Regeringen og Enhedslisten varmer op til efterårets chickenrace
96 kommentarerMotorerne er startet, der gasses op og ned, adrenalinet pumper i kroppen. Hvem bøjer først af? Hvem overgiver sig? For hvem bliver presset for hårdt? Enhedslisten og regeringen er i gang med et historisk chickenrace, som formentlig først finder sin afgørelse hen på efteråret.
Gruppeformand Henrik Sass Larsen (S) svarede i dag igen med at kalde Enhedslisten for et “ekstremt parti” og sige, at man hellere vil afgive magten end at lade sig dirigere af Enhedslistens hovedbestyrelse af leninister og trotskister. Kommunister skal ikke styre Danmark.
Så hvad er det, der foregår? Er det blot det traditionelle forspil forud for afgørende forhandlinger - en rituel stammedans før en forbrødring til efteråret om næste års finanslov. Eller er det en ægte krise, som i sidste ende kan føre til det store brud?
Lytter man til de indre linjer så er krisen dyb og tonen helt uforsonlig. På føresæderne af begge biler er man angiveligt ved at forberede sig på, at det kan gå galt, og det fatale sammenstødet kan blive en realitet.
For regeringen drejer det sig om at få tæmmet støttepartiet og få fastslået rangorden en gang for alle. Hvis Enhedslisten skal true med at vælte regeringen, hver gang man laver forlig til anden side, så bliver det en ulidelig og helt umulig regeringsperiode. Man forstår ikke, at Enhedslisten ikke bare kan indtage den samme position som under Nyrup-regeringerne i 90erne, hvor partiet også var parlamentarisk grundlag. Dengang var man nogle gange med og andre gange ikke, og i tilspidsede situationer spændte man et sikkerhedsnet ud under regeringen.
Til det siger Enhedslisten to ting: For det første var man i 90erne ikke nødt til stemme for finansloven. Praksis var på det tidspunkt, at alle “ansvarlige” partier stemte for den samlede fiananslov. Senere er praksis blevet, at afstemningen om finansloven er en test af regeringens parlamentariske grundlag. Derudover mener Enhedslisten at regeringens politik er langt mere blå, end man havde forudset og langt mere liberalt borgerlig end under Nyrup. Til begge dele siger regeringen: Bullshit. Afstemningen om finansloven er reelt en tillidsafstemning om regeringen, og hvis Enhedslisten vil vælte den, så kan de jo bare gøre det og tage ansvaret for det.
Og blå eller rød? I regeringen, siger man, at man fører den politik, som er angivet i regeringsgrundlaget, og i 90’erne førte man en økonomisk politik, som var mindst ligeså skrap over for de ledige for eksempel.
For regeringen synes der at være endnu mere på spil. Mister man regeringsmagten efter bare et år, og tvinges man til at realisere den massakre af både S og SF, som målingerne tegner til lige nu, så vil det formentlig udløse en udskiftning af ledelserne i de to partier, og der vil gå mange år, før man igen kommer til fadet.
Så det kan godt være at man puster sig op nu og trykker utålmodigt på gaspedalen, og at forholdet mellem regeringen og Enhedslisten er lagt nederst i dybfryseren, men de objektive kendsgerninger peger fortsat på, at de når hinanden og undgår sammenstødet på midterlinjen. Så må de derefter slås om, hvem der er skal kaldes “kylling.”
96 kommentarer RSS feed
Ja, de puster sig op. Hanekamp i agurketiden. Og det kan ende galt for begge parter. Men ikke nødvendigvis som alle kommentatorer synes at forestille sig: med et valg. Det er nok mere sandsynligt, at regeringen blot træder tilbage og overlader den varme kartoffel til det største parti – Venstre – der så skal søge at få et flertal bag sin politik (hvis det parti ellers har nogen for tiden).
Hvis Løkke skal finde et flertal bag sig, bliver det interessant at se, om R skifter side, og hvad det partis vælgere siger til det. Ellers skal det blive morsomt at se Kjærsgaard og Samuelsen i varm omfavnelse som støttepartier for en V-mindretalsregering (eller en VR regering med Vestager i front?). Og Ø skal nok ikke regne med vedholdende ros og vælgeropbakning for at bringe Løkke tilbage i Sankt Jørgens Gaard i en længere årrække.
Korrekt analyse på nær et par mulige tendenser…
DF har været og vil være uden indflydelse under en vk og lib regering, måske vælger de at gå sammen med s.sf.r hvis de får nok tilbudt!
Enhedslisten burde vælte regeringen til efteråret hvis de ikke får mere af deres politik indført og færre Radikal politik. Men det bedste ville ha været at udskifte R med DF, så ville tingene få en mere rød drejning. (nå ja, også hvis men udskiftet s med DF, men så skal nogen flere fra S gå til venstre.). En DF,s,sf,enhl regering med en stram indvandrerpolitik, kan godt sælges til befolkningen. 419 somalske nye indvandrer fik R indført i år, bare fra dette land. ikke ligefrem ansvarlig politik i en krise mens vi mangler at uddanne vores egen store masse på overførelser og uden muligheder! Men selvfølgelig vi kan takke alle disse berlingske læsere der nødstemte hos R, for denne nye flygtninge bølge.s
Om det er Helle eller Løkke der fører uretfærdig og asocial politik kan da være fuldstændig ligegyldigt; så herfra skal lyde en stor tak til EL for at sætte regeringen stolen for døren, og dermed varetage vælgernes interesser fremfor politikernes.
Helle og co. har valgt at føre VKO’s uligheds politik til ende og lade alt hvad der kan kravle og gå betale for deres egne plyndringer via boligboblen. Det kan aldrig blive EL’s problem, at de siger massivt fra over for den slags – tværtimod.
De stakkels røde vælgere.
De ved ikke, hvor de skal løbe hen nu.
Først bliver de kyst fra S og SF over i armene på EL. Og så prøver Sass at lokke dem tilbage ved at kalde “Enhedslisten for et ekstremt, venstreorienteret parti, der ønsker sig et klasseløst, kommunistisk samfund.”
Ikke fordi det overhovedet er forkert (er 2+2=4?), men fordi mange røde vælgere ikke er klar over det.
Men hvorfor skulle de komme tilbage?
Og hvor løber en rød vælger ellers hen? Der er ikke flere hjørner at flygte hen til i det røde hønsehus.
Men meget underholdende at se på for os andre….
Skænderierne og uenighederne mellem S, SF og EL overrasker ikke; men hvad med Margrethe Vestager ??
Hørte hende i DR for et par dage siden, hvor hun om den førte politik bl.a. udtalte, at danske politikere ved jo godt, at den økonomiske politik i et lille land som Danmark ikke har indflydelse på verdensøkonomien – og nanvlig økoniomien i de lande vi handler med – som jo er det, der forrínger Danmarks situation.
Det sige hun få måneder efter at hun – og medens hendes lejtnanter fortat – bebrejder den forrige regering, at den ikke var i stand til at hindre den økonomiske nedtur.
Er Vestager da lige så utroværdig som hendes to regeringspartnere?
Henrik Sass Larsen skal undtagelsesvis have ros: Enhedslisten er et ekstremt parti. Enhedslisten arbejder for et kommunistisk samfund og kommunister er anti-demokrater og anti-demokrater burde få vores alle sammens urin i kog.
Navnet Enhedslisten er vildledende etikette-svindel der burde få Forbrugerstyrelsen til at se rødt.
Og til alle demokrater, både i og uden for folketinget: vågn op. Antidemokrater spiller en nøglerolle som de facto parlamentarisk grundlag for den siddende regering – det er en skandale og et vidnesbyrd om naivitet og historieløshed.
Niels O: Jeg tror du misser pointen. Det handler ikke om kommunister, Røde eller Blå.
Det er selveste demokratiet og tilliden til det der er under afvikling. Og det griner du af, fordi du tror du er på vinderholdet???
Det er helt korrekt af Sass at svare tilbage til EL. EL er nød til at acceptere at regeringen laver forlig med de borgerlige nogle gange og med EL andre gange. Det er det samarbejdende folkestyre når det er bedst.
Når man tager i betragtning, at regeringen tiltrådte samme dag som folketingsåret startede, så er det alligevel imponerende hvad der er opnået af målsætningerne i regeringsgrundlaget i det første folketingsår.
EU fik færdiggjort aftalen om “energieffektivisering” ved at man fik overbevist de andre lande om, at det var måde at få skabt vækst og arbejdspladser samtidig med at man får løst miljøproblemer og skabt mere uafhængighed af olie- og gasleverandørerlande.
Udover at det også er lykkedes at indgå flere brede forlig – Energiforliget, Skattereformen og Førtidspension/fleksjobreformen – så har regeringen også kunne samle flertal uden om de borgerlige/liberale når andre punkter har skulle sikres.
Derfor er der nu en række hængepartier som skal løses ved den kommende finanslov: Sikring af en mere effektiv indsats med videruddannelse af arbejdsløse, skattefradrag for fagforeningskontingent m.m. således at de emner som var oppe til behandling ved 3-partsforhandlingerne kan sikres på anden vis, og hvor dette formentlig skal bæres igennem i samarbejde med Enhedslisten.
@Søren Revser
Yeah Right! Typisk rødt at gøre krisen i rød stue til en krise om demokratiet.
Var det også isbjerget, der fik skylden for, at Titanic gik ned?
Niels O: Det er det jeg siger, du har ikke forstået det.
Man kunne jo også sige, at SRSF regeringen tør hvor VK var nogle tøsedrenge.
Alle partier fra SF til V snakker om det brede samarbejde, men hvor VK regeringen gav DF vetoret i et og alt, siger SRSF regeringen fra og beholder “serveretten” ind mod midten.
Vi bor i et samfund hvor regeringsmagten har det med at “hoppe” mellem fløjene en gang eller to i hver generation. Derfor er det til enhver tid det mest stabile for et dansk samfund at det parlamentariske arbejde sker ind mod midten.
Hvis man er enig i den tanke, må man vel også spørge sig selv om hvad der ville ske, hvis der endnu en gang blev et flertal i folketinget bestående af VK og DF.
Al mulig ros til regeringen for at turde tage opgøret og give det brede samarbejde en chance – også selvom man mister EL som “parlamentarisk grundlag” og V nærmest virker som om deres primære interesse er at sabotere alt det de kan komme af sted med (hvad enten det tjener Danmark eller ej).
