« Den politiske trampolin

Det nye politiske paradigme for Danmark

56 kommentarer

Den økonomiske krise, som snart har hærget i fem år, har grundlæggende flyttet positionerne i dansk politik. Dogmer, som tidligere var aldeles urokkelige, står for fald – et for et. En ting er, at skattestoppet, millionærskatten, betalingsringen, de 12 minutter og de billigere busbilletter røg på den politiske mødding. Det, der er i gang nu, er langt mere fundamentalt.

Lytter man til samfundsdebatten og partiernes meldinger, er der ved at ske en drejning i selve synet på Danmarks rolle i verden, og hvad Danmark skal leve af. Det nye paradigme for Danmark efter krisen består af en række elementer, som indbyrdes hænger sammen, og som der med nogle variationer synes at være  konsensus omkring fra højre til venstre i Folketinget og mellem lønmodtagere og arbejdsgivere. En ny realisme ser ud til at have indfundet sig. Lønningerne skal ned i forhold til omverdenen, den offentlige sektor skal fylde mindre, og vi kan ikke uddanne os ud af problemerne.

Tilbage i slutningen af 1990erne og begyndelsen af 00erne rasede debatten om globaliseringen – hvad skulle der dog blive af lille Danmark, når produktionen branche for branche rykkede til lande med lave lønninger og lave skatter og omkostninger. I kølvandet på Murens fald og de åbne globale markeder var både Poul Nyrup Rasmussens (S) og Anders Fogh Rasmussens (V) svar, at vi skulle være klogere. Hvis de andre er billigere, skal vi være smartere. Uddannelse, uddannelse, uddannelse blev løsningen for de europæiske velfærdssamfund, som det blev formuleret af den daværende britiske premierminister Tony Blair. Herhjemme afsatte VK-regeringen en større pulje penge til »globalisering«. Milliarder øremærket til uddannelse på alle niveauer skulle ruste Danmark i en verden, hvor kapital, produktion og arbejdskraft i rekordtempo kunne flyttes rundt mellem verdensdelene.

Det gik egentlig ganske godt. Selv om virksomhederne flyttede eller outsourcede til Kina og Indien i stor stil, hjalp en buldrende højkonjunktur de europæiske lande med at holde skindet på næsen. Lønningerne steg sammen med alt muligt andet – aktiekurser, huspriser og antallet af ansatte i den offentlige sektor.

Men med den pludselige og dybe krise. som satte ind i 2008, er forestillingen om et dansk vidensamfund af højtuddannede udviklere i den kreative klasse ved at krakelere. Det kan i hvert fald ikke stå alene. Den nye erkendelse er, at Danmark også skal være et land for traditionel industriproduktion. Kina og Indien opruster også på uddannelse, viden og forskning, så det er en stakket frist. Logikken i den globale arbejdsdeling er ikke så simpel, som nogen havde forestillet sig i globaliseringens barndom.

Den nye erkendelse smitter af på især to andre forhold. Dels bliver man nødt til at indrette et uddannelsesystem efter de nye vilkår og satse på at uddanne flere faglærte arbejdere på erhvervsuddannelserne; dels bliver man nødt til at nedbringe lønningerne for de lavestlønnede, hvis almindelige produktionsvirksomheder skal kunne konkurrere med udlandet. Og hvis man skal kunne få nogle af de mange, som i dag er på overførselsindkomster ind på arbejdsmarkedet på almindelige vilkår.
Derfor er bekæmpelsen af uddannelsessnobberiet og debatten om overuddannelse, som var  tema i Politiko lørdag, en logisk konsekvens af, at Danmark skal kunne klare sig i konkurrencen på almindelig industriproduktion. Det næste spørgsmål er, om den danske velfærdsmodel kan overleve den voksende ulighed, som en større lønspredning vil føre til. Det er venstrefløjen og fagbevægelsen især bekymret for. Derfor er endnu en logisk konsekvens for dem, at fremtidige skattelettelser målrettes almindelige lønindkomster.

Lavere skatter og lavere omkostninger for virksomhederne betyder en mindre offentlig sektor, og en mindre offentlig sektor betyder mere brugerbetaling, flere forsikringsordninger og en hårdere prioritering. Det er det nye politiske paradigme, som er ved at blive rullet ud – og det er uafhængigt af, om statsministeren hedder Helle Thorning-Schmidt (S) eller Lars Løkke Rasmussen (V).

56 kommentarer RSS feed

Hvorfor er alle Berlingskes bloggere yderligtgående neoliberale, der bare ønsker at øge de riges profitter og sænke lønningerne for os andre ((og overførselsindkomsterne for de nedslidte og udstødte). Det kaldes “konkurrenceevne”. Men at Danmark har haft relativt høje skatter og lønninger er ingen nyhed. Det har været tilfældet i 50 år. Og hele tiden hører vi liberalisterne tale for, at lønningerne skal ned. ja vel ikke lige teknokrat og professor lønningerne… Er det så vigtigt, at aktionærer får råd til endnu en carport? Og kan vi ikke bare lade de rige rejse og ønske dem god vind? Sandheden er, at de i Danmark har adgang til fremragende infrastruktur, høj uddannelse og stadig et (omend stadig forringet) velfærdssystem, der tager sig af alle dem som de ikke længere gider ansætte. Hvis de rejste til Texas eller Uzbekistan ville de sikkert aldrig kunne klare sig i den benhårde konkurrence. Og vil de bryde sig om at leve i samfund med endnu højere uligheder og heraf følgende kriminalitet og utryghed? Lønnen ned, profitten op, man har hørt det før… Og denne uge er jo også en god anledning til at hylde den liberale kampfælle og ildsjælen i Vejle. Ja hvor er Cepos’erne og de neoliberale dog henne, nu hvor Amin tilsyneladende har taget frihedens brændende fakkel bogstaveligt talt i egen hånd. Apostlene for det frie initiativ og overmenneskernes ret til at se stort på arbejdernes rettigheder må da komme den glødende liberalist til undsætning

Endnu et oplæg fra blå stue….

Et ræs mod afgrunden….

Produktivitet handler om at flytte arbejdspladser rundt over hele kloden, ikke så meget om at skabe…
Jeg har et spørgsmål til Bent..
Hvor skal efterspørgslen komme fra, når største delen af befolkningen får mindre indtægt og at den del af indkomsten som før gik til skat, nu går til et privat forsikringsselskab. Hvis eneste interesse er at optimere indtjeningen til deres aktionærer…
Hvis man vil se lidt mere nuanceret på ovenstående, kan man jo kigge på denne artikel:

http://www.information.dk/448560

Og det mest fantastiske er jo at grunden til vi er i denne krise helt og alene skyldes liberalistisk økonomisk politik, med evige deregulering af markedet….

Et ræs mod afgrunden…

Er fuldstændig enig i, at det er trættende at høre på det samme neoliberalistiske vås, fra et medie, som har sin snabel godt og grundigt nede i statskassen. Lad os starte med at fjerne mediestøtten til trykte medier!!!

Produktivitet handler ikke om at skabe arbejdspladser, det handler om at flytte arbejdspladser…..

Overalt i OECD-landene er beskatningen blevet stedse mere regressiv: De rige betaler mindre, de fattige betaler mere. Resultatet, hævede de neoliberale, ville blive en forøget økonomisk effektivitet og stigende investeringer, som ville berige os alle. Det modsatte skete. Da beskatningen af de rige og erhvervslivet blev mindsket, mindskedes også både statens og de fattigere menneskers købekraft, samtidig med at efterspørgslen faldt. Resultatet blev, at investeringsraterne faldt i takt med virksomhedernes forventninger til vækst…
De neoliberale bedyrede også, at uhæmmet ulighed i indkomsterne og en fleksibel løndannelse ville reducere arbejdsløsheden. Men i hele den rige verden er både uligheden og arbejdsløsheden steget kraftigt. Se bare i Spanien og Grækenland….

Hans Andersen.
Grækenland? Nu har hverken rige eller fattige betalt deres skat. Svindel og humbug, kan man ikke beskatte sig ud af. Det er en straffesag for politiet. Hvis skattetryk var løsningen på alle problemer, da skulle vi ingen problemer have i liden dannevang. For mit eget vedkommende har jeg fået lidt mindre end en trediedel ud af det i fohold til de godt to trediedele som det offentlige system har fået. Jeg synes skatterne har været mere end rigeligt høje. Ikke mere af det tak. Nu har jeg også være med, da skatten var på optil 73%.

Der er nok ingen tvivl om, at Danmark idag har for høje lønomkostninger på decideret produktionsvirksomhed. Men det problem kan da løses på 2 forskellige måder.

Enten ved at sætte lønnen ned, eller ved at sætte skatten på lønnen ned. Det sidste ville også tvinge det offentlige overforbrug ned, idet der ryger færre skattekroner i statskassen.

Så måske ikke så dårlig en løsning!

Danmark i gang med at uddanne verdens klogeste pjalteproletariat.

Uddrag fra “En regering uden selvstændig profil” af Peter Mose, Mandag Morgen:

“Danmark risikerer inden for få årtier at udvikle et akademisk proletariat, overkvalificeret arbejdskraft, der kæmper med faglærte og ufaglærte om få lønmodtagerjob.”

