i og omkring store universitetsbyer da vidensindhold i produkter er støt voksende
Det giver derfor god mening hvis Danmark investerer penge i førerløse metroer i landets største universitetsbyer (København, Århus, måske et par ekstra som Ålborg og Roskilde)
Udover at det styrker infrastrukturen i det der vil være landets vækstlokomotiver så er førerløs transport en god forberedelse af samfundet på en virkelighed med flere ældre og færre unge
@Gustav
For xxx’ende gang: Pick-the-winner?
Og konklusion igen: Du har ikke forstået, hvad jeg siger om offentlige investeringer.
Altså, jeg gjorde opmærksom på, at jeg ikke tror på pick the winner strategi, da offentlige investeringer ofte forbindes med pick the winner strategi.
Jeg mener dog, at der netop ikke er tale om pick the winner strategi med den nuværende energipolitik, da det er et forsygningssikkerheds-spørgsmål at foretage energi-investeringer som følge af en fremtid med nordsøolie der vil holde op og stigende forbrug i fjernøsten af energi produceret ved hjælp af fossiler brændstoffer.
Derudover er det god borgerlig-liberal politik (anbefalet af the economist og et stigende antal kapitalfonde), at man i en situation som den nuværende i lande der har lav statsgæld som andel af bnp skal foretage offentlige investeringer i forskning, infrastruktur og uddannelse for at hindre at økonomien glider ind i en depression.
I øjeblikket er de EU-lande der stadigvæk har lav gæld igang med at gentage Hoovers fejltagelser fra starten af 30-erne.
Det er stadigvæk nødvendigt med reformer som på kort sigt
1) Øger arbejdsstyrken
2) Forbedre konkurrenceevnen
3) Forbedre produktiviteten
Det skal dog kombineres med
Øgede offentlige investeringer i
1) Infrastruktur
2) Forskning
3) Uddannelse
Konsolideringen af de offentlige budgetter bør så gennemføres på mellemlangt og langt sigt
Det betyder, at man her og nu vil være nød til at gennemføre omprioriteringer af de offentlige budgetter hvor der skal fjernes midler fra ikke-vækst generende velfærd (overførselsindkomster, bureaukrati og kontrol, …) for at frigøre midler til ovennævnte investeringsomrÃ¥der samt nødvendige reformer.
@Gustav
Jeg vil aldrig kunne trænge igennem til dig, lige gyldigt hvordan jeg argumenterer, ligegyldigt hvordan jeg dokumenterer, og ligegyldigt hvor mange gange jeg stiller dig de samme spørgsmål. Det har jeg indset nu.
Du er lÃ¥st i din egen virkelighed – i dit eget vakuum.
Jeg er bare så ked af, at når du fremover fortsætter din retorik om VK-regeringen, som du stadig selv har meget svært ved at dokumentere, så vil der desværre være læsere her på Berlingskes blogs, der tager dine ord for gode varer. Som ikke stiller spørgsmål til dig.
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre fra nu af.
Egentlig bør jeg fortsætte og være lige i haserne på dig og afsende mine økonomiske links.
Men igen som ventet her på bloggen ignorerer du mine links med den brede vifte af økonomiske facts og fokuserer på tre-fire hår i VK-suppen, som jeg altid vil medgive har været der.
Men hvis man for evigt vil gøre Preben Elkjær til elendig fodboldspiller, fordi han brændte et afgørende straffespark ved EM i 1984, ja så orker man kun så længe at modsige folk.
Deprimerende.
Slut herfra.
“NÃ¥, men det er da beklageligt, at du ikke selv er klar over, at du taler om offentlige investeringer.
Skrevet af Niels O, 1. maj 2012 kl. 12:18″
____
Det er dig der taler om offentlige investeringer i denne trÃ¥d – ikke mig.
Det er dig der igen og igen fremhæver lavere gæld (som følge af slg af olie) som et succesmÃ¥l i 00′erne.
Beklager, men finder det svært at kommunikere med dig.
Niels, den skattefinancierede velfærdsstat er et pyramidespil hvor man til nød kunne få statsbudgettet til at hænge sammen, da
1) Der var små ældreårgange på pension, små ungdomsårgange under uddannelse og store årgange ude på arbejdsmarkedet
2) Det væltede ind med oliemilliarder fra Nordsøen
3) Den internationale konkurrence var ikke nær så hård og Danmark havde en relativt bedre uddannet befolkning end udlandet
4) Man havde verdens højeste skattetryk
5) Man havde en mindre offentlig sektor end i dag
Der er så noget af et problem, når
1) Små ungdomsårgange træder ind på arbejdsmarkedet, store ældreårgange går på pension og de vil komme til at leve længere som følge af dyre hospitalsbehandlinger
2) Nordsøolien er på vej til at slippe op
3) Markant højere international konkurrence og det i en situation hvor Danmarks konkurrenceevne er i ruiner som følge af Fogh’s selvskabte boligbobbel og udvidelse af den offentlige sektor
4) Et udland som i høj grad haler ind på Danmarks uddannelsesniveau
@ Christian & Gustav
QED
Ja ind til nu har regeringen kun bekriget sig selv. Enhedslisten er et godt eksempel. Alle bekriger alle.
Westager ligger heller ikke på den lade side, det er dog godt at hun kan holde EL lidt i ro når statsministeren ikke kan.
De glemmer helt at bekrige DF som roligt kan holde ferie. De glemmer også at bekæmpe de arbejdsløse. de glemmer også at bekæmpe krisen. De glemmer også at bekæmpe EU. De glemmer i det hele taget at bekæmpe alt andet end regeringen selv. Og godt for det. Fortsæt dødedansen. Fred være med dem. Og lad nørre bro sejle sin egen sø som islamst enklave midt i københavn.
Tag og smut regering.
Skriv en kommentar