Det synes jeg faktisk i sig selv er al mulig ros værd.
Sass Larsen har en pointe: Magten kan ikke være det vigtigste, det må politikken være.
Og det er sørme på tide, at nogen gør klart opmærksom på, at Enhedslisten er et levn fra fortiden med en flok marxister-leninister, betonkommunister, trotskister og alt muligt andet skrammel til fælles.
At der formentlig er mængder af vælgere til denne skraldespand, må skyldes manglende historisk bevidsthed hos disse vælgere.
Så thumbs up til Sass Larsen i denne omgang.
Man kan vel stille spørgsmålet, hvem vælter egentlig hvem…Hvis Enhedsliten ikke kan lide det der fremlægges sidst i efteråret og ikke vil lægge stemmer til, er det vel egentlig S – R – SF regeringen der vælter sig selv, og ikke Enhedslisten, hvis regeringen selvfølgelig ikke har fået oppositionen med på finansloven…
Og når Gruppeformanden Henrik Sass Larsen udtaler: Enhedslisten er et “ekstrem parti” og han hellere vil afgive magten, end at lade sig diregere af Enhedslistens hovedebestyrelse, er da helt fair, men kommer der virkelig derhen, så lur mig, så er magtens sødme mere værd en de ord Henrik Sass Larsen udtaler…Hvem husker ikke ordene, det bliver over mit lig, at socialdemokraterne stemmer på forringelser på efterlønsordningen, alle ved i dag, at socialdemokraterne medvirkede til at den tidligere borgerlige V – K – regerings tilbagetræknings – reform. blev vedtaget i folketingssalen her i 2012…
Og ja,når vi kommer til næste valg, vil både SF og Socialdemokraterne se sit Waterloo, og lur mig, der vil gå over 20.år før både SF og Socialdemokraterne bare til nærmeste vis vil kunne danne regering igen…Ja man kan vel egentlig høfligst sige, at det bare skete efter otte måneders regeringstid…
God Eftermiddag,
Erling Drews…
@Thomas H Jensen
“… og V nærmest virker som om deres primære interesse er at sabotere alt det de kan komme af sted med.”
Hold venligst V uden for denne sommerfarce om regeringens opgør med sit eget støtteparti. V har netop indgået aftale om en skattereform og en fleksjobreform. Kan man forestille sig en mere forhandlingsvillig opposition?
SRSF og kun SRSF bærer ansvaret for den store tillidskrise til deres vælgere og til deres støtteparti..
Det er en stor fornøjelse at konstatere, at regeringen er på vej mod total opløsning. Ikke alene angriber Sass Larsen med sine rockermanerer fra Køge regeringens eget støtteparti, SF angriber også Sass Larsen for at gøre det. Krisen og spliden er total.
Den ideologiske revne mellem rød og blå politik, som går ned gennem SRSF bliver for hver dag større.
Der udskrives ikke valg – nej.
Regeringen trækker sig og overlader regeringsmagten til Venstre.
Ingen med sine fulde fem i orden vil halvere – eller helt udslette sig selv med et valg. Slet ikke Socialdemokratiet.
Spændende bliver det d. 30. august 2012 om Enhedslisten vil fortsætte med at kaste med brosten mod deres nærmeste.
Enhedslistens krav til en finanlovsvedtagelse vil helt givet blive en alt for stor mundfuld for fr. Margrethe Vestager, som så vil beordre Statsministeren til at forlade sit kontor og overlade stol og bord til hr. Løkke.
Fr. Margrethe Vestager har selvfølgelig forinden afsøgt muligheden hos hr. Løkke og bedt ham om at udelade al indflydelse i fremtiden for Dansk Folkeparti.
Fr. Margrethe Vestager har det bestemt ikke godt med disse yderpartier, her forstås Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Hun kan slet ikke se, hvorfor de overhovedet skal være i stue sammen med hende. De lugter jo, har ingen pli og er ret besværlige med deres yderligt gående og for fr. Vesteager helt virkelighedsfjerne krav.
Nej vi får i efteråret en regering bestående af V og K, med støtte fra de Radikale og Liberal Alliance.
Søren Revser
“Det er selveste demokratiet og tilliden til det der er under afvikling.”
Tjah, her er du helt på linje med Zenia Stampe. Demokratiet er under angreb fra alle sider. En presse som taler magthaverne imod (Berlingske), manglende respekt og samarbejde imellem regeringen og deres støtteparti Osv. Osv….
At snyde sig til regeringsmagten ved løgn og bedrag, er åbenbart ikke et problem for demokratiet..
Det er det faktisk ikke i min optik. Vælgerne skal nok vide at straffe bedraget, så vi har set den sidste socialdemokratiske regering, nogensinde…
Men det må da være et problem for dig, som er enormt optaget af demokratiets velbefindende..
Eller er det kun når regeringen svajer på sit rådne fundament, at du ser demokratiet i fare..
Henrik Petersen: Tror du ikke også de bare er en lille smule nazister, nu du alligevel har alle automatkortene oppe af lommen.
Nej du, jeg tror godt vi kan slå fast, at S+SF har kørt linen ud, og de kommer ikke til at tørre deres egen uduelighed af på nogen andre end dem selv. Og så kan Suzuki Sass buldre og true alt det han vil.
Nok er nok, befolkningen vil ikke nøjes med en tur mere i svindelkarrusellen, de vil have en løsning.
Jeg må være meget dårlig til at forklare mig selv
Der er flere her på kommentatorsporet, som er inde på, at Helle Thorning-Schmidt til efteråret vil lave en “Anker”, dvs. overlade regeringsmagten til de borgerlige uden sværdslag. Det tror jeg ikke er en realistisk mulighed, hvis S har taget ved lære af historiens fejltagelse. Langt mere sandsynligt er det, at Helle Thorning-Schmidt træder tilbage som statsminister og leder af Socialdemokratiet og overlader ansvaret til en person, som står uplettet af løftebruddene over for vælgerne.
Niels Poulsen
Den model, du forestiller dig, er urealistisk. Regeringen vælter, hvis den får et flertal mod sig på finansloven. Og så nytter det da ikke at skifte leder i et eller flere af de nuværende regeringspartier. Regeringen må træde tilbage med eller uden at udskrive valg. Det eneste taktisk fornuftige er naturligvis IKKE at udskrive valg og udstille, at V faktisk ikke har et alternativ. Eller kun kan få det ved at få R til at skifte side for en kortere eller længere periode, dvs indtil det er opportunt for R at få et valg.
Enhedsliste – varm luft!
Jeg så et indlæg i en blog, først troede jeg, det blot var en historie; men da jeg fik den nærlæst, og havde hørt JS-N, var jeg ikke i tvivl, den måtte være sand – virkelig foregået:
Johanne Schmidt-Nielsen var oppe i en rød varmluftballon og indså, at hun var faret vild.
Hun reducerede højden og fik øje på en mand på jorden. Hun gik længere ned og råbte til manden. ’Undskyld; men du må hjælpe mig? Jeg har aftalt et møde med en veninde for en time siden; men jeg ved ikke, hvor jeg befinder mig’!
Manden svarede. ’Du befinder dig i en rød varmluftballon ca. 30 fod over havet på 55º41’00” nordlig bredde og 12º34’45” østlig længde’. ’Du må være tekniker’, sagde kvinden. ’Det er jeg’, svarede manden; ’men hvordan vidste du det’? ’Tja’, sagde kvinden. ’Alt hvad du har sagt, er teknisk korrekt; men jeg har ikke nogen anelse om, hvad jeg skal bruge oplysningerne til. Faktum er, jeg stadig ikke ved, hvor jeg er. Det eneste jeg har fået ud af din hjælp, er – jeg er endnu mere forsinket’!
Manden på jorden svarede. ’Du må være kommunist’. ’Det er jeg’ svarede kvinden; ’men hvordan kunne du vide det’? ’Det er enkelt. Du ved ikke, hvor du er, eller hvor du skal hen. Du er kommet op ved hjælp af varm luft. Du har indgået en aftale, som du ikke er i stand til at holde, og du forventer, at folk under dig skal løse dit problem. Faktum er, at du befinder dig i samme situation, som du gjorde, før du traf mig; men nu er det pludselig min fejl’!
@Elisabeth Rasmussen
“Regeringen vælter, hvis den får et flertal mod sig på finansloven. Og så nytter det da ikke at skifte leder i et eller flere af de nuværende regeringspartier.”
Jamen, derfor er det vigtigt for S at få udskiftet Helle Thorning-Schmidt hurtigst muligt, f.eks. med Mette Frederiksen. Det kan godt nås inden, at Finansloven skal vedtages. Se, hvor hurtigt det gik med at få fjernet Lene Espersen hos Konservative.
At overlade regeringsmagten til V uden sværdslag vil skabe et billede af, at SRSF resignerer, at al den kritik, som er regnet ned over dem, siden de kom til magten, har været sand og retfærdig.
At Anker Jørgensen frivilligt overlod magten til Poul Schlüter i 1982, har man i S siden bitterligt fortrudt. Det betød mange års politisk ørkenvandring. Det kommer man ikke til at gentage, med mindre at man virkelig er så ”blank” som sociologen Henrik Dahl påstår.
-> Søren Revser, 9. juli 2012 kl. 13:49
“Jeg må være meget dårlig til at forklare mig selv.”
Jo, nu du selv nævner det.
Og med hensyn til, hvorvidt der også skulle være nazister i Enhedslisten:
Jo, det ville ikke undre mig.
I hvert fald bærer Enhedslistens ungdomsfraktion SUF, et tæskehold med mindelser om nazisternes Sturmabteilung SA, visse erindringer frem. Og de er ikke kønne, skulle jeg hilse at sige.
Men prøv med lidt historieundervisning, hr. Revser. Dermed kan man dog komme et stykke vej.
Ikke at jeg mistænker dig for at være inden for pædagogisk rækkevidde.
Og hr. Revser: Jeg kan komme i tanke om adskillige episoder, hvor venstrekommunister gik hånd i hånd med indvandrerunge, der hader jøder.