“Den offentlige sektor vil langtfra kunne suge alle de færdiguddannede op.”

“AC (har) erkendt, at selv ikke en pæn højkonjunktur for alvor vil banke akademikerledigheden afgørende ned.

Den udfordring bliver kun større på længere sigt. Regeringen storsatser nemlig på at uddanne endnu flere akademikere de næste mange år…”

“Danmark har 40 år til at skabe 400.000 ekstra akademikerarbejdspladser med den uddannelsespolitik, der føres i dag.”

Fuldstændig gak i låget indlægget her…
Løsningen er højere skatter og afgifter og selv betaling af de rigeste af hospitaler,universiteter(Vi kan fx tvinge pengene ud af meget rige forældre med børn der tit får de flotteste,længste og dyreste uddannelser, uanset om de ikke ønsker at betale for universitet fx. Hvis de har fået børn, må de betale!)

Det er ikke de lavt lønnet der skal ned, de skal tværtimod op i løn! Dem der skal betale er advokater osv, med 1900 kr. i timen ta og som jeg betaler for øjeblikket og hæve mindste lønnen med 50% minimum. Det er da sagtens råd til så. Advokaten kan godt klare sig med 900 kr. i timen og kassedamen så 180 kr.. Pengene til ordentlig betaling af pøblen kan også skaffes via konfiskering og overtagelse af virksomhederne af dem som er ansat der på et hvilket som helst tidspunkt. Dette vil sprede værdierne ud. Ejeren kan så beholde 10% måske! På tide med et retfærdigt opgør der repræsentere 90% af den Danske befolkning og ikke kun top 10% som jo ejer 65% af alle værdier i Danmark!
lønnen og fremtiden er der for Danmark. Systemet skal bare ryste´s godt sammen

En artikel af helt sædvanlige B niveau, for en helt normalt moralsk og etisk forkastelig avis og fremtid for Danskerne!
Jeg ville skamme mig over at ha været så ussel at skrive sådan for egen tegnebog!

Industriproduktionen kommer ikke tilbage på nær den “Høj-teknologiske” industriproduktion-måske! Så hvad vi kan gøre er at fratage alle Danske firmaer som ikke producere i Danmark fra opgaver af den offentlige kasse(tit halvdelen af deres indtægter!). Dette ville mærkes og da de tjener styrtende med penge alle de store der-selv nu med rekord profiter pga af de lave skatter,billige øst arbejdskraft og højt uddannet Danske befolkning,vil men hurtig se Dansk industri produktion retur inde for mange områder.

Tvang skal der til for at få arbejdspladserne tilbage, når men relatere til Tegnebogs tællere. De gør intet frivilligt selv! Kun en ren rød blok ville kunne gå ind og lave om der. Formentlig uden S!

T. Sørensen

Fantastisk at høre på sådan noget nonsens. Fakta er at det man fra Eliten efterspørger er det Tyskland i praksis har gennemført, hvilket har gjort en stor del af middelklassen til working poor. Hvis du følger lidt med, hvad der foregår dernede, når man nu har tendens til at sammenligne lønniveau med dem, så vil du vide at de tyske politikere diskutere hvordan man kan rulle netop disse “reformer” tilbage, således at det kan give ganske almindelig mennesker nogle rimelige forhold, at leve under. De ved om nogen anden, at en økonomisk krise, nemt kan blive til en social krise og siden til en politisk…..

Man kunne jo også afprøve en budgetmodel på velfærden i stedet for at lade den løbe løbsk. F. ex. i stedet for at garantere alle samme kontanthjælpssats og justere skatterne hertil. Så gør totalbeløbet for kontanthjælpen til budgettet. Det betyder at desto flere, som er på kontanthjælp, des mindre får hver enkelt kontanthjælpsmodtager. Til gengæld kan skatter og afgifter holdes i ro for den del af befolkningen som gerne vil arbejde. For det arbejdende folk er det deprimerende at forhøjelsen af skatterne blot stiger og stiger. Vi har nu nået et niveau for forsørgelse, hvor det ikke mere kan betale sig at være i arbejde.

Globalisering var et projekt fra helvede
Vi var mange som vidste at når verdens velfærd skulle fordeles, blev der mere til de fattige udviklingslande. Det mere de fik, blev imidlertid taget fra os.

Politikerflosklerne stod i kø for at opmuntre os til at outsource vores arbejdspladser, parkere vores frihed i EU, åbne grænserne for østeuropæiske løntrykkere og ransmænd, i det hele taget overalt bare acceptere at poltikere og erhvervslivet vidste bedst.

Nu kommer de så minsandten og siger at de er uden skyld. Det synes jeg vi skal lade andre end de ansvarlige dømme om. Hvis det stod til mig blev der ryddet op og de ansvarlige afkrævet en forklaring foran en dommer.

Når verden og samfundet ikke fungerer, så har man et alvorligt problem med de politikere, som faktisk ikke har anden opgave, end at få verden til at fungere.

At nationalsporten blandt politikere, som ikke engang kan få det nære samfund til at fungere, så også er, at pege fingrene i alle mulige andre retninger end mod dem selv, så er problemet ovenikøbet vokset ud af kontrol.

Borgens uduelighed og regeringens elendighed kan ikke bestrides. Tænke sig, Vestager får lov til at trække både S og SF rundt ved næsen, og de hovne, anti-danske, asociale og folkefjendske holdninger skinner derfor klart igennem, døgnet rundt, året rundt. Vi må have nye partier på banen, ellers ender hele Danmark på møddingen.

Man fatter ikke i vesten, at der kun er et vist antal arbejdspladser paa verdensplan. Asien har man-poweren – de har nok i antal – baade folk uden uddannelse og med – til, at cover stoerste delen af verdens arbejdspladser. De arbejder laengere og langt billigere end vesten. Ikke kun i dette aarti, men i kommende aartier.

Lige nu opfoerer man sig specielt i Danmark, som har man masser af skaller, og saaledes kan leve livet ‘Palle alene i verden’ – saa at sige, sidde udviklingen i Asien ud de naeste 50 aar, og vente – paa overfoerelsesindkomst – paa fifaen – indtil asiaterne kommer op i et loen niveau – hvis overhovedet nogensinde – svarende til Danmarks.

Denne holdning er naturligvis kun ‘real’ for danske bondeknolde, der fletter taer, og dagligt hjernevaskes af Information & Co.

For os andre, er det soleklart, at sker der ikke en kraftig aendring i det danske samfund meget snart, hvor ‘magten’ overgaar fra vor utopi-stat til privat – i et forsoeg paa, at redde hvad reddes kan i netto indkomst – saa falder Danmark simpelthen oekonomisk fra hinanden.

Landet gaeldsaettes stadigt aarligt af en kvajet regering, der ikke formaar, at laegge to og to sammen, hvilket i sin konsekvens kun foerer til landets bankerot. Hos regeringens ‘samarbejdspartner’ – Enhedslisten – tror man stadigt paa, at Danmark ‘staar staerkt’, og at redningen er ‘flere offentlige ansatte’ og ‘flere offentlige investeringer’…….

Vilhelmsen forsvare regeringens uduelighed (ethvert kick-start projekt er nu endt i fiasko og et stats driftsvind paa milliarder) med, at det er de ‘private virksomheders skyld’, da de konspirerer imod Borgen……

Hulkende latterligt…..

Det saare simple svar paa krisen er naturligvis, at Danmark er elendig til, at stille sig globaliseringens vilkaar. EU lider ioevrigt generelt samme skaebne.

Men Ja – Thomas Jensen – du har fuldstaendigt ret; – Globalisering er et ‘helvede’, men spoergsmaalet er naturligvis, om ikke det er en naturlig proces og, at det kun var et spoergsmaal om tid foeren risboenderne bevaegede sig ind i den industrielle udvikling.

Vi var aldrig rustet til, at dele vor velstand med milliarder af mennesker, det er det faktum vi idag maa se i oejnene. Vi var ikke rustet til det dengang Globalisering blev hyldet rundt omkring i vestens parlamenter, og vi er endnu mindre rustet idag, efter 20 aar med Globalisering, og fremstyrtende asiatiske lande, der virkeligt vil have del i kagen….

Vi bliver rendt over ende, og kommer vi ikke ned fra vort hoeje selvfede rust, og begynder, at spille ‘bold’ – forkommer vi ganske simpelt til den nye tredie verden….

Det er os, som befolkning, der bestemmer vor vej, ikke idioterne paa Borgen – det er os selv, der maa tage ansvar og tage det skridt, der skal til for, at Danmark kan staa distancen. Det handler om fuld beskaeftigelse, og arbejdspladserne skal skabes i den private sektor, under konkurrendygtige forhold. Det er de haarde vilkaar vi staar overfor, skal der stadigt vaere et levedygtigt Danmark for naestegenerationer.

Borgens uduelighed og regeringens elendighed kan ikke bestrides. Tænke sig, Vestager får lov til at trække både S og SF rundt ved næsen, og de hovne, anti-danske, asociale og folkefjendske holdninger skinner derfor klart igennem, døgnet rundt, året rundt. Vi må have nye partier på banen, ellers ender hele Danmark på møddingen.

…………………………………………….

(modtaget og sat på??)

I dag kan vi så læse at der kun i 3 ud af Danmarks 98 kommuner er flere indbyggere som har et arbejde end der er folk som er på overførselsindkomster – d.v.s. at i 95 kommuner er folk på overførselsindomster i flertal! Det er fuldstændig uholdbart men alle disse samfundsnassere fatter jo ikke hvorfra pengene kommer da de altid har været vant til at nasse på andre mennesker istedet for selv at bidrage med noget til samfundet!

Vi kan ligeledes i dag læse at en togstewardesse i det offentlige DSB får 475.000 kr. om året i løn iflg. Transportministeriet!!
Det er da over 1 år siden at der kom en rapport som gjorde opmærksom på disse vanvittige lønninger! I samme rapport stod der også at en lokomotivfører tjente 550.000 kr. om året og i gennemsnit kun arbejdede 2 timer effektivt om dagen – og intet er sket siden!! Effektiv ledelse og godt købmandsskab i den offentlige sektor er en by i Grækenland! I sidste ende er det de uduelige politikeres skyld – venstrefløj som højrefløj – som har ansvaret! Næsten alle politikere – både lokalt og i Folketinget – er inkompetente mennesker som kun har været i den offentlige sektor og intet ved om at drive forretning og de DJØF’ere som er ansat i det offentlige er folk som ikke kan klare sig i det private! Både i DSB, SAS, Dong m.fl. hører vi om uduelige chefer som ikke har styr på økonomien og driften men alligevel får gyldne håndtryk! Det er jo korrupt og hvordan kan disse chefer og øvrige medarbejdere få sådanne aftrædelsesordninger? Og hvorfor skal offentligt ansatte kun arbejde 34,5 timer om ugen og hvorfor er der så mange sygedage ved det offentlige? Men det er jo overalt i den offentlige sektor hvor der findes en masse overflødige mennesker – især “kolde” hænder – i overflødige funktioner, nævn, råd, centre, udvalg, institutter, styrelser m.fl. og hvor der smides vanvittige tilskud ud til alt lige fra medier til “Akademiet for utæmmet kreativitet”, filmstøtte m.m. For nylig læste vi at en biografbillet til disse statsstøttede film skulle koste over 80.000 kr. pr. billet hvis den skulle tjenes ind! Og hvorfor skal vi i et lille sprogområde have så mange offentlige TV- og radiokanaler – og især lokale radiokanaler? Jeg skal give over 2400 kr. p.a. i licens til DR for at få lov til at tænde for mit TV! I går betalte jeg min bilforsikring og der var en statsafgift på denne på næsten 1200 kr.!! Den offentlige sektor er helt ude af kontrol og trænger i den grad til et realitycheck a la SAS! Og hvorfor er der så mange HR-ansatte i det offentlige? De kan ikke engang finde ud af at ansætte medarbejdere uden at overlade det til vanvittigt dyre konsulentfirmaer som Mercuri Urval og Lundsgaard! Og hvorfor er der i et lille land som Danmark 98 kommuner og 5 regioner? Der skulle højest være 10-15 kommuner i Danmark og ingen regioner. Det ville give stordriftsfordele og afskaffe en masse dobbeltfunktioner! Og den knopskydende godheds- og indvandringsindustri er helt ude af kontrol! Næsten alle borgere skal åbenbart have en offentlig støttepædagog til at løse deres problemer istedet for selv at tage et ansvar!

Danmark slås med store statsunderskud, stigende grænsehandel og arbejdspladser og virksomheder som fosser ud af landet. Vi har verdens dyreste offentlige sektor og verdens højeste skattetryk som er ren gift for konkurrenceevnen, jobskabelsen og igangsætteriet! Samtidig har vi 810.000 mennesker i den arbejdsdygtige alder som er på alt for høje overførselsindkomster som bevirker at det ikke kan betale sig for lavtlønnede at gå på arbejde! Vi kan ikke flygte fra den økonomiske virkelighed og derfor skal der gøres noget inden vi ender som Grækenland – og hvis det sker så vil det gøre rigtigt ondt på de svageste i samfundet samt de offentligt ansatte!
Der skal ganske enkelt være færre offentligt ansatte og færre på overførselsindkomster medens der istedet skal være flere privatansatte!

Lønningerne skal ned. Det har man sagt i mange år. Ikke desto mindre havde vi for ikke længe siden historisk lav arbejdløshed, der medførte betydelige lønstigninger. Markedet skal nok ordne det med lønningerne. Vi ser det allerede. Men når de højest lønnede nu forlanger, at de lavest lønnede skal beskæres, får jeg en dårlig smag i munden. Gå foran og vis et godt eksempel eller stik piben ind. Vi har meget initiativ og opfindsomhed, der kan retfærdiggøre en fortsat høj levestandard til hele befolkningen og ikke bare til de privilegerede. Den danske model har vist sin styrke og skal ikke droppes, kun justeres. Eksempelvis skal regionerne afskaffes eller antallet skæres ned til tre, det vil betyde en bedre udnyttelse af de sparsomme ressourcer. SU skal ikke beskæres men større andel af lån. Fjumreåret, en meget dårlig betegnelse, er af afgørende vigtighed for at de studerende kan havne det rigtige sted. Nøglen til fremgang er uddannelse, uddannelse, uddannelse. Bent Winther er havnet i den sorteste reaktion, når han taler om uddannelsessnobberi og mener, at det bliver billigere, hvis man omdøber skatter til brugerbetaling. Det vil blot vil medføre en masse uproduktive kontrolforanstaltninger, hvis vi skal betale ved mange forskellige kasser. Sygekasserne blev heldigvis afskaffet, og det samme burde ske med radiolicensen. Og så vender det den tunge ende nedad, men der er vel også det, der tilstræbes.

Vi var mange som vidste at når verdens velfærd skulle fordeles, blev der mere til de fattige udviklingslande. Det mere de fik, blev imidlertid taget fra os.

Politikerflosklerne stod i kø for at opmuntre os til at outsource vores arbejdspladser, parkere vores frihed i EU, åbne grænserne for østeuropæiske løntrykkere og ransmænd, i det hele taget overalt bare acceptere at poltikere og erhvervslivet vidste bedst.

Nu kommer de så minsandten og siger at de er uden skyld. Det synes jeg vi skal lade andre end de ansvarlige dømme om. Hvis det stod til mig blev der ryddet op og de ansvarlige afkrævet en forklaring foran en dommer.

Skrevet af Karl Wilders, 28. januar 2013 kl. 20:16
Endnu engang ude i anstændig bedragelse mod de Danske mod dine kinesiske lønmodtagere? Ja livets politiske overraskelser er efterhånden overladt til Tanten! Du ved, de kinesiske udflytter af arbejdspladser er helte? 2800 ansatte du har der ikke i frasortering af den Danske velfærd og arbejdspladser? Måske betyder dette 38.000 og ja så gode Wilders med de store medmenneskelige favntag, betyder dette jo at du er en anti-dansk velfærd ydere,bidrager og bedrager…Ja hvor skal men starte iblandt sådan en ussel! Ved fødslen måske?

@søren sørensen:
Man skal ikke rette bager for smed. Dit citat er ikke af Karl Wilders, men af mig. Jeg står gerne ved mine ord.

Mvh. Thomas Jensen, som aldrig har været i Kina.

Der mangler penge til dagpenge, velfærd, sundhed, skoler, ordentlige folkepensioner og meget, meget mere.

Og hvorfor gør der så det?

Fordi Borgens flertal, med Vestager, Helle, Jelved og Annette i spidsen, har umådelig travlt med at redde hele verden. Milliarder og atter milliarder triller, fosser og strømmer afsted, ned til Bruxelles, ned til Afrika, ud til klodens fjerneste egne.

Danskerne betaler og betaler til de røde projekter, og som tak får de nedskæringer, lukninger, forringelser, bøder, forbud, gebyrer, afgifter, massefyringer, krak, tvangsauktioner, skilsmisser, retsløshed, hjemløshed, sygdom, hospitalsrædsler, elendighed, kæmpekriminalitet og bananstatsagtige tilstande.

Det er dog beskæmmende at se nogle af kommentarerne;

@Herluf Hansen m.fl.
Nej vi kan ikke uddanne os ud af krisen – Kinesere, Polakker, Tyskere er ikke dummere end danskere; tværtimod!

Illusionen om at det offentlige kan “SKABE” job er bizzar, da erfaringen viser at det koster 10 job i det private at skabe 4 i det offentlige.

Vi stemmer som nation en regering ind der ikke fatter den sammenhæng at en offentlig investering på over 1000000kr for at skabe en arbejdsplads er rablende sindsygt.

Vi har en regering og deres vælgere der ikke fatter at Kaynes hvis økonomiske teori de maltrakterer udviklede sin teori baseret på USA i 1930′erne (et stort land på et tidspunkt hvor penge brugt i USA blev til job i USA)

Det er ikke associale højtlønnede der er onde ved de stakkels arbejder mv. Det er ikke løntrykkere fra… der er problemet. Problemet er at vi har nogle af verdens højeste produktionslønninger og produktionsomkostninger og ingen gider at købe danske produkter medmindre de er meget specielle, og desværre er ikke alle danskere geniale som mange indlæg her illustrerer.