Men prøv det selv:
På med jødestjerne og kalot samt en gåtur – uden bodyguards – op ad Nørrebrogade og Frederikssundsvej. Så skal du nok opleve både multikulturalismen samt venstrekommunisterne (såfremt de ellers er stået op af deres hashrus) for fuld udblæsning.
@ Niels Poulsen, 9. juli 2012 kl. 14:54
Delvist enig. Det er ikke, så talentmassen i Socialdemokratiet ligefrem er voldsom, men efter at Mette Frederiksen har forladt skrigeskinkepositionen, er hun jo blevet helt fornuftig at høre på.
Nicolai Wammen er nok heller ikke et dårligt bud. Nick Hækkerup ej heller. Om et par år Sass Larsen, når stormen fra Køge har lagt sig.
Det dårligste bud er vel HTS selv. Luddoven, ligeglad og formentlig mest fokuseret på en højt betalt post i EU.
Der må være basis for en børnebog: “Find Helle”.
Der siges uendelig meget om Sass – men han – -
ud af hele den fløj – ytrede sig da han fik lov – vi og SF
tabte valget – en indrømmelse af dimensioner – dey ville have klædt anføreren at præciere.
Nu giver han klart udtryk for – at – EL bærer ansvaret for
regeringens overlevelse – det er jo sandheden i en nøddeskal – .
Så godt gået Sass – der bliver sat ord på realiteterne.
Små Johanne blev tørret af Sass!
Jeg stemmer godt nok Liberal Alliance til næste valg, og er derfor politisk uenig med Sass, men jeg vil dog i denne sammenhæng rose manden for at sige tingene ligeud. Håber bare at de der pt overvejer at sætte kryds ved Enhedslisten ved næste valg, vil genoverveje dette en ekstra gang.
Jeg håber at Venstre når de overtager regeringsmagten vil indgå i regering med k og LA og bruge R som parlamentarisk grundlag.
Løkke burde have lært af sit nederlag ved sidste valg og forstået at vælgerne blev trætte af samarbejdet med Dansk Folkeparti.
Henrik Petersen: Hvor er jeg dog glad for den slags udmeldinger, som til fulde bekræfter hvilket sort hul Danmark er havnet i, og hvorfor.
Så bliv endelig ved. Sandheden skal frem ligegyldigt hvor træls den er.
Jens Hansen: Tja hvis jeg mødte en tekniker på jorden, der hævdede at jeg befandt mig over havet, så ville jeg nok også søge anden bistand.
Gad vide om teknikeren var Radikal eller bare almindelig ubegavet?
De almindelige danskerne er virkelig ved at være på spanden.
For hundredtusindvis af danskere, ja, millioner af danskere, går det den forkerte vej med deres økonomi, tryghed, frihed og sikkerhed, og med deres livsglæde, familieliv, sundhed og almene velbefindende. Deres velfærd og fremtid hænger i en tråd der bliver tyndere og tyndere.
Årsagen er at vores folkestyre ligger som luksuslineren Costa Concordia på et klipperev. Motorerne er gået i stå. Skruerne drejer ikke mere. Skroget, kahytterne, pynteskorstenen og masser af installationer er der stadig, men af sømandskab, styring og fremdrift er intet tilbage, og passagererne er borte, undtagen dem som druknede på de lavere dæk.
(nå, en afbrydelse, fortsættes senere)
-> Søren Revser 9. juli 2012 kl. 16:06
Kære Søren Revser.
Jeg fatter hverken hoved eller hale i dit indlæg. Jeg håber, du selv gør, omend jeg tvivler.
Men du må da meget gerne uddybe, medmindre du selv udgør det sorte hul?
Der er ikke tvivl om at det er spændende tider vi lever i. Lidt for spændende efter min smag.
Politikerne har intet at byde ind med andet end trusler om bål og brand, mens de skruppelløst sørger for dem selv.
Der er ikke tvivl om at HTS snart forlader posten og indtager en alt for højt betalt post nede i EU. Det er uden tvivl allerede arrangeret.
Hvem en uplettet Socilademokrat skulle være, kan dog ikke begribe – Vi må se.
Men det er da påfaldende som EU konstant anvendes som skraldespand for afdankede politikere som enten har vist sig komplet uduelige eller ganske enkelt bare ikke tåles af vælgerne. Det kunne måske godt forklare noget af al den elendighed vi belemres med fra netop EU.
Nævn mig bare een eneste EU ping, som vælgerne ønsker hjem igen – Nej vel.
@Søren Revser, 9. juli 2012 kl. 16:44
Hvis du ser Messerschmidts blog på jp.dk, så er der altid rigtig mange, der tigger og be’r ham om at komme hjem…og blive statsminister.
Niels O: Familie tæller ikke
Skrevet af Henrik Petersen, 9. juli 2012 kl. 15:04
Bare rolig henrik, nazisterne/facisterne har altid kommet fra de borgerlige rækker! Dnsap medlemmer var loo procent borgerlige med et par leflende “DFér” der med deres “højkultur-bidrag” stod for det sjove indlæg! Ku marcheret jo rundt i Danmark i nazi uniform til den bitre ende. Har endnu ikke været en “kommunistisk” nazist. Tæskehold har også til alle tider været borgerlige. Vis du skal opfinde, så opfind noget orginalt!
Skrevet af Niels O, 9. juli 2012 kl. 17:08
“messerschmidt” er jo tysk for fly-våbenfabrikant. Flygtninge til Danmark efter krigen baggrund? Eller føler han sig bare lidt nærmere “heimat” i bruxelles?
Fortsat fra 16.16…….
Sagt på en anden måde, så har vi nu et regime der kan karakteriseres som et folkestyre uden folket, som en magtudøvelse og lovgivning uden om og hen over hovedet på folket. Måske lidt spidst sagt, men nok ikke helt ved siden af.
Enhver der følger med, kan jo selv konstatere at de folkelige værdier i stigende omfang ignoreres og undermineres.
Meningen med et folkestyre er jo at det skal varetage, forsvare og bevare folkets interesser, værdier og traditioner osv.
Men i de senere årtier har Borgens partier langt hen ad vejen stået for det modsatte. Både det modsatte af hvad nationen har af ret til af frihed, fred og velstand mv., og det modsatte af hvad man har lovet vælgerne.
Ja, hykleri, bluff, uansvarlighed og tomme løfter er kommet til at fylde så meget at Danmarks identitet og eksistens er truet, og så meget at danskernes økonomi, velfærd og fremtid kan ende med at ryge ned i et sort hul.
Se hvad der foregår i Spanien og Grækenland pga. euro-krisen mv. Millioner af borgere i disse lande er røget ud i arbejdsløshed og regulær fattigdom, og mange er nu henvist til suppekøkkener, tiggeri, hjemløshed, 3.klasses kopi-medicin og indsamling af dåser og flasker. Desperation og fortvivlelse præger flere og flere.
Herhjemme var danskerne jo så kloge at de ikke lyttede til Marianne Jelveds euro-lokketoner og trusler om en lynhurtig økonomisk dommedag, så herhjemme er situationen bedre.
Men det ændrer ikke ved at den langtfra er optimal, men tværtimod i hastig forværring, og ikke ved at regeringens damer, Helle T-S, Margrethe Vestager og Johanne S-N osv. synes at have mistet jordforbindelsen og lysten til at gøre noget godt for den brede befolkning. Og hos feminiserede typer som Manus Sareen og Willy osv. er der heller ikke meget at hente.
Det værste er at danskerne pt. kun har valget mellem de åbenlyst røde rødkålshoveder, og så de rødkålshoveder hvor yderbladene har et svagt blåt skær. Men ellers er der ikke megen forskel.
For en tilbagevenden til VKO vil heller ikke redde Danmark. Kun en politisk fornyelse kan hindre at en stor samfundskatastrofe bliver danskernes fremtid.
Hvorfor det er sådan, fortæller jeg mere om senere.
Helle Thorning bærer et meget stort ansvar for den historiske krise, Socialdemokraterne befinder sig i – og jeg har ingen tiltro til, at hun er den rigtige til at rette skuden. Der må en ny leder til. Det bygger jeg på følgende fakta:
1) Hun skuffede fælt ved ikke at sikre Socialdemokraterne et solidt flertal ved valget. Det dårlige valg for Socialdemokraterne er bemærkelsesværdig, når man tænker på, hvor upopulær og nedslidt den borgerlige regering var efter 10 år ved magten.
2) Det var en stor fejl, at hun udråbte det begrænsede flertal, valget gav, som en sejr. Det virkede utroværdigt.
3) På grund af “sejrsrusen” har Helle Thorning ikke formået at tage strategisk højde for de parlamentariske udfordringer, der faktisk lå – og konsekvensen ser vi i dag i form af:
4) Løftebrud på centrale områder.
5)Dårlig kommunikation og dårlig ledelse.
6) Massiv vælgerflugt blandt kernevælgere og stor utilfredshed blandt de tilbageblevne.
7) Og senest – krig med enhedslisten.
Et valg må efterhånden være uungåeligt. Bagefter kan vi så takke Helle Thorning for et socialdemokrati, der har mistet massiv indflydelse i kommuner og folketing. Det vil tage mange år, inden partiet kan genrejses. Jeg ser en direkte parallel til De Konservatives deroute.
Det er helt ubegribeligt for mig at læse så mange, der fantaserer om en blå regering støttet af de Radigale.
Nu må I lige stoppe op og komme til fornuft!!
De Radigale er jo stort set lige så farlige og landsskadelige som Enfoldighedslisten. De vil begge den tøjlesløse og uhæmmede indvandring af analfabeter fra f.eks. Somalia. Om vi har Den små Johanne eller Zenia Stamperen med røvsafterne til at svinge taktstokken er da lige grusomt uhyggeligt.
Ligeledes vil det være helt vanvittigt at forestille sig, at LLR skulle overtage fallitboet efter rødgardisterne og derved komme i lommen på de Radigale. Fuldkommen uspiseligt.
Et valg er nødvendigt, hvorefter V og S, S dog med ny leder, kunne danne regering støttet af DF. Så kunne vi formentlig få indarbejdet en nødvendig fremadrettet reform, samtidig med at DF kunne holde dem i ørerne mht at undgå vild og tøjlesløs indvandring. Så slap vi for hystaderne fra EL, SF, K og LA og kunne få lidt ro på midterbanen.