Den fine beskæftigelse i 00´erne var baseret på en boligboble der gav et kollosalt forbrug, store lønstigninger til bygningshåndværkere som lavede elendigt arbejde til høje priser, og nogle tåbeligt dyre overenskomster til offentligt ansatte. Dette var alt iments vi i stor stil tabte industriarbejdspladser fordi den ene tåbelige politikker efter den anden var racistiske nok til at tro at vi danskere er et superiørt herrefolk der bare er bedre, klogere og bedre uddannet end resten af verden.

Der kun en vej ud og det er at det skal kunne betale sig at skabe private arbejdspladser (ca 700000) her i landet uden offentlig støtte. Dem der tager risikoen skal have så meget succes at andre følger efter, og det må ikke kunne betale sig at arbejde i den offentlige sektor fremfor den private.

Fjern den tvungne licens til DR
Fjern alle vore støtteordninger til musik, film, kultur, grøn energi…
Ned med skatten specielt til dem der skaber jobs for andre
Ned med offentlige ydelser så det kan betale sig at arbejde til lavere lønninger
Ned med inflationsskabende tiltag
Ned med de konkurrencebegrænsende elementer der gør at vi har europas næst dyreste fødevarer og er 59% over EU gennemsnit

Der er masser af ting der skal tages vare om. Det drejer sig om at der skal være stilligner så folk kan komme ind på det private arbejdsmarked og få lejlighed til at forbedre forsørge sig selv, og gradvist gøre det bedre og tjene mere.

Idag er lønniveauer mv decideret associale overfor dem der står udenfor arbejdsmarkedet, for den danske model drejer sig kun om at få noget til dem der er i arbejde. Ikke særlig socialt…

I følge helle Thornings-scmidth valgkam og regeringens beton aftale i luksus hotellets tårn på amager og den daglige skælden ud på det borgelige samfund som får skylden for al dårligdom og man undgår behændigt at tale om tiden før nullerne hvor dårligdommen opstod. Ja, så skulle det være en nem sag for regeringen at ordne arbejdsløshedsproble-merne. Nå, så kom det lige frem at alle landets kommuner består hovedsageligt af arbejdsløse. Så vi venter spændt på en fair og bæredygtig løsning for de arbejdsløse statsminister. Så kichstart den gode løsning nu.

“Vi var mange som vidste at når verdens velfærd skulle fordeles, blev der mere til de fattige udviklingslande. Det mere de fik, blev imidlertid taget fra os….
Skrevet af søren sørensen, 28. januar 2013 kl. 22:57″

Jeg Søren Sørensen, Har aldrig nogensinde skrevet overnævnte ej heller fælgende manipulering…

“Vi var mange som vidste at når verdens velfærd skulle fordeles, blev der mere til de fattige udviklingslande. Det mere de fik, blev imidlertid taget fra os.
Politikerflosklerne stod i kø for at opmuntre os til at outsource vores arbejdspladser, parkere vores frihed i EU, åbne grænserne for østeuropæiske løntrykkere og ransmænd, i det hele taget overalt bare acceptere at poltikere og erhvervslivet vidste bedst.”

Men har dog skrevet ca. 80% nederst i selvsamme kommentar afsendt angående karl wilders…nemlig..

“Skrevet af Karl Wilders, 28. januar 2013 kl. 20:16
Endnu engang ude i anstændig bedragelse mod de Danske mod dine kinesiske lønmodtagere? Ja livets politiske overraskelser er efterhånden overladt til Tanten! Du ved, de kinesiske udflytter af arbejdspladser er helte? 2800 ansatte du har der ikke i frasortering af den Danske velfærd og arbejdspladser? Måske betyder dette 38.000 og ja så gode Wilders med de store medmenneskelige favntag, betyder dette jo at du er en anti-dansk velfærd ydere,bidrager og bedrager…Ja hvor skal men starte iblandt sådan en ussel! Ved fødslen måske?”…
altså kun 80% er mine ord ovenover….

Så altså dette kan kun være en inside job af Berlingske officin, da dele af min orginale kommentar består og andre er manipuleret…..Selvfølgelige bestemmer pengene demokratiets målestok, jeg acceptere det bare ikke!
Hvad hedder ombudsmanden der garantere det frie ord og ytringfriheden? Korrekt der er ingen real demokratisk repræsentation, kun salg i landet…
Berlingske journalister burde vist gå tilbage til skolebænken og lære lidt journalistisk etik!

Skrev intet om “ilders favntag, eller tallet 38000 ej heller..Nævnte måske et lignene i en diskussion med hr. wilders før… ..Dette er virkelig uanstændig uetisk journalistisk opførelse, manipulerende og Berlingske må rydde op i egne rækker!
Hvem rydder op her? Nå ikke!. Men så bare lade det stå!

@soeren soerensen

Jeg mener, at det er en ganske naturlig udvikling – hvilken du maaske ikke kan forstaa – at virksomheder flytter arbejdspladser til omraader, hvor de kan lave det overskud, der skal til for at overleve.

Vi lever ikke laengere i 1800 tallet, hvor det tog maaneder, at rejse til den anden side af jorden, idag tager det kun 12 timer, saa kun et socialistisk hjernevasket fjols tror stadigt paa, at man uanset global konkurrence, kan saette en minimumsloen paa et menneske, der aldrig har fuldt med i skolen – hensige – nogensinde har haft interesse i overhovedet, at arbejde – og da slet ikke i den industrielle sektor – hvilket jo ogsaa er Danmarks store fejl, at man forlod det industri samfund, man havde i 60′erne. Efter, at alle fik tudet oerene fulde af loegnen fra diverse regeringer om, at de skulle fordre et ‘meningsfyldt arbejde’ (whatever that is???), var det jo forbi med det danske industri samfund.

Saaledes er der intet ‘anti-dansk’ i, at soege industriel arbejdskraft hvor der er mennesker der er villige til, at tage fat.

I et land, som Danmark, hvor flertallet er paa overfoerelsesindkomst af en eller art, eller ansat i det offentlige, kan man jo ikke ligefrem tale om en generel hoej industriel arbejdsiver.

Saaledes er det ikke resten af verden, der skal skrue ind paa den danske idee omkring, hvordan verden boer haenge sammen – Danmark maa komme udaf koejen, og stille sig verdens realitet – eller – tage konsekvenserne. Der er intet odioest i, at goere opmaerksom paa dette faktum.

@Thomas H. Rasmussen

Hvor andre dele af kloden, med succes, kan aktivere millioner udaf arbejdsloeshed, burde man mene, at det burde vaere en meget enkel sag, at aktivere et lille land, som Danmark, ind i en ny tidsalder af arbejde og ny vaekst. Men Danmark synes laenket paa arme og ben af dets egen livsloegn, selvfedme og EUs mange vaeksthaemmende love.

Her er et sammenkog af Parkinsons lov:

Parkinsons lov (derfor vokser den offentlige sektor)

Den voksende embedsstand: Ifølge Parkinson vil ethvert arbejde udvide sig indtil, at det udfylder al den tid, der er til rådighed for dets udførelse. Som demonstration heraf bruger Parkinson eksemplet med afsendelse af et postkort. En pensionist vil kunne bruge timer på at finde postkortet, derefter sine briller, så adressen, forfatte teksten, vurdere om vejret nødvendiggør medtagelse af en paraply eller ej og endelig foretage turen til postkassen omkring hjørnet. En travl person vil have klaret opgaven på tre minutter. Parkinson bruger eksemplet til at udlede, at der ikke er nogen sammenhæng mellem omfanget af det udførte arbejde og antallet af personer, der udfører dette. Han går derefter videre og hævder, at dette vil føre til en stadig vækst i administrationen. Dette skyldes to forudgivne antagelser:

1.en embedsmand ønsker at forøge antallet af underordnede, ikke af konkurrenter, 2.embedsmænd skaber arbejde for hinanden.

Til belysning af rigtigheden af påstandene opstiller Parkinson situationen hvor en embedsmand efter egen opfattelse har for meget arbejde. Han vil derfor anmode om at få ansat to underordnede for at hjælpe sig. Underordnede fordi de bidrager til at øge hans prestige, to fordi de derved holder hinanden i skak (en enkelt vil blot være en konkurrent til ham selv) og at han ved den rette arbejdsdeling er ene om at have overblikket. Senere vil disse underordnede givet på lignende måde anmode om ansættelse af nye underordnede, hvilket imødekommes fordi det sikrer yderligere anseelse. Samtidig begynder de ansatte at skabe arbejde for hinanden, idet en sag nu kan gå fra mand til mand for at belyse de forskellige sider. Samtidig må den oprindelige nu ledende embedsmand bruge tid på at planlægge sine underordnedes ferier og andet.

Parkinson brugte forskellige ministerier til at påvise sin påstand om det voksende embedsvæsen og når det udfald, at væksten er på 5-6% om året, hvilken kaldes Parkinsons første lov.

Desværre har vi opdaget at vi ikke kunne leve af kloge hoveder alene.
Den tyrker tro på at lønningerne skal ned så overlever vi, er ikke de kloge hoveder værdig.
Selvfølgelig skal vi tilbage til produktion, en højteknologisk produktion der smart producerer, de kvalitets varer som vi altid har stået for i Danmark.
Prøv nu for en gangs skyld at lytte til de erhvervsledere der har forstand på produktion, og som har været igennem outsoursing.
Kære journalister og debatører, rejs nu for en gangs skyld ud i verden og dan jeres eget indtryk af feks. Kina eller Indien.
Produktionerne der ude er på stenalder nivå og det er den fordi der har været hænder nok, men det er slut.
Kina har samme problemer som vi har i vesten 1 ARBEJDER til 4 PENSIONISTER.
Tomme produktionshaller og døde erhvervs områder er efterhånden et normalt syn i Kina.
Områderne får bare ikke lov til at stå så længe af gangen, da Kina har jo stadigvæk tendens til at skjule virkligheden, som de altid har gjort.
Alle de kloge hoveder vi har uddannet kommer på sigt til at få job i Danmark, men en fejlslagen satsning er ikke til at rette op på fra dag til dag.
jeg tror at lønnivået retter sig af sig selv i forhold til omstillingen.
Men det er ikke noget stat, kommune,fagforening skal blande sig i, det skal virksomhederne nok klare selv.
Men vi mangler i den grad kapital til at omstille og hjemtagelse af produktionerne.
Så hermed et opråb til pensionskasser og fonde og andre investorer, gå nu i seriøs debat med virksomhederne og stil krav til at de hjemtager produktionerne mod at stille kapital til rådighed, så skal det med lønningerne, forbruget og til hjemmehjælpere og sosoassistenter nok komme af sig selv.

Kære Bent Winther! Lad os så høre, hvor meget din egen løn skal sættes ned!

@Ole Soerensen

Du forkender foerst og fremmest en ting, og det er, at ingen i DK gider udfoere automativ produktion, og staa ved en maskine, og foretage samme bevaegelse dagen lang, for de har faaet oerene tudet fulde med, at de skal kraeve et ‘meningsfyldt arbejde’. Hermed kan du folde ethvert haab om en ny hoejteknologisk ‘tidsalder’ i Danmark. En saadan industriel udvikling vil vaere meget begraenset.

Saaledes er der kun ‘haenderne’ i Kina, der ioevrigt mer og mer udfoerer automativ produktion. Bevaeger sig imod en hoejteknologisk produktion.

Det er ioevrigt noget sludder, naar du paastaar, at store dele af Kina’s produktionsapparat staar stille. Det goer det til tider, men mest af alt, er Kina’s force, at det kan producerer dagligvarer i kaempe maengder. Saaledes er det ikke Kina men Danmark, der har et problem.

(bor selv i Shanghai)

søren sørensen

“Vi var mange som vidste at når verdens velfærd skulle fordeles, blev der mere til de fattige udviklingslande. Det mere de fik, blev imidlertid taget fra os.”

Hvorfor er du så ked af, at du har skrevet ovenstående?

Det er faktisk det mest intelligente du har skrevet på Berlingskes blogge.

Godt gået!

@ Karl Wilders
At vi danskere ikke gider stå for højteknogisk produktion er med et dine egne udtryk, noget sludder.
Af nye produktioner kan jeg nævne blodanalyse, som der lige er taget et super teknologist anlæg i brug til.
Novo Nordisk har flere af verdens mest avancerede produktioner i Danmark.
Senest har de bygget et fuldautomatisk højlager der trods alt skal betjenes og vedligeholdes af uddannede danske teknikere.
Jeg kunne blive ved, men der er også mange der har forsøgt sig nogle år i Kina og Indien, men deres udmeldinger er at de ikke kan have udvikling og produktion på to lokationer, og jeg tror ikke alle gider at bo i Pudon i Changhai, når deres sociale net værk er her i Danmark.
Hvad angår nedlægningen og tomme produktionshaller i Kina, er det ikke noget jeg har opfundet, men faktiske oplysninger fra de samarbejdspartnere jeg selv har i Kina.

@Ole Soerensen

Novo Nordisk er her ikke et eksempel, medicinal branchen er helt speciel, baade i indsats af hoejt uddannde, saavel som i profit-making.

Du taler om en bred hoejteknologisk ny industriel evolution i Danmark – hvilken ikke kommer til, at ske. Enkelte virksomheder kan, men Novo Nordisk producere jo ogsaa medicin i Kina, og saaledes aendre det ikke paa, at Kinas marked er saa stort, at alle virksomheder med et navn er praesenteret herude; – hvad danske angaar med mere eller mindre succes – og producerer ogsaa deres produkter i Kina, og ikke kun hjemme. Privat netvaerk er i denne henseende fuldstaendig ligegyldig.

Har sagt, hvad der er at sige til ‘tomme produktionshaller’ herude.

Skrevet af Karl Wilders, 29. januar 2013 kl. 04:39
Selvfølgelig er det Anti-Dansk hvis men udflytter produktionen når men har overskud her og firmaet af opbygget af lønmodtagernes sved her! Du havet hvad, 2800??? kinesiske ansatte sagde du sidste år?

Det er klart at vi på et tidspunkt skal ind og regulere markedet således at vi ikke køber os selv ihjel i udlandet. Medarbejderne overtager virksomhederne selv. Ejerne kan så beholde nogle procenter..Så vil du også se effektivitet og bekymring om firmaet fra de ansatte. Dansk Nationalisme drejer sig om at være bekymret for Danskerne som helhed og ikke Kina eller egen tegnbog kun. Derfor er egne tegnebogs tællere Anti-Dansk!

@Ole Sørensen
Du har fuldstændig ret i at Novo Nordisk har højteknologisk produktion i Danmark, men ved du også at de har det i Kina, USA m.fl.

Når Novo Nordisk bygger nye højteknologiske fabrikker ved du så at 90% af centrale entrepriser laves i Kina? Ved du at Novo producerer udstyr i Kina som eksporteres til Danmark og USA?

For all dem der tror på mantraen om at Novo viser vejen frem, så husk lige på at Nordisk blev startet i 1926 og Novo et par år senere. Før hele vores velfærdsmakværk blev skabt.

Virksomheder som Novo bliver ikke skabt i Danmark fremover, og specielt ikke når vi har en regering der i ramme alvor ønskede at man ikke skulle kunne fremføre skattemæssige underskud hvorved en gennemsnitlig Biotech virksomhed ville tabe 250mio. kr.

Da jeg i 1990′erne arbejdede i fjernøsten flyttetede virksomheder som IKEA produktion af højmaskinelle varer (skabe mv) til Danmark fordi vi var ultra konkurrencedygtige på det. Den produktion er nu flyttet væk fra Danmark, Fritz Hansen der laver højkvalitetsmøbler i meget maskinel produktion er flyttet fordi det ikke kan betale sig at producere her, Electrolux der lavede en del højkvalitets hvidevarer i Danmark har flyttet det.

Dette er alle produkter med mindre en 15% af produkternes værdi der er lønninger, og det er en katastrofe at de er sådanne jobs der forsvinder.

Faktisk er det sådan at jern og metalindustrien har ældre, dårligere maskiner end mange af Kina’s producenter, og priserne på mine komponenter er i Danmark mindst 7 gange højere og kvaliteten er dårligere. Det går aldrig og vi er på katastrofal kurs.

Pas på med der arrogante racistiske holdninger om at vi på en eller anden måde er smukkere, klogere og simpelthen altid har fortjent en højere levestandard.

Danmark var langt foran i halvtredserne og tredserne fordi vi stadig levede højt på at krigen havde skånet Danmark og skabt markeder for alt omkring os, men vi har levet på lånt tid siden.

@soeren soerensen

Det er 1800 medarbejdere, men lad nu det ligge.

Du taler om et Nazi-Regime, hvor arbejderne tager over. Hvorfor saa ikke blot give enhver et plastik kort, hvormed man maanedligt, kan traekke en borger-loen – blot for, at goere anarkiet komplet.

Baade du og Ole Soerensen – her – lever i en fantast verden, der overhovedet ingen mulighed har for, at realiseres – nogensinde.

Men hvis du endeligt vil, at medarbejderne skal tage over, saa kunne vi hoejest overveje, at bruge et statsstyret produktionssystem, og tvinge folk paa overfoerelsesindkomst til, at arbejde paa statsinvestment fabrikker, der kun producere dagligvarer, der ikke er i konkurrence med eksisterende private virksomheder i Danmark. Herigennem kan du og Ole jo saa hjemtage diverse Kina produktioner af legetoej og plastik lort, der kan oedelaegge alle de koenne miljoe-tal, diverse danske politikere gaar og bryster sig af. Hvad synes I soerensen’s? – hvad med saadan en rigtig god gang BeiJing-smog, det er da lige hvad DK har brug for! :)

Skrevet af Karl Wilders, 29. januar 2013 kl. 17:56

Der er intet fantasiløst ved at satse på Grøn Energi teknologi og virksomhed. Som verdensleder-måske- er der store muligheder ialt der i den nære fremtid, hvor alle må bo permanent i et 15 kvadratmeter drivhus for udenfor er der for giftigt. En tæppe mager har lige indført ny Dansk teknologi for vandforbrug, sparer lo millioner over 3 år, og bedst rent vand!