@Søren Revser
Familie? Jeg forstår ikke, hvad du mener. Det var anden gang på denne blog.
Så der er vist noget rigtigt i, at du har svært ved at udtrykke dig forståligt. Som du selv siger højere oppe.
@s sørensen
Betyder det ikke “knivsmed”?
Muligheden for at regeringen smider tøjlerne og uden et valg overlader det til Venstre kan vi udelukke – mandaterne er der ganske enkelt ikke.
En R-V-K-LA regering vil skulle støttes af enten S eller DF. Medmindre vi får en akut krise som fx et Euro kollaps, kan det vist udelukkes.
Den mest interessante mulighed er hvis regeringen kommer i mindretal ifb med åbningsdebatten først i september, så er der muligheden for at udskrive valg uden at gå af, af den ene grund at holde taburetterne indtil ministerpensionerne er hjemme 3. oktober.
Det bliver ikke et kønt syn
@Knud Madsen
“Ligeledes vil det være helt vanvittigt at forestille sig, at LLR skulle overtage fallitboet efter rødgardisterne og derved komme i lommen på de Radigale. Fuldkommen uspiseligt.”
Det har du nok ret i. Hvis SRSF frivilligt afgiver magten til Løkke, så kan han jo bare udskrive valg for at opnå et stærkere mandat. Det er helt legitimt. Det afslutter vel trådens trådens lidt fantasifulde off topic-debat om, at Helle Thorning-Schmidt muligvis har til hensigt at lave en ”Anker”.
Socialdemokraterne bør nu koncentrere sig om at fjerne Helle Thorning-Schmidt fra magten og finde en ny og bedre kandidat til posten, som ikke er plettet af fortidens fadæser. Man ser tit, at et trænerskift bringer nye kræfter til en fodboldklub i krise. Dér adskiller politik sig ikke meget fra fodbold. Socialdemokraterne må vælge nu: Er det Helle Thorning-Schmidt eller partiet som skal betale prisen? Ved at sige at det hele er Helle Thorning-Schmidts skyld kan partiet overleve.
s sørensen trænger seriøst til at læse lidt historie: National-socialister. Hvad tror du selv, det sidste led i begrebet står for?
Og må jeg minde om Molotov-Ribbentrop-pagten? Gæt selv, hvad Molotov var?
Polakkerne ved det så ganske udmærket.
Skrevet af Niels Poulsen, 9. juli 2012 kl. 19:12
Helle thorning er faktisk pletfri, der er hendes ministre som sass mv, der har været helt udugelig og i sass tilfælde måske direkte ulovlige handlinger med rockere der er problemet. De garvede hunde som bjerregård,nyrup og især lykketoft(som er spildt på sin nuværende position!) savnes ekstremt. De kunne som vko´s ministre stå i undertøj i primetime og føle sig hjemme og har hvad det tar i nutiden. De “nye kræfter” fra s,sf,r har spillet fallit mediemæssigt og de Amerikanske tilstande er ugenkandeligt ankommet til Danmark, med en idiotisk befolkning der ikke er istand til at tænke selv.
@s sørensen
Betyder det ikke “knivsmed”?
Skrevet af Niels O, 9. juli 2012 kl. 18:46
Mes·ser·schmitt? ?/?m?s?r??m?t/ Show Spelled[mes-er-shmit] Show IPA
noun
any of several types of fighter aircraft extensively used by the German air force in World War II, especially the ME-109
@Elisabeth Rasmussen
“Ellers skal det blive morsomt at se Kjærsgaard og Samuelsen i varm omfavnelse som støttepartier for en V-mindretalsregering (eller en VR regering med Vestager i front?). ”
Jeg tror du har ret.
Margrethe Vestager bestemmer, hvem der bliver næste stasminister -også om det bliver hende selv.
Løkke skal huske på, at Svend Auken med den største opbakning til Socialdemokratiet i partiets historie (69 mandater!) ikke kunne bruge disse mandater til noget, fordi R ikke stolede på ham. Først da Nyrup kom til ville R samarbejde.
Løkke står i nøjagtig samme situation i dag.
Og er der nogen der tror på, at de andre borgerlige oppositionspartier synes, at det er rimeligt at det er Venstre i en hængekøje, der bliver belønnet i meningsmålingerne?
Nej vel?
Løkkes taktik med at sidde på hænderne og lade regeringen få ‘smæk’ giver points på den korte bane – men tre og et halvt år er lang tid at lurepasse.
@ Knud Madsen: Helt enig! At basere et flertal på de radigale er fuldstændig ude i hampen! Tænk , at f.eks. en LA-fan kan foreslå det!?
Historien og ikke mindst situationen i 2011/12 har vist og viser jo tydeligt at de radigale IKKE vil Danmark det godt. Men somalier , iranere m.m. vil de gerne “importere” – så mange af som muligt.
@s s, 9. juli 2012 kl. 19:52
Messerschmitt (med dobbelt tt) var en tysk flyproducent, særlig kendt for deres kampfly under 2. verdenskrig.
Morten Messerschmidt (slutter på dt) er dansk politiker.
Kan du se forskellen?
@niels hansen
“Løkkes taktik med at sidde på hænderne …”
Din kritik af Løkke virker uforståelig.
V har netop indgået aftale om en skattereform og en fleksjobreform med SRSF. Kan man forestille sig en mere imødekommende og forhandlingsvillig opposition?
SRSF og kun SRSF bærer ansvaret for den store tillidskrise til deres vælgere og til deres støtteparti.
Rød blok slås internt. Sass Larsen med rockermetoderne fra Køge mod de små piger fra Enhedslisten. Og SF som prøver at dæmpe Sass Larsen ned.
Blå blok opfører sig som små spejderdrenge og fører konsensus-politik til den store guldmedalje, til trods for at de er i opposition.
Genbrug af svar til Thomas H Jensen, som ligesom dig tilsyneladende har sovet de sidste mange dage og bruger samme bedagede argumenter fra fortiden.
@Niels Poulsen: Jeg mener det er et udemærket alternativ til at deponere sin politiske overbevisning hos det ene eller det andet politiske parti. Jeg kan næsten fornemme at du er dybt uenig i den tankegang.
Lad os se lidt på V’s vilje til at arbejde konstruktivt ind mod midten:
Fair løsning: S og R launchede en plan om at alle danskere skulle arbejde lidt mere. En plan der burde være enhver borgerligs våde drøm, men V brugte udelukkende tid på at nedgøre og sabotere ideen indtil den måtte aflyses totalt.
Betalingsring: V’s politiske holdning, som udtrykt af bla. Lars Løkke var, at der ikke findes nogen trængelsproblemer i hovedstaden. Nu har Løkke så solgt sit hus “for at komme tættere på arbejdet”. Det kan godt være, at SRSF’s forslag ikke var gennemtænkt og mere lignede et debatoplæg, men de forsøgte konstruktivt at løse et samfundsproblem, mens V udelukkende forsøgte at obstruere og være på tværs.
Skatteaftale: V forlod jo rent faktisk bordet og der var jo faktisk overhovedet ikke noget at tale om da Løkke tog til Rio. Det var kun fordi deres borgerlige venner, erhvervslivet og ikke mondst vælgerne kunne se at der var destruktiv partitaktik at de vendte tilbage og underskrev et oplæg der var 90% at SRSF’s oprindelige.
Fleksjobreform: Nu er fleksjobreformen jo i virkeligheden en ændring af et allerede indgået forlig. Jeg ved godt at VK regeringen fra tid til andet “søgte nye forligspartnere”, men det er jo faktisk en stor ros værdigt at respektere de indgåede forlig. Derfor skulle V per definition være med (og EL ude) i denne reform. Den passer med andre ord ikke ind som eksempel på V’s “samarbejdsvilje”.
Prøv også at læse blandt andet Søren Pinds blogs her på b.dk. Selv han mener jo blandt andet, at et af de store resultater af V’s skatteaftale er konflikten mellem regeringen og EL. Han har sågar lavet en blog der klart opfordrer EL til at vælte regeringen. Det er jo ikke just fordi han og V med det respekterer det folketing der er sammensat og forsøger at arbejde til Danmarks bedste ud fra det parlament vælgerne har sammensat, vel?
Derudover vil jeg som en lille sidebemærkning opfordre dig til at droppe alt det bavl om Sass “rockermetoder”. Hvis du har fulgt bare en lille smule med, ved du at den sag er banal og fuldstændigt blæst ud af proportioner hvad angår Sass rolle. Eller er Sass i din verden bare skyldig i alle anklager som følge af hans politiske overbevisning?
Det kan godt være, at jeg har taget lidt tid om at svare dig på dine politiske “argumenter”. Men helt ærligt: Den gang ordgejl du har præsenteret, kunne jeg jo sagtens have fundet ved bare at læse lidt på teksten fra V’s eller DF’s pressetjeneste, så det er ikke just fordi du bibringer diskussionen noget nyt.
Det stemmer så også meget godt med min tanke om, at du har deponeret din politiske overbevisning og al selvstændig tankevirksomhed på din elskede højrefløj. Der er drfor nok intet jeg kan sige eller skrive, som kan bibringe din verden noget nyt.
I Niels Poulsens verden er men jo på venstrefløjen skyldige selvom det modsatte er bevist, og omvendt på højrefløjen.
Eller tager jeg fejl?
Sorry: “Jeg mener det [at tænke selv] er et udemærket alternativ til at deponere sin politiske overbevisning hos det ene eller det andet politiske parti. Jeg kan næsten fornemme at du er dybt uenig i den tankegang.”
Messerschmitt (med dobbelt tt) var en tysk flyproducent, særlig kendt for deres kampfly under 2. verdenskrig.
Morten Messerschmidt (slutter på dt) er dansk politiker.
Kan du se forskellen?
Skrevet af Niels O, 9. juli 2012 kl. 20:10
…ligheden mener du vist! Du ved fhv nazister er kendt for at lege lidt med navnet, måske fordi de tror det virker…derudover ligger ligheden i meningerne mere “specifikt” mellem DF og Nazisterne mht til mange områder! … Grouch marx havet i 1950érne et tv show, endag kom en “kraftig” dame på besøg, han spurte hende hvor mange børn hun havet hun sagde(vist)7, han sagde jeg kan også godt li min cigar men jeg tar den ud en gang imellem, mærkelig vis kunne den private-tv2 lige tv kanal-ikke li det og afslutted dette populære show i usa….pointen; whats said and whats meant! Men selvfølgelig har du ret messerschmidt navnet er så Dansk som Rød grød!(ihvertfald i 1943) Jeg bøjer mig i støvet i ærbødighed o.nielsen!