Selvfølgelig skal folket tage over produktionsmidlerne og ejerskabet af dem…Det er ikke sund økonomisk fornuft at top 1% ejer 35%,top 10% 65% af alt værdi.Disse penge er bedst spredt ud iblandt mange iværksætter. Ellers ender vi med at Mæersk ejer alt,uden etik og moral, men eneste vision løn,vedligeholdelse og status quo!

“when plunders becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that
authorizes it and a moral code that glorifies
it”.
Frederic Bastiat,
19th century french economist!

Din vision om Metropolis i Danmark er lidt for oldtidsagtig og sort for mig. Tiden har bevæget sig her siden du gik tilbage i tiden og begyndte at spise Peking and dagligt….og startede din kapitalistiske fritz lang misbrug af kineseske lønmodtagere….JO usselhed fylder ikke meget og kan altid være i egen lomme, kamufleret som nødvendigt for virksomheders overlevelse! Lønnen skal slet ikke ned for lavtlønnet men op, og ned for Advokaten med 1900 kr. i timen og top lo% må til at betale alt selv af deres store værdier, der skal kassedammen ikke bidrage!.

Det er nok at spænde buen lovlig hårdt at tale om et nyt politisk paradigme. Den liberale politiske ideologi er over 200 år gammel, så der er tale om gammel vin på nye flasker – flasker, der helt i den neoliberale ånd, er lavet af fattige børn i et fjernt land, hvor man ikke skal betale skat og gratis kan forurene så tosset man vil – kort sagt et land, hvor kapitalister er velkomne som det hedder på neoliberalt nydansk.

Omvendt er det nok mere rigtigt at kalde paradigmet for et politisk paradigme. Økonomisk i betydningen videnskabeligt er det ikke rigtig. Det handler mere om politisk ideologi, end om økonomi.

Hvor mange på Christiansborg, der alt i alt har taget paradigmet til sig, er det svært at sige noget endeligt om. Hvad socialdemokrater, hele venstrefløjen, DF og det lille konservative parti med deres bagland mener, blæser egentlig i vinden. Der er de Radikale, der tegner regeringen på området, og her er der så vidt jeg kan se en vis sympati for dele af den neoliberale fortælling, men det er ikke det samme som man har hele regeringen med bagland og hele gøjemøget med sig.

Hertil kommer yderligere, at der derfra og til det får gang på jord (som andet end noget store dele af Venstre og LA kan tilslutte sig) er der et stykke vej. Køber man fortællingen, og fører dens tanker ud i livet, vil det gribe dybt ind i overenskomster, skattesystem og det sociale sikkerhedsnet, og det er næppe noget man kan kigge på før tidligst efter et folketingsvalg. Det er slet ikke diskuteret i befolkningen eller blandt de direkte implicerede og interesseorganisationerne, og det er en forudsætning for man kan gennemføre så gennemgribende og omfattende ændringer. Ændringer, der vi komme til at præge samfundet i mindst lige så høj grad som vores beslutning om at træde ind i EU.

Derfor er det også på nippet til spin, at fremmelægge det som om det er en objektiv kendsgerning, at et nyt politisk paradigme har fortrængt det herskende. Det er mere udtryk for ideologi, og et forsøg på at tale en udvikling i gang, og måske prøve at undgå for megen samfundsmæssig og økonomisk debat.

I hvert fald, har visse travlt med at male Fanden på vægen, og fremstille det som vi står på afgrundens rand. Meget af det der siges bygger på tvivlsomme fremskrivninger, der mest af alt minder om en mand, der ser på en kurve over salget af grantræer i december, og antager at udviklingen vil forsætte i en uendelighed.

Men sagen er, at hele verden p. t. er i økonomisk krise. Desuagtet er arbejdsløsheden her i Danmark ikke voldsomt over den naturlige ledighed, og der er faktisk tegn på, at krisen er aftagende og at udviklingen vender.

Det vi mangler, både nationale og globalt, er efterspørgsel. Kommer den, kommer der også job, og ledigheden vil falde. Og der kommer efterspørgsel. Opsparingsoverskuddet er enormt, og det er mest et spørgsmål om forøget forbrugertillid (at folk tør bruge deres penge), end så meget andet.

Der er ikke grund til at sende reservearmeen på gaden. Den kommer ikke i arbejde, og dens eneste funktion vil være som løntrykkere.

Hvor skal pengene så komme fra vil nogen måske spørge, men de er der. Vi har 900.000 pensionister, der i den neoliberale fortælling hænges ud for at leve af andre folks penge, men det er i virkeligheden en sandhed med modifikationer. Mange af disse ældre har pensionsopsparinger som de betaler skat af, og mange af dem betaler mere i skat, end de modtager i folkepension. Godt nok vokser antallet af ældre i fremtiden, men værdien af deres pensionsopsparing vokser langt mere, og i fremtiden vil ældre derfor ikke være nettonydere til samfundet, men nettoydere. Det vil give et voldsomt tilskud til statsfinanserne. Hertil kommer, at vi f. eks. kan begynde at se på de arbejds- og skattefri, samfundsskabte gevinster, som nogle i samfundet høster. Det er måske ikke helt retfærdigt og langtidsholdbart – at boligejerne efter 20-30 års ejerskab af en bolig henter sig skatte frie gevinster på flere hundrede procent af boligens anskaffelsespris.

Der er meget vi kan gøre. Vi er ikke fortabt. Om et par år er vi ude af krisen, og behovet for indgreb og voldsomme samfundsomvæltninger er derfor ikke akut. Derfor måske også den store hast fra visse kredses side med at få malet Fanden på væggen, mens krisestemning og usikkerhed stadig er tilbage i befolkningen. Det kan nemlig kun gøre deres forehavende lettere, hvis befolkningen er skræmt og bange, og det spekuleres der vist i, men sådan er politik.

@soeren soerensen

Jeg hoerer i dit indlaeg, at du er lige saa haabloest hjernevasket som kineserne er; – ‘Maersk ender med, at eje det hele’ – troen paa et monopol gemt i det kapitalistiske system, og derfor hellere folkets monopol, hvor ‘vi’ ejer det hele sammen….aevl!….kommunist-romantik….samme vroevl, man haelder i hjernen paa befolkningen herude.

Faktum er, at Danmark helt og fuldt lever af indkomst, der kommer fra den private sektor. Samme goer Kina for den sags skyld. Saa lev med denne realitet.

Faktum er, at hvis en mand i det kapitalistiske system kan ende med, at eje alle virksomheder paa denne klode – ja – saa har der vaeret velhavende mandater nok over de seneste aartier. Men naturligvis, er dette ikke muligt. I det kapitalistiske system kommer virksomheder op (Apple) – men de falder efter nogle aar ogsaa ned igen (Apple) – hvorefter en anden virksomhed tager foeretroejen. Saadan har det altid vaeret, og vil det altid forblive.

Faktum er ogsaa, er de store multinationale virksomheder, er ejet af en stor maengde aktie-ejere, og ikke udelukkende af en haandfuld velhaverer.

Saa soerensen drop nu ud af din fantast verden, og hold dig til den virkelige verden.

Vil du, at ivaerksaettere skal have bedre vilkaar til, at starte nye virksomheder i Danmark, er det min klare overbevisning, at staten (maaske i samarbejde med DI) maa bygge ivaerksaettere industri-omraader, hvor man baade kan arbejde og bo, og hvor driftsomkostninger for certificerede ivaerksaettere kan holdes til et minimum, i og med, at staten tilbyder billige lejemaal i saadanne omraader.

@t petersen

Det handler om ikke, at viderefoere det eksisterende system, for det er alt for reguleret til, at kunne overleve. Kig ud i verden, og du vil se, at kun de lande, der Liberalt fungere under vaegten af mindst mulig regulering, har super-vaekst. Det er dette faktum, mange tager ved laere af i Vesten pt.

Vi saa Sovjet braekke, grundet en planoekonomi – blandt andet – der forsoegte, at regulere begivenhedernes gang. Vi har nu set Europa i krise i hele 5 aar, fordi man – blandt andet – nu i 4 aartier har finjusteret et ‘regulerings-helvede’ i et mix med en utopi-valuta, der begge i deres konsekvens stoppede alle hjul.

Heraf kan udledes; – mindre regulering (og her taler jeg ikke noedvendigvis om bankerne) – staerkere marked – mere frihed til, at skabe = ny vaekst!

Det er saare simpelt det Bent Winther beskriver, i erkendelsen af, at Liberal maaske ikke er saa forkert endda.

PS: Naar du taler om at forurene, hvem siger, at Europa her lever i den virkelige verden? – maaske menneskeheden maa indstille sig paa, at vil den overleve med 7-8-9-10-15-20 milliarder paa denne klode, saa kun i lort til halsen…..

@jens ag
Jamen Jens du da ret, jeg ved ikke ret meget om Novo nordisk totale produktion.
Men vi skal da helt klart være repræsenterede i så mange lande som muligt.
Og Novo lægger vel produktionerne ud fra et logistisk og økonomisk vurdering.
Men jeg syntes at du selv slår hoved på sømmet, med din egen erfaring med produktionsudstyr og råvarer indkøb.
Produktionsudstyret kan der let gøres noget ved.
Om vi også kan gøre noget på råvarersiden ved jeg ikke nok om.
Men det jeg ved er at små og mellemstore virksomheder med patentproduktion, med stor økonomisk fordel kan præproducere i lande som Kina og samle i Danmark.
Det giver en produktbeskyttelse og en logistisk fordel ved distribution i EU.
At der samtidig kan opsættes samme samleenheder i andre markeder hvor virksomheden expenderer er jo ikke det samme som at flytte ud af Danmark.
Fragter og forsendelse er et sted hvor virksomheder kan tjene store penge, hvad der er sparet er tjent.
Kina vil meget hurtigt komme op lønmæssigt, der hvor det ikke er så intressant at exportere fra.
Derfor mener jeg vi i Danmark, skal se på de produkter der engang var rentable at producere, om ikke vi med ny teknologi med fordel kan producere igen.
Men det kræver store investeringer for virksomhederne, derfor mener jeg vi skal tage skeen i den anden hånd og få skabt nye arbejdspladser, men det kræver videreuddannelse af vores workforce, til at kunne betjene teknologien.

@ Bent Winther
mandag den 28. januar 2013 kl. 16:23

Bent Winther!

Det er sjovt at se hvordan den Danske befolkning er intereseret i ‘Penge’.

Er Danskerne ikke klar over at de alle skal do for eller siden,og de har ikke brug for penge naar de er dode.

Derfor. Tryk alle de penge som befolkningen har brug for til handel og vandel.

Afskaf alle former for ‘Skatter’ og ‘Afgifter’
som kun er det rene ‘Tyveri’ fra statens side.

Og saa bare nyd livet medens i enu har det.

@Ole Soerensen

Det er noget vroevl naar du mener, at Kina’s loenninger vil gaa op meget ‘hurtigt’.

Da jeg flyttede til Kina for 12 aar siden var produktions-loenniveauet paa fabrikkerne godt CNY1,200-1,500 maanedligt. Idag ligger de paa godt 1,800-2,200 (niveauet er udenfor storbyerne). Saaledes har der ikke vaeret den store aendring i loenningerne herude – paa trods af, at regeringen flere gange har proklameret, at nu gaar loennen op.

Grunden hertil er naturlgvis, at man i Kina er fuldt ud klar over, at Kina’s overlevelse ligger i, at vaere verdens produktionsfabrik. Kina har ikke mange Brands, saaledes kan de ikke bygge deres overlevelse paa, at saelge egne produkter, der kan bygge en bedre levestandard for de fleste. Levestandard i bedring, er kun for godt 300 millioner af dem, de resterende 1.1 milliard, lever stadigt aarligt for imellem CNY800.00-25,000…..

Det tager saaledes aartier – vel et aarhundrede – hvis overhovedet – foeren din vaade droem om ‘ingen konkurrence’ fra den lille kinesermand er realiseret…..

Droem videre……

Karl wilders@
Din forstand er på vippen som altid…
Du har vist set for meget cctv, du ved den Engelske kanal der, der hjernemanipulere rejsende i kinesisk anstændighed!

MHt til umulighed at et firma ejer alt,,,så relatere dette til overnævnte—for meget cctv for dig! Monopoler der overtog alt i USA, på så “få hænder”, relativitet wilders…. at vi kan snakke om et monstrum! Derudover er alt jo sådan set ejet gennem aktier, top 20% i Danmark ejer 85% af alt værdi her, top 1% 35%! Dette i et af verdens 2 mest lige lande. Forestil lige uligheden andre steder, som i kina? (Yunnan er jo som stenaldersamfund og Shanghai fremtiden.).

Selvfølgelig skal der nye boller på suppen med kontrol af den fri bevægelighed af kapital og især mht. til straffe for skatte misbruger og firma op og ned starter således at de får straffe i forhold til deres samfunds omkostninger og forbrydere som Brixtofte mv., ikke får adgang til demokratiets højeste embeder som idag!

Industriområder hvor men både kan bo og arbejde?
lyder fuldstændig som fritz lang metropolis. Hvem skal bo der, arbejderne eller ejeren? Begge?! Den utopi kommer ikke igennem. Det blev forsøgt med George Orwell i 1984 og er gjort i kina og vi kan se det umenneskelige i sådan et system af liberalistisk kontrol.

Wilders de-reguleringer er ikke vejen frem. Der skal reguleres meget mere…Når luften og jorden er for forurenet, kan økonomisk vækst være ligegyldig. Derfor mere kontrol med folk som dig, for at de opføre sig anstændigt,betaler korrekt og mere ind idag. Alt kan ikke opgøres i vækst. Kina opdager det formentlig først når ledelsen det er begyndt at diskuttere i deres 15 kvadratmeter drivhuse …Der er ikke plads til mere vækst i verden før befolknings antallet og forureningen er kommet under kontrol..

Korrumperet, følge nudansk ordbog: bestikkelig, fordærvet, tilstand af moralsk forfald.

Nu ved jeg godt at danskerne bryster sig af at der er skam ingen korruption er i DK. Men kært barn har som bekendt mange navne.

Så når den offentlige sektor i årtier har været lønførende på skatteydernes bekostning,til trods for at kvaliteten af servicen er middelmådig eller ringere. Tag DSB som giver fyrstelige lønninger til deres ansatte. På en gennemsnitlig arbejdsdag arbejder en lokomotivfører 1 time og 45 minutter, men han tjener 525.000 kroner om året(2010). Togpersonalet tjener i gennemsnit 496.145 kr, hvilket må siges at være gigantlønninger for overvejende ufaglært arbejdskraft.
Hvis så DSB brillierede med service og pålidelighed, men det er de jo ikke kendt for de sidste 20-30 år. Hvor tit har jeg ikke stået og ventet foræves fordi pesonalet ikke møder op.
Sygefravæet i det offentlige er en skandale, men gør vores regering noget ved det?
Vi ved jo at regeringens kernevælgere er de offentligt forsørgede.

Hvad kalder man så det, når personale, fagforninger og politikere tager for sig af retterne, uden at levere varen som skulle begrunde deres høje lønninger?

Og så må vi ikke glemme at det offentlige har været lønførende på et tidspunkt hvor lønningerne globalt har været stagneret eller faldende.

At den offentlige sektors grådighed har presset lønningerne op i industri og håndværk er indlysende.
Resulterende i tab af tusindvis af arbejdspladser i det merværdiskabende erhvervsliv.

Danskernes utrolige arrogance har kostet mange arbejdspladser. Havde man kigget til vores nabolande, som også er vores største samhandelspartnere så kunne megen elendighed have været undgået havde man med rettidig omhu tilpasset sig til realiteternes verden.

I 20 år har danskerne snorksovet, og det vil tage sin tid inden vi får genskabt det tabte, hvis det overhovedet er muligt når halvdelen af befolkningen ikke har boglige færdigheder for at klare sig i informationssamfundet.

Tag Apples produkter, de er alle produceret i Kina. Det er højkvalitetsprodukter som ingen ville drømme om at producere i DK.

@Soeren Soerensen

OK – nu har vi faaet en forelaesning i hvor kommunistisk fatalt hjernevasket du er……held og lykke med det……..

Skrevet af Karl Wilders, 30. januar 2013 kl. 14:16
Vi har altid her været klar over hvor ultra borgerlig kapitalistisk egoistisk du er….
Må du fejle! Og tak for de dybe økonomiske svar..
Arbejderne bo på fabrikkerne i Danmark for øget effektivitet…Gud herrebevares en julenitte!

Jamen det er lige netop hvad der ligger i det:Summen af laster er konstant. Forstået på den både, at grøden er kørt sammen, og navnet på kokken er ligegyldig. Om det er den skaldede, hulemanden, eller guzzikokken – hvad så?
Den forudsigelse har ligget på bordet dagligt i skurvognen, for 10 år siden – og den ligger der endnu og venter på fremtiden, om 10 år. Der er kun 3.verdenskrig der kan bryde det ubrydelige mønster af vanetænkning. Om I så hopper og danser, råber og skriger, og stamper i jorden – fra nu af og til næste juleaften – så er grøden den samme. Og den er hverken blå eller rød. Den er http://www.forbryderalbum.dk

Spændende viden – god fornøjelse!

Man skal ikke have ondt af Bent Winther, det er hans robot, der skriver: nedbringe lønningerne for de lavestlønnede, hvis almindelige produktionsvirksomheder skal kunne konkurrere med udlandet. Og hvis man skal kunne få nogle af de mange, som i dag er på overførselsindkomster ind på arbejdsmarkedet på almindelige vilkår.
Jeg er på overførselsindkomst-ja det hedder modtager af overførselsindkomst, men bruger af ‘på’ knytter det til ‘på fattighjælp’ ‘på røven’ etc. god blå tale.
Jeg er 70, men vil gerne ind på arbejdsmarkedet gerne på ualmindelige vilkår, men indtil da kan jeg da glæde mig over dels det jeg har indbetalt til samfundet-fælleskassen og dels det jeg idag betaler netto til statskassen, der så også er på overførselsindkomst fra mig til dig.
Mere robot tak.

lønnedgang gør intet.
Vi skal bare have modsvar i skattelettelser.