@Niels Poulsen
Ja, Venstre har indgået et skatteforlig, fordi regeringen fornuftigt nok ønskede en aftale over midten i stedet for et smalt forlig med EL.
Men Løkke scorede ikke mange points i den forbindelse, hverken teknisk eller kunstnerisk. Han var efter min mening lidt til grin, da han løb efter Helle Thorning i Rio, mens de forhandlingerne stod på i København.
“Rød blok slås internt. Sass Larsen med rockermetoderne fra Køge mod de små piger fra Enhedslisten. Og SF som prøver at dæmpe Sass Larsen ned.”
Du overdramatiserer igen igen.
Selvfølgelig skal S sætte EL på plads. EL vil aldrig vælte regeringen (det foregår kun i Løkketilhængernes våde drømme). Regeringen vil naturligvis, ligesom VK, sørge for at dele symbolske lunser/gaver ud til deres støtteparti, så de overfor deres vælgere kan vise, at de sørger godt for dem.
SF og R deler naturligvis Socialdemokraternes holdning. At du fremhæver en SF’er, Leif Hermann, der er uenig i kritikken – og ikke engang medlem af folketinget – er næsten værre end at bruge Brita Schall Holberg som sandhedsvidne for Venstre. Med ‘venner’ som Leif Hermann, har SF ingen brug for fjender!
“SRSF og kun SRSF bærer ansvaret for den store tillidskrise til deres vælgere og til deres støtteparti.”
Helt enig – og de er også de eneste, der kan gøre noget ved det. Tiden må vise om de får held med det. Personligt tror jeg, at den største fare kommer indefra – ikke oppositionen, som er sat på jorden for at gøre livet surt for regeringen.
@Niels Poulsen
Bare så du ikke går og tror, at kritikken af Lars Løkke alene kom fra centrumvenstrefløjen.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/06/19/104136.htm?wbc_purpose=updat
@Thomas H Jensen
Nå, der fik jeg ellers gjort dig vred, ligesom Enhedslistens annoncekampagne har gjort den gode Sass Larsen med rockerretorikken vred.
Desværre for dig og Sass Larsen virker vrede ikke så sexet i et moderne demokrati som det danske, hvor vi samtaler med hinanden på civiliseret vis. Vrede virker ærlig talt lidt gammeldags og taberagtigt.
Sass Larsen har i dag lavet et kæmpe selvmål. Hvem stemmer mon på denne vrede, truende mandsperson til næste valg efter hans verbale overfald på den kønne Pernille Skipper her til aften, andet end Tommy Kamp, Suzuki-Torben, Thomas H Jensen og andre vrede, vrede mænd?
Jeg kan ikke kommentere alle dine falske påstande i dit indlæg, du vrede Thomas H Jensen. Men det, at du igen søvngængeragtigt bruger tid på Løkke i Rio viser, at du ligesom mange andre, der er alt for optaget af politisk spin, ikke magter at skelne mellem “proces” og “substans”. Det er jo slutresultatet, der tæller, ikke vejen ad hvilken man har nået slutresultatet. Venstres og Konservatives forhandlere virkede i hvert fald særdeles glade efter forligene om de to reformer.
Som før sagt:
Blå blok opfører sig som små spejderdrenge og fører konsensus-politik til den store guldmedalje, til trods for at de er i opposition.
Men lad dig endelig ikke blive vækket til vrede af din fortidssøvn af mig. Bevar endelig dine gammeldags og stereotype drømmeforestillinger om dansk politik.
Dansk politik er for de vågne. Dansk politik er for dem, som udviser rettidigt omhu.
De vågne og de, som udviser rettidigt omhu, vil nu koncentrere sig om at få fjernet Helle Thorning-Schmidt fra magten i S og erstattet hende med en mere kvalificeret kandidat, som ikke er plettet af fortidens fadæser, så den vilde vælgerflugt væk fra partiet kan begrænses. Jeg synes i hvert fald, at det vil være sørgeligt, hvis S bliver forvandlet til et for dansk politik ubetydeligt parti, under Enhedslistens størrelse. I den forstand har jeg vist mere socialdemokratisk sindelag end du.
PS: Jeg kan ikke mere tage Søren Pind alvorligt, efter han er kommet med slet skjulte trusler mod den frie presse i Danmark. Jeg har i det hele taget et meget anstrengt forhold til mænd, som ikke kan styre deres vrede og hidser sig op på teatralsk vis, som du vistnok kan mærke. Det gælder også dig.
@niels hansen
Kommentaren til Thomas H Jensen angående Rio og det ikke at kunne skelne mellem ”proces” og ”substans” kan også gælde for dig.
Fortsat fra 16.16 og 17.54……..
Det chicken-race vi ser, har meget at gøre med at partierne ikke længere ser sig selv som folkets venner og tjenere, der bør samarbejde til gavn for borgerne. Nej, nu handler det meget mere om magt, privillegier, egoisme, ideologier og personlig karriere. Det der er tilovers for fædrelandet og folket, er i betydeligt omfang ikke andet end foragt, nedladenhed og ligegyldighed.
Hertil kommer at vælgerforeningerne heller ikke længere magter at stille med kandidater af høj kvalitet. Og politikernes kvalitet (viden, moral, overblik, fornuft, empati og iq) er i snit dalet ikke så lidt.
Det fremgår også af en samlet politik som mere og mere er præget af rød/radikal, kortsynet, asocial, borgerfjendsk, totalitær, ubegavet og elendighedsskabende politik.
Eksempler på anti-dansk, skadelig og katastrofal politik er der ingen mangel på. De findes i hundredvis og i tusindvis. Vi er faktisk kommet så langt ud på overdrevet, at skandalerne og ulykkerne myldrer frem og Borgen næsten er begyndt at ligne Kreml borgen eller en skummel borg fra et af brødrene Grimms æventyr.
Og DR er begyndt at ligne en ren og skær propagandasender.
De spanske og græske tilstande behøver ikke være så langt væk som mange forestiller sig.
Rettelse til 17.54:
Situationen er under hastig forværring, fordi regeringens damer, Helle T-S, Margrethe Vestager, Johanne S-N osv. synes at have mistet jordforbindelsen og lysten til at gøre noget godt for den brede befolkning.
Sidste nyt om en politisk dame: Angela Merkel siges at gå ind for at sælge tyskernes privatliv til alle mulige tilfældige reklame-bureauer og firmaer. Hvoraf nogle er ret lyssky. Derefter kan der blive fri jagt på alle forbrugere og lette ofre for svindel, afpresning og anden kriminalitet.
Nu har tyske kommuner, delstater og oppositionen dog taget afstand fra udspillet.
Men hvordan ser det ud i DK? Er der ikke noget med at Borgen er begyndt at sælge danskernes cpr-numre mv. til højstbydende?
@ Niels Poulsen: Prøv at argumentere for dine holdninger næste gang.
@Niels Poulsen
“Det er jo slutresultatet, der tæller, ikke vejen ad hvilken man har nået slutresultatet. ”
Nu er sagen jo den, at Venstre ikke havde været med i slutresultatet, hvis ikke besindige venstrefolk, Konservative og dansk erhvervsliv havde fortalt Løkke, at han havde kvajet sig ved at forlade forhandlingerne.
Det vil du se fra et indlæg, jeg har sendt dig – og som afventer censurens dom.
Men du har da en pointe.
Det var slemt , at han dummede sig, men det er ingen skam at komme til fornuft. Han skal bare ikke gøre det til en vane.
Og mens Løkke forhåbentlig bliver klogere, så ved Konservative, hvorfra de skal hente den manglende tilslutning. Det kan de kun gøre fra Venstre, og ved at vise, at de er ansvarlige og til forskel fra Venstre vil gå i seriøse forhandlinger med regeringen.
Venstres største kritikere er ikke regeringen, men LA (de mener heller ikke, at Venstre har gjort sig fortjent til den store vælgertilslutning) og de vil også gerne have del i tilslutningen til højrefløjen Vi mangler stadig at se, hvor Venstre og DF har tætte fælles økonomiske interesser. Her ligger DF tættere på Enhedslisten.
Et politisk kludetæppe.
PS: i dag var der så en dame fra liberal-radikal alliance der synes at det er en god idé at droppe diverse nationale regler, så de danske kyststrækninger mv. kan sælges til udlændinge. Hvorefter vi danskere vil blive afskåret fra vores strande, skove, marker, landbrug og andre områder.
Er liberal alliance styret af Marianne Jelved eller hendes tankesæt?
Det kan siges meget enkelt: Det er S, ikke EL, der har tabt vælgernes tillid.
Sass Larsen er en af hovedarkitekterne til den fejlslagne politik, og hans dage i S-toppen er talte. Hvis ikke partiet selv formår at rydde op, gør vælgerne det ved næste valg.
Regeringen overlever naeste Finanslov, den fixer de med DF. Glem EL.
Bent Winther er helt og holdent paa den forkerte hest, naar han tror, at EL har nogen betydning for SSFR regeringen laengere…..
@PREBEN F1 JENSENH
“Er liberal alliance styret af Marianne Jelved eller hendes tankesæt?”
Jeg troede, at du fulgte en smule mere med i dansk indenrigpolitik.
LA opstod i protest mod Jelved/Vestager.
Men det er rigtigt, at der blandt radikale VÆLGERE er stor tilslutning til at lade udlændinge købe danske sommerhuse. Størst modstand kommer fra DF-vælgere.
Selv om jeg har sommerhus på Bornholm, er jeg personligt modstander af at lade udlændinge købe.
Det er muligt, at der er lande, som ikke har noget imod at udlændinge køber ejendom. Dem om det. Det giver dem ikke en ‘automatisk’ ret til at opkøbe Danmark.
Det skal vi nok selv bestemme.
@Karl Wilders
“Regeringen overlever næste Finanslov….”
Enig – selvfølgelig gør den det, men tror du ikke helt ærligt, at de vil foretrække at få den gennemført med EL?
Det virker mest sandsynligt.
“Et stort panel af økonomer giver statsministeren en overraskende pæn karakter.
Dårlige meningsmålinger har præget omtalen af regeringen den seneste tid, men nu får den støtte fra et panel bestående af 78 topøkonomer fra landets universiteter, interesseorganisationer, banker og tænketanke.
De har alle uddelt en karakter for regeringens økonomiske politik. Gennemsnittet ender på 7,12 på den nye karakterskala. Det svarer til en god præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler.
Det skriver Børsen, der står bag undersøgelsen.
PANELET
78 økonomer har deltaget i undersøgelsen
37 af dem er økonomer fra universiteterne og er enten professorer eller lektorer
41 af dem er økonomer fra banker, interesseorganisationer og tænketanke
De lytter
En del af forklaringen på regeringens pæne karakter er, at den har lyttet til de råd, som eksperterne er kommet med.
“Regeringen får en god karakter, fordi den har gennemført det, der er blevet anbefalet fra bl.a. vismændene gennem en længere periode,” siger økonomiprofessor Bent Greve fra Roskilde Universitet.
Mens regeringen får en fin karakter for sin politik, så ender gennemsnittet for partierne De konservative, Venstre og Liberal Alliance på henholdsvis 5,51, 5,29 og 4,37.
Tidlige vismand og professor ved Aarhus Universitet Nina Smith forklarer:
“Jeg har været i det her game i mange år og bl.a. siddet i Velfærdskommissionen. Jeg oplevede gang efter gang, at mange borgerlige politikere sagde til os i kommissionen, at de godt vidste, vi havde ret – men de havde ikke lyst til at gennemføre det her, for det kunne man ikke blive valgt på. Derfor kvitterer økonomerne selvfølgelig for, at den nuværende regering tager fat på de langsigtede udfordringer,” siger hun til Børsen.!
Niels,
Problemet er, at det du argumenterer for reelt er afskaffelsen af demokratiet – og dermed ikke et forsvar for regeringen. Du vil alene overlade styringen af landet til teknokraterne.
Værdien af at vi borgere føler tryghed, i en stabil hverdag, med sikkerhed for at skatter og afgifter ikke forandres hurtigt efter store personlige investeringer, indgår ikke i nogen økonomiske modeller.
Denne værdi skal til stadig opvejes imod at borgerne lever i et model optimum – og det er politikernes opgave, ikke økonomernes, at skabe denne tryghed igennem den økonomiske politik.
Skattestoppet havde sådan en effekt og var dermed et stærkt modtræk mod Nyrup tidens latente usikkerhed for borgeren.
At vi borgere reelt også havde vænnet os til at stole på politikerne – kan ses i den nuværende regerings meningsmålinger.
Til Nina Smiths og Bent Greves store fortrydelse – ja….
@niels hansen
Det er da sjovt, at når I socialister hører nogle offentligt ansatte økonomer tale positivt om en socialistisk regering, der fører borgerlig politik, så er økonomerne de helt store orakler, som man skal lytte til.
Men når økonomerne andre gange siger noget andet, så er de nogle frygtelige slipsedrenge fra Cepos.
Men altid skal I have een eller anden form for støttehjul. For I kan ikke have nogen mening selv.
Og når I prøver at finde nationaløkonomiske tal så er de forkerte, som da du, som så mange andre socialister på bloggene, insisterede på, at underskuddet på de offentlige finanser i 2011 var på 100 mia. og ikke 34,5 mia., som var det korrekte tal.
Når I så får de ægte nationaløkonomiske tal at vide, bliver de ignoreret, hvor I i virkeligheden skulle beklage, at I havde løjet.
@Niels O
Vi har alle vore foretrukne partier, men netop fordi indlæggene IKKE skal ende i barnligt personfnidder om “Gucci-Helle” og “Fadbamsen” er det vigtigt, at vi refererer til fagkundskaben.
Nu prøver vi (jeg) ikke at finde et støttehjul, men henviser til de daglige oplysninger, vi bliver fodret med – og hvis de peger i en anden retning end det du fremhæver, så må du forklare, hvad det er, økonomer fra banker, interesseorganisationer, universiteter og tænketanke har fået galt i halsen.
Det mener jeg ikke, at du har formået at gøre.
@Jørgen F
Jeg vil give dig ret så langt, at vi i Danmark er en nation af ‘tryghedsnarkomaner’, men jeg mener ikke, at det er politikernes opgave (som VKO) at tilbyde lykkepiller, men at sørge for at rette op på økonomien, så det ikke bliver nødvendigt at lade sig skræmme af den økonomiske krise.
Selv Løkke måtte erkende, at Foghs populistiske linie overfor tryghedsnarkomaner gik for vidt.
niels hansen……..
LA er opstået i protest mod Jelved/Vestager?
Tjah, måske, eller også fordi det fremmede Simon Emil Amnitsbøls og hans makkers personlige økonomiske interesser.
Under alle omstændigheder er Danmark et lille land, og når en LA-dame foreslår at vores sommerhuse og kyststrækninger mv. skal sælges til udlændinge fra hele Europa, så prøver hun jo at rette et dødsstød mod danskheden og Danmarks identitet og selvstændighed.
Jeg tror at den jelvedske ånd og “moral” stadig fylder meget i LA.
@niels hansen
Var det det, I valgte partierne i regeringen på? At den nu fører noget, der ligner borgerlig politik? Det må da sandelig være noget af en pyrrhussejr, at nogle offentligt ansatte økonomer roser regeringen nu.
For der er da så sandelig også mange af de røde vælgere, der er flyget, fordi de IKKE har fået det, som de satte deres kryds ved.
Men fint nok, det kan blå politikere og vælgere da bare være glade for. At se hele venstrefløjen implodere.
PS Har du ikke nogle nye nationaløkonomiske tal, som du vil poste herinde?
@Niels O.
“PS Har du ikke nogle nye nationaløkonomiske tal, som du vil poste herinde?”
Engang hvert kvartal må være rigeligt. De ændrer sig alligevel konstant.
Kan du huske, at Venstre forventede et underskud på 75 milliarder i september – regeringen opjusterede til 100 milliarder – og idag er det betydeligt lavere.
Hvad var dit bud i september sidste år?
Nyrup førte en ansvarlig økonomisk politik i 90′erne – og det tyder på, at den nye regering vil fortsætte i hans spor. Borgerlige har aldrig haft patent på ‘ansvarlighed’ – bare se (selv venstrefolks) vurderinger af Foghs økonomiske politik.
Det vigtigste for mig er, at vi har en regering, der mener det, når de taler om forlig ‘over midten’. Det er det mest langtidsholdbare – også selv om man ikke får alt hvad man peger på.
Kompromisser gør altid ondt!
@niels hansen
Da du tydeligvis ikke har læst mit svar på dine spørgsmål til mig på Winthers forrige blog, må jeg jo så desværre kopiere det herover. Værsgo’:
@niels hansen, 6. juli 2012 kl. 10:23
Du skrev, at underskuddet var på 100 mia.
Hvorfor gjorde du det, når underskuddet var på 34,5 mia. kr.? kortlink.dk/b5aa
At de ansatte i finansministeriet vurderer forkert, må du vel spørge dem om. Men her er i hvert fald forklaringen på det (glædeligt) lavere underskud i 2010: kortlink.dk/9fvy
Det viser også bare, at økonomi ikke er en eksakt videnskab. Derfor kan du først diskutere et års underskud, når det foreligger i marts-april året efter.
“Hvor var det lige Anders Foghs økonomiske politik var så enestående god?
Bare et par eksempler.”
Nu talte jeg om, at Danmarks nationaløkonomi aldrig havde været bedre end i 00?erne. Det kan så skyldes mange forskellige ting – andet end blot den førte politik. Men du kan jo se på udvilingen i offentlige resultater og gæld:
Statsgælden som andel af BNP blev afviklet voldsomt hurtigt frem til finanskrisen: kortlink.dk/ahmh
Figur 11.2 Faktisk og strukturel offentlig
saldo, 1990-2010: kortlink.dk/apgn
samt de nyeste tal for 09-11: kortlink.dk/b5aa
Danmarks underskud blandt de laveste i EU 2011:
kortlink.dk/axfd
Bruttonationalproduktet 1960 – 2010
BNP i aktuel dollarkurs. Ikke korrigeret for inflation: kortlink.dk/b77k (siden loader ej hurtigt) Er der noget at græde over?
Du kan få masser af flere links, f.eks. betalingsbalancen, skattetrykket, BNP pr. indbygger (i forhold til andre lande), udlandsgæld m.m. You name it.
niels hansen, 6. juli 2012 kl. 10:29
Der blev konstant talt om “massakre på velfærden” fra den daværende opposition. Derfor måtte VK blot fortælle dem hver gang stille og roligt, at off. udgifter var større end under Nyrup. Dette udstillede blot denne opposition som ganske uvidende om forholdene.
Dette gentog papegøjen senere ved offenligt at ønske de offentlige udgifter OP (!!!) på Nyrups niveau. Flot fru Kammerherreinde!
Og jeg er vel ikke mere “selvbestaltet økonom” end du er, niels hansen, når du slynger om dig med forkerte tal. I øvrigt kræver det vel ikke en større ledvogtereksamen at aflæse nogle tal fra tilgængelige statistikker og diagrammer.
Skrevet af Niels O, 6. juli 2012 kl. 20:34
@Niels O.
Vores indlæg har åbenbart ‘overlappet’ hinanden.
Jeg mener, at jeg har svaret dig nu.
@niels hansen, 10. juli 2012 kl. 10:26
Tydeligvis ikke, da du i dag stiller spørgsmål, som jeg har svaret på for flere dage siden.
Så jeg afventer fortsat dine kommentarer.
@niels hansen, 10. juli 2012 kl. 09:44
På den foregående blog af Bent Winther omtalte du den danske befolkning som små børn, som venter på julemanden.
Nu omtaler du den som tryghedsnarkomaner på lykkepiller fra VKO (???).
Hvordan vil du selv karakterisere dit forhold til den danske befolkning? Er “arrogant” ikke et dækkende ord?
Sandheden er jo, at store dele af befolkningen har lige så meget eller mere uddannelse end politikerne. At mange har mere almen viden end de specialiserede økonomer. Og hvis de ikke har en lang uddannelse, så har de et langt arbejdsliv bag sig med den menneskelige indsigt, der følger med, modsat de ministre, som har skruet de sidste reformer sammen: De har aldrig haft et rigtigt job!
Jeg bryder mig ikke om din nedladende holdning til den danske befolkning.
For mig er den danske befolkning til en hver tid klogere end de politikere, den har valgt.
Jeg kan komme med mange eksempler på, at den danske befolkning er klogere end dens politikere, men det mest grelle er nok politikernes samarbejdspolitik med nazisterne under krigen: Det var befolkningen og modstandsfolkene, som sikrede Danmarks omdømme og at vi kunne forblive en fri nation efter krigen.
Men måske er du ikke så nedladende over for dine medborgere, som jeg gør det til? Måske er det snarere autoritetstro over for politikere (særligt de Radikale) og eksperter?
Jeg synes, at man skal passe på med autoritetstro. Historien viser, at såkaldte eksperter har været på farligt vildspor. I mellemkrigstiden var læger optaget af raceteorier og målte på folks kranier, og hvis man ikke levede op til idealerne, blev man steriliseret.
I dag har vi forkastet den slags teorier. Men så er der andre falske teorier, som har taget over. Eksempelvis inden for økonomi. I stedet for at lytte til dem på parnasset, så burde vi give mere plads til dem, som kritiserer dem og har andre og bedre ideer. Der er eksempelvis kritik af den computermodel, man anvender i finansministeriet.
Jeg mener, at den danske befolkning er særdeles ansvarlig. Den vil gerne have reformer, også hvis de gør ondt. Men det skal være gode reformer, ikke dårlige reformer som øger uligheden i vores land.
Danskerne er et folk, hvis hjerte banker for lighed, modsat den blanke generation af mammon-tænkende politikere og mediefolk, som styrer udviklingen og samfundsdebatten.
Lige nu er der en overdimensioneret politisk lyst til at lave reformer – måske fordi regeringen ved, at den har en kort levetid – som en dødsmærket patient, der vil få mest muligt ud af den sidste tid på jorden.
Men jeg forudser, at der i fremtiden vil blive en stor menneskelig regning at betale for al denne reformiver, bl.a. af nedslidte mennesker, og mennesker som bliver endnu mere udstødt, end de er for øjeblikket. Og det er det, som bekymrer mig.
Niels O: Rolig nu, at du to på hinanden følgende gange ikke fortstår hvad jeg siger, er ikke nødvendigvis min fejl.
@Niels Poulsen
“Jeg bryder mig ikke om din nedladende holdning til den danske befolkning.
For mig er den danske befolkning til en hver tid klogere end de politikere, den har valgt.”
Der er overhovedet intet nedladende i at fortælle, at vi, den danske befolkning, ofte går efter de kortsigtede løsninger, som vi kan overskue.
Du har så en større respekt for ‘folkestemninger’ og ‘den offentlige mening’ end jeg har, men jeg synes ikke, at politikere skal opføre sig som vejrhaner. Derimod skal de fortælle os deres visioner og løsningsforslag.
Hvis vi danskere er så kloge, som du siger, vil vi jo heller ikke stemme på de politikere, vi ikke har tillid til.
Eller er det bare dem, du er uenig med, der har misforstået det hele?
@niels hansen
Jeg afventer fortsat dine kommentarer til mit indlæg af 10. juli 2012 kl. 10:21
(6. juli 2012 kl. 20:34) med links til officielle nationaløkonomiske tal.
@Niels O.
“!Jeg afventer fortsat dine kommentarer til mit indlæg af 10. juli 2012 kl. 10:21
(6. juli 2012 kl. 20:34) med links til officielle nationaløkonomiske tal.”
Så kommer du dælme til at vente længe.
Go’ sommer!
@niels hansen, 10. juli 2012 kl. 14:12
Du bad mig om at redegøre for forskellige ting i den nationaløkonomiske politik i 00′erne under Fogh. Hvilket jeg så gjorde.
Det må da have kommentarer til.?? Ellers må det jo betyde, at du giver mig ret i alt, hvad jeg har sagt.
Eller måske betyder det i virkeligheden, at du har bevæget dig ud på et område, som du ikke helt forstår eller ikke helt kan overse ?
Det er vel ingen skam at anerkende? Samt at din omgang med nationaløkonomiske tal ikke står til troende for læserne her på bloggene?
Jeg hørte Magrethe (radikale) talte om økonomi, i et lille land som Danmark. Men hvordan kan det være? at Danmark ikke er så lille når radikale og de røde, har startet en kæmpe-import af uintergrerbare flygtninge fra mellemøsten.(husk Nyrup og Birthe Weiss)
Det har i allerhøjeste grad noget med økonomi at gøre, vi har overhovedet ikke råd til flere plattenslager flygninge, bare se hvordan det står til med dem, der er på bistanden nu, det tager jo aldrig slut.
Godt “Niels Poulsen” – Niels Hansen er jo en typisk sosser og han KAN (“vil”) ikke se at Danmark er på vej ned p.g.a. indvandring der ikke giver os noget, men kun milliard-udgifter!
De radikale og SF og desværre Socialdemokraterne har åbnet grænserne, så der idag er ca. 22.000 illegale personer der hjemmerøver, trick-stjæler m.m. Men hold da kæft, hvor “Vestager-drengen” elsker det! Føj!
@ Leif Juhl Pedersen kl. 18:02
“når Radikale og de røde har startet en kæmpe-import af uintegrerbare flygtninge fra mellemøsten.”
Jamen regeringen er da bare på forkant med sitiuationen. Vælgerne flygter fra regeringen og så sætter man da bare turbo på importen af endnu flere funktionelle analfabeter fra Mellemøsten der på sigt bliver regeringens KERNEVÆLGERE.
Det vil så medføre den berømte “KICKSTART”, men det bliver desværre i “GODHEDSINDUSTRIEN”!!
@Niels Hansen
Jeg betragter LA som de Radikales hoejrefloej, og saaledes ikke, at tage serioest, som et liberalt parti….
Jeg tror, at mennesker, der ikke har fattet, hvad EL handler om burde have invalide-rente, maaske du burde forsoege dig med en ansoegning, med dette som grundlag…
EL er et beton-kommunistisk parti, der i den grad fiser rundt i Sovjetunionens stenalder, og hvordan Sovjet endte, mener jeg, er normal tilgaengelig viden for enhver, og dermed glem EL.
DF derimod er Socialdemokraternes hoejrefloej, og Vestager kommer til, at steppe 4 trin tilbage paa de Radikales udlaendinge politik, hvilket er passende, for den er alligevel hul i hovedet, og dermed lade DF styre et omraade, de kan meget bedre end Vestager & Co.
Efterhaanden, maa man som Liberal konstatere, at Helle goer et meget bedre hoejrefloejspolitisk arbejde end Loekke – jeg fatter overhovedet ikke hvorfor fleste her vil have socialisten Loekke tilbage; – behold dog hellere den stok konservative Thorning
hehehe
Der er meget, meget rigtigt i det som du skriver “KarlW”!
LA er en lidt højre-forlænget arm af Vestager-partiet! Yes. Og EL er autonome/beton-kommunister der fanger unge mennesker der absolut intet – InTET ved om politik og livet. Samtidig med at de selvfølgelig opsuger dem der kun og kun vil nyde/kræve og ikke yde noget i samfundet. Utroligt at vi har så SÅ mange uproduktive danskere (OK, nok mest unge , uerfarne – hvilket så næsten er værst!)
Enhedslisten er bare stendød.
Hvor er livet dog dejligt!
@Erik Larsen
EL er ikke pragmatiske i deres politik, det hele handler om ‘foe’lser’ og, at braende andre menneskers penge af saaledes, at Danmark drejes over til, at blive, som en horde gamle Sovjet-roedgardister i kulissen oensker det.
Johanne er blot en hjernevasket galionsfigur, med daadyrsoejne, der traekker unge maend til vaelgerskaren, der vel ikke engang har laest ELs partiprogram – og derfor overhovedet ikke ved, hvad kulisse-roedgardisterne vil med Danmark, kom de nogensinde til magten.
Det er tragisk, at det danske parlamentariske system overhovedet tillader et saa landsforraederisk parti som EL, og det er fuldstaendigt grotesk, at 22% af Danmarks vaelgere synes, at ville stemme paa EL, ved naeste valg……der er f…..me hoppet en kaede af, af dimensioner, i det danske samfund…..
Enig “KW”! Tænk, at der er mænd der stemmer på kvinders udseende!!! Så kan man endda sige at nogle stemmer endda på kvinder UDEN udseende (M.Jelvad, Vestager-drengen, Gucci-kolde-øjnene o.s.v.)
Utroligt, men “dagens Danmark”
DER BLI’R SLET IKKE NOGET ELLINGE RÆS
Najh, Bent, der bliver slet intet chicken race mellem Gucci Helle, Margrethe III og Befri-os-for Villy og så Elendighedslisten på den anden side.
Sig mig, Bent, så du slet ikke TV sidste mandag? Har Tanten end ikke råd til at købe dig et TV?
Så du slet ikke, at Gucci Helles personlige skarpretter, Jern Henrik, for åben skærm, i mandags gjorde dem alle i EL et helt hovede kortere?
Netop derfor er det helt slut med Elendighedslisten, da Jern Henrik har erklæret hele banden af de dersens bittesmå Grimme ELlinger stendøde. For åben skærm! Det Gucci Helles svar på Rambo.
Men som du nok ved, er det med ELlinger, som med chicken, selv lang tid efter de har fået kappet hovedet af, ja, så bliver de sgu ved med at løbe rundt i cirkler, men helt uden hoved og hjerne.
Så, derfor ved de overhovedet slet ikke, hvad de laver, eller hvor de er på vej hen.
Og, derfor bliver der hverken noget chicken race eller hovedløst ELlinge ræs.
@Erik Larsen
Vil regeringen overleve, kommer der et forlig med DF (eller lig) paa Finansloven. Det er logik for burhoens, og jeg forstaar slet ikke Bent Winther ikke kan se, at EL nu er totalt no-go for SSFR regeringen, vil de overleve.
Det er ogsaa i Socialdemokratiets – og SFs interesse – at isolere alle de vaelgere, der er rendt over til Johanne, og ELs facistoide bande, udenfor indflydelse.
Ved 22% af vaelgerskaren, sidder EL naturligvist idag med vaelgere, der er vandt til, at stemme paa partier med indflydelse, isoleres EL, kan disse vaelgere, jo saa maerke, hvad det vil sige, at stemme paa et ekstremt parti, helt udenfor indflydelse……det holder max om et valg, saa er EL tilbage nede under 10%.
ELs maanefart pt, er lige saa meget protest, som Venstres skyden igennem skyerne, det holder for en tid….kun……
Enhedslisten er ikke længere, kun et lille parti, men en “magtorganisation”, som ikke bør overses.
En “magtorganisation”, som jeg nyder at være medlem af, så længe “organisationen”, opfylder kravene, som de selv har “beskrevet”.
NB: Enhed, nogenlunde lighed og frihed for det enkelte “individ´s” udfoldelse´s muligheder, indenfor “loven´s” begrændsninger. Et sted, hvor “lov og ret” virkelig trænger til et eftersyn.
DANMARK VILLE BLIVE EN ØKONOMISK OG MENNESKELIG RUIN
I det ulykkelige tilfælde at der blev udskrevet folketingsvalg i næste måned, står udemokratiske, revolutionære kommunistiske Elendighedslisten til at kannabalisere SF som politisk parti og blive måske lige så stort eller større en Socialdemokratiet. Og Danmarks næststørste parti.
Den eneste “vinder” bliver, helt uden konkurrence, økonomisk ruin for Danmark.
Og må guderne forbyde, at danskerne er så naive og uintelligente, at de tillader denne flok revolutionære Stalinister så megen magt. For straks vil København ikke alene blive skiftet ud med, “Stalinovre” og dejlige Rådhuspladsen omdøbt til “Kim il Jungpladsen”.
Men først da vil alverdens økonomiske sygdomme rasle ned over Danmark, og endnu værre end syndfloden, pest og sorte bylder. Danmarks troværdighed vil med et pennestrøg være ikke-eksisterende længere. For hvilken slags landsbytosser ville tro på Danmark længere, når det er på vej til at blive et volds-kommunistisk Stalinistisk voldsorgie, med ELs eget Stasi Polizei og Røde Hær?
Alle udenlandske investeringer vil helt undgå Danmark og yderligere trække nuværende investeringer ud med lynets hast, før hele markedet raser sammen, som korthusene Sovjet Unionen og DDR gjorde.
Børsen vil krakke og arbejdsløsheden og fattigdommen stige til uanede højder.
Er det virkelig det danskerne higer og drømmer om?
ER DER STADIG GANG I CHICKEN RACET vs DE HOVEDLØSE TIL EFTERÅRET
Hej Bent, ved du forresten hvor det der Chicken Race mellem de små hoved- og hjerneløse Grimme ELlinger vs Gucci Helle, Margrethe III, Befri-os-for Villy og Jern Henrik, Gucci Helles svar på Rambo, skal finde sted?
Har nemlig hørt fra vinrankerne udi Kongelunden, at hele den hovedløse flok af Små Grimme ELlinger, dvs I-skal-ikke-pisse-på NejNejHanne og Pernillengryn Skipperlapsovs osv er ved at gennemgå hver eneste container i Charlottenlund og Klampeenborg for nyt tøj til Container-Per.
ENLENDIGHEDSLISTENS SMÅ GRIMME ELLINGER NU PLUKKET TIL SIDSTE FJER
Ingen søndag uden Elendighedslistens Små Grimme ELlinger på slap Line.
Søndag 8. juli stod Gucci Helles svar på Rambo, Jern Henrik, frem på landets samtlige TV kanaler og henrettede hele flokken af ELs Små Grimme ELlinge. På åben skærm.
Snart efter kunne man se en flok hoved- og hjerneløse Små Grimme ELlinger løbe hjælpeløse rundt i cirkler inde ved Badehotellet Christiansborg. For første gang nogensinde uden at sige et rap-rap.
Søndag 15. juli blev Elendighedslistens hovedløse Små Grimme ELlinger endnu en gang slæbt foran alle rigets TV stationer, for at endelig blive plukket for den allersidste fjer, så de er klar til ovnen.
Hvis det ellers ikke er en altfor stor uspiselig mundfuld for de fleste.
Det er noget med, at ELs principprogram ligefrem kræver, af Elendighedslisten overtager magten i Danmark VED VOLD.
Det nu nok lidt svært lige nu, når hele flokken af Små Grimme ELlinger nu ikke blot er hoved- og hjerneløse, og fiser hjælpeløse rundt i cirkler. Men nu de osse plukket helt og aldeles nøgne, også til aller-allersidste fjer, i går. Og igen for åben skærm. Og klar til ovnen.
Men det venter vi lige lidt med. For der fattes nogle få sidste forbederedelser, før vi lukker lågen for allersidste gang.
Se, det hele startede tilbage i marts, da lillemor her, lagde Elendighedslistens principprogram ud på avisen.dk, som tilsyneladende styres af ELlingernes slyng-tovariches. Derefter lovede de Små Grimme ELlinger fruen her rigtige bølletærsk, avisen.dk sortlistede lille uskyldige mig de næste tusinde år.
Meen, den virkede slet ikke på lille sarte mig her, som så skrev, i al hemmelighed, til et par venner på Rosenørns Alle og Prins Jørgens Gård. Hvorefter min gamle helt, Jern Henrik kom ilende på banen.
Resten er nu bare historie.
Men, hvis du vil høre flere uhyggelige detaljer fra ELs torturkammer, kan du læse uddrag deraf på dr.dk Hvis du tør!
Som medlem af “Enhedslisten”, med troen på, at “vejviseren”, viser en vej, som er “troværdig”, så neutral som muligt, alle bør have muligheden for, at være med.
Arbejdsydelsen, hvor stor eller lille, den end måtte være, sættes i centrum. Guldet´s selvformerings proces, sættes i stå,(indtil nye “chamaner” beviser deres og den´s eksistens berettigelse).
Hos “Enhedsliaten” er vejen frem, ikke fyldt med “reklamefiduser og politisk uvidenhed eller lukkede øjne, men med “viden om”, hvad der i vores “samfund” foregår.
Sidder lige i lidt sommervejr og bladrer tilfældigt i en bog med ‘Fortællinger om folk i fædrelandets historie’ og ser, at indledningen til JYSKE LOV – Valdemar Sejrs fra 1241 – er følgende:
“Med lov skal land bygges, men ville enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme ret, da behøvede man ingen lov.”
Fortsat god debat – bare lige fristende at komme med dette indspark. Mvh BHL
@Lisa Ahlqvist – uhyrligt, hvad du fortæller om Elendighedslistens reaktion.
En kort bemærkning til debatten, som jeg ikke fik skrevet forleden dag:
At Enhedslisten ikke har ændret i sin politiske programerklæring, som også blev påtalt under valgkampen – så vejrer de formentlig nu morgenlufte på grund af forskellige landes økonomiske kriser i Europa, så derfor ændrer de ikke programmet?
Eller blot stædighed?
Det er et udmærket udgangspunkt at tale for de svageste i et samfund og påpege; men det er altså de rigeste (og alm lønmodtagere ikke at forglemme!), der betaler regningen for også svagheder i vores samfund på forskellig vis.
Ligedan har flere særdeles velbjergede også deres fonde til velgørende formål os.
Og nedlæggelse af arveretten – den hørte jeg også om i 1973 fra den side af ‘spektret’; MEN man vil så ophæve det udmærkede princip, der (også) allerede stod i JYSKE LOV – ganske vist et bonde/også storbonde-samfund, som gik ud på:
“hvor det er vigtigt, at arvereglerne er klare og præcise. Man må vide, hvem jorden tilhører. Folk bliver åbenbart gift flere gange, for der er faste regler for stedbørns og stedforældres arv efter hinanden. Det var ikke, fordi man blev skilt, men fordi det var let at dø i krig og barselsseng og af mange andre ting. Familien og dens besiddelse er i dentrum, og besiddelsen er jord.”
Det er også vigtigt i vore dage og har stor betydning for mennesker: at se deres ting gå i arv – noget evt. fortsætte mm.
Marxismen kan have den gode idé, at folk bliver løftet – men er naiv, hvor de tror, at så kan en marxisme, der nemt kører over i også en vold og krige (andet har historien vist os er nærmest ‘naturstridigt’!), være den ‘rette lære’ for alle mennesker, for hele samfund.
Utopi – og fordi vi har krise, så skal vi ikke bare rette op med større fianciel opmærksomhed for visse ‘lurendrejere udi grådighed og/eller fejlslagne tiltag’, så skal kapitalen, der til enhver tid er nødvendig for ethvert samfund, pludselig ‘hedde noget andet’. I en tro på, at så er menneskene bedre og klogere ..
Elendighedslisten er og bliver ‘gammelmands-tænkning’ i sin ideologi. Det er ikke engang gammel vind på nye flasker, der sædvanligvis dog anses for stadig at kunne drikkes (omend man skal kunne ses at være afholdende her), så er det ‘det rene sprøjt’ – og dermed ikke noget at servere, da det er udrikkeligt.
Specielt i et samfund som vores, hvor alt i vore dage er del mere kompliceret (med love og regler og alt det digitale)indrettet end på Jyske Lovs tid; men er alle obs på at få det bedste samfund – for alle.
Tag og lær’ lidt om mennesker. Det er de rige – og, de fleste velbjergede i vore dage, også. De betaler i forvejen – og vi har altså demokratiske systemer, der også taler for disse.
Ingen vil helst fratages noget – og naturligvis skal der passes på syge og handicappede; men helheden må også tages i betragtning, forstået på den måde, at man vælter ikke et velfungerende samfund – ELler pønser på sådant; man forbedrer evt. de demokratiske spilleregler og muligheder.
Alle har kendt ‘en moster’, der har været udsat og uretfærdigt behandlet. Det har jeg også været osv. – men vi har altså mulighed for at ændre meget stadig.
Forsat god debat, sommervejret kalder. Mvh BHL
Skriv en kommentar