Så vil vi undgå at miste for mange arbejdspladser.

Da vi samtidig betaler alt for meget til enlige forsørgere især dem udenfor arbejdsmarkedet kan pengene passende hentes her

@ Torben Knudsen

“En ny realisme ser ud til at have indfundet sig. Lønningerne skal ned i forhold til omverdenen, den offentlige sektor skal fylde mindre, og vi kan ikke uddanne os ud af problemerne.”
“Lavere skatter og lavere omkostninger for virksomhederne betyder en mindre offentlig sektor, og en mindre offentlig sektor betyder mere brugerbetaling, flere forsikringsordninger og en hårdere prioritering. Det er det nye politiske paradigme, som er ved at blive rullet ud – og det er uafhængigt af, hvem der statsminister.”

Kommunismen overlevede 2 generationer takket være et brutalt terrorregime og massemord.
Det socialistiske velfærdssamfund drønede derud af i 1 generation og så mistede det pusten.
Hvis vesten vil overleve så skal velfærdssamfundet afvikles så hurtigt som muligt fordi modellen er ikke bæredygtig.

Kristendommen er stadigvæk den bedste model fordi den er baseret på almindelig sund fornuft. Følg dens råd hvis du vil have et godt liv.

Fundamentet i kristendommen er at du er personligt
ansvarlig for din gøren og laden.

Fundamentet i socialismen og velfærdssamfundet er at staten overtager det personlige ansvar.
Nå man tager ansvaret fra folk bliver de ansvarsløse.
Er det så svært at forstå hvorfor det socialistike eksperiment mislykkes.

Hvordan kan det være at socialismen fremmer egoismen?
Det er et vigtigt spørgsmål du må stille dig.
Hvordan kan det være at alt det negative i mennesket florerer under socialismen?
Hvorfor rager alle til sig uhæmmet uden hensyn til medmennesket?
Hvorfor er de kommunistiske samfund gennemsyret af
korruption?

Vores velfærdssamfunds dage er talte hvis vi vil overleve som et civiliseret samfund. Så enkelt er det.
Hvorfor rager alle til sig uden hensyn til helheden og det vil sige det samfund vi lever i.
Den tidliger LO-formand indså at de havde sejret ad helvede til. Men alligevel fortsatte fagbevægelsen med magt grådigheden, uden hensyn til konsekvenserne. Man udnyttede groft velfærdssamfundet for at fremme egoistiske mål.
Resulterende i at vi nu har over 800.000 kronisk arbejdsløse, de såkaldt svage i samfundet, som nu er udelukket fra arbejdslivet og dermed en plads i samfundet.
Er det socialismen i en nøddeskal?

Hvis vi vil videre og det vil sige, vil vi bevare et civiliceret samfund, så bliver vi vi nødt til at acceptere nogle realiteter og det er at vi som mennesker ikke er lige talentfulde men vi skal acceptere at der skal være plads til os alle.
Den måde vi i dag behandler de svage i samfundet er umenneskeligt og årsag til megen kriminalitet, stofmisbrug og menneskeligt fordærv.

Et sundt samfund involverer alle.

Skattestop, billiger busbilletter (tænk “søvnig-reklamer” på busserne), “kick-start” – flere i arbejde, bedre forhold for de ældre, mindre afgifter o.s.v. o.s.v – jeg gider ikke nævne løftebrydernes mange løgne.
Men DET de har nået – ER FLERE INDVANDRERE , LETTERE FOR ASYLSØGERE, GRÆNSEBOMME FJERNET, LEMPELSER PÅ FAMILIESAMMENFØRING o.s.v. os.v .
Det er grotesk – DER ER IKKE ANDRE END DE RADIKALE OG DE ENHEDSAUTONOME DER GÅR IND FOR DET HER!
EU gider jeg slet ikke at tale om. katastrofe.
VÅGN NU OP DANSKERE!!!!

“Karl Wilders ” m.fl. – jeg fatter stadig ikke at der nogle der gider kommentere de syge “bestilte” indlæg fra en “søren.sørensen”?? Der er – ER ingen mening i nogetsomhelst han forsøger at skrive – det er ren, ren “sabotage”.

Jeg så alaska/kannada eskimoer fordele en stor nyfanget hval med 20 kg kød til hver borger ca. 200.

SE, det er fordelings politik som i de rigtige ældgamle dage. Eller en svunde fortid om man vil.

Så hvad skal vi med den socialdemokratiske misundelses politik og jeg vil bestemme over borgerne politik? Også kaldet velfærdspolitik. Men den har desværre rødder i ortodokse jøder og den lige så jødiske marxisme. Ja, hvad fordeler de ortodokse jøder i israel egentligt mellem deres undersåtte i gazastriben? Bumper?

Skrevet af Bjørn Sørensen, 31. januar 2013 kl. 22:16
Fuldstændigt visionløs egoistisk pludder her…
Velfærdsamfundet skal afvikles og religionens opium frem for folket…ja, visionen er klar her for de oplyste!

Danmark skal overtage Grønland totalt, nu, det er og altid har været en del af Danmark. Danmarks fremtid ligger der, ligesom har været norges i olien, meget taget fra Danskernes del!…De Danske militær styrker skal ind der nu og overtage Grønland totalt og for alt fremtid. Dette er stadig muligt, men de radikale medløbere og S går jo aldrig med til at repræsentere folket der endvidere og i endnu værre kapacitet noget som helst borgerligt parti da jo har frasolgt det hele der! Da VKO frasolgte grønland og dets værdier over i egen fåtallige tegnebøger frasolgte de også Danmarks fremtid. Vi er altid på nåden nu af at Novo, Mæersk mv. ikke udflytter!
Jo de borgerlige har totalt ødelagt hele Danmarks fremtid i deres personlige totale grådighed under deres sidste lo år! Ligesom dig! Gud hvor vil vi ønske at folk som dig forlod Danmark og efterlod alt du har stjåldet fra det Danske folk som du ikke tilhører!

“Kristendommens fundament er ikke at men er ansvarlige”, men at men er underlagt ham med magten, pengene osv. og at du får “livs-sorg” hjælp via betaling hvilket er væsentlig billiger end real hjælp der hjælper og som betyder Penge fra dem der har stjælet lønmodtagernes del!! Jo kristendommen som alt religion skal frasorteres før men kan få et succesfuld samfund!

Socialismen er en ny form end dine oldtids manipuleringer for egen tegnebogs fyldning…
Idag er Liste Ø blot et lønmodtager parti og faktisk det eneste der repræsentere -80% af befolkningen i økonomisk forståelse… Kommunisme som oldtids borgerligt tænkt, er dødt.

Dem der forsøger at sætter venstrefløjen op som farlige er top lo% og Berlingske aktie ejere.
Uden de Radikale ville Berlingnske jo være en fodnote snart kun, deres økonomske problemer som repræsentant for lo% af befolkningen kun viser at deres dage er talte. Men mange Radikale vælgere læsere jo stadig tanten, og dette er deres overlevelse chance, den sidste borgerlige skanse skal nok gøre det nødvendige og redde tanten! De har nemlig lige som tanten kun en tanke, ligesom bjørn sørensen, tanken hedder
PENGE OVERTAGET OG BEHOLDT FRA ANDRE DER HAR TJENT DEN, TÆNKT DEN, SVEDT DEN,BETALT DEN, OPBYGGET DEN!

Erik Larsen, Du tilhører jo det lav-kulturelle segment med storheds foranstillinger, bevist her endnu engang ved bare dit brug af store bogstaver i egen storhed,her der og allevegne uden relatering!. Enhver psykolog som læser dig, havet aflåst dig nu, som BLA. et familiær medlem af mig selv der repræsentere staten der i analyser! Jeg tror, som tror han at du er et meget farligt menneske og hvis men skulle sammenligne dig med nogen er navnet klart..Anders Breivik. Håber da PET følger dig i tykt og tyndt! Men, formentlig er du bare en af deres støtter og ansatte! Så, ja, ligesom Norge er virkligheden langt udover fantasien i ondskab der!Når men tænker på dine våben tanker, mv…ja håber virkelig PET går ind og laver en foranstaltende ting der….

@ søren sørensen

Dine rablerier er kakofoni, mislyde af uvidenhed om realiteternes verden.

Din manglende evne til at formulere dig ordentligt på dansk fortæller mig at du nok ikke er særligt belæst. Du har opholdt dig for meget i rød ammestue, og hvad du har lært der har du slugt råt.

Gå ned på biblioteket og find nogle bøger og læs dem så du kan udvidde din horisont.
For de “salmevers” du har lært udenad har ikke givet dig et billede af den virkelige verden.

Skrevet af Bjørn Sørensen, 2. februar 2013 kl. 11:59
Du er en helt normal borgerlige jule kravlenisse der når debatten køre stoppe diskussionen og går over i person angreb uden at relatere…Kryp du bare ned i illusionerne om dig selv igen og fri os ordentlige mennesker for din slags…Når du så har lært ikke at stjæle fra folket, kom tilbage. I 1779 havet vi skåret knobben af, så vær du taknemlig for at du får lov at fortsætte dit misbrug af flertallet via dine sorte meninger for egen tegnebog.

